PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Studia ne/způsobilosti - YMRNPK008
Anglický název: Studies dis/ability
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:12/12, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Michal Synek, Ph.D.
Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Mgr. Michal Synek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Tématem kurzu je role zneschopňujících konceptů a kategorií v sociální práci a jejich kritické zhodnocení v rámci studií ne/způsobilosti. Na základě rozboru reálných situací z odborného života studentů/ek a mediálních obrazů jinakosti ukážeme, jak jsou zneschopňující koncepty – jako postižení, rasa či pohlaví – spoluvytvářeny odbornými diskurzy a praxemi sociální práce, jak působí na profesionální vztahy mezi sociálními pracovnicemi/pracovníky a klientkami/klienty a jak ovlivňují odborné a životní projekty aktérů sociální práce. Na základě metodologických a teoretických vhledů konstruktivistické sociologie postižení, vědních studií a kritických studií genderu, rasy a disability nabídneme studentům/kám kritický a relační pohled na zneschopňování, jinakost a disabilitu, pohled založený na poznání, že ne/způsobilost – ať už je doprovázena přiřazením ke kterékoli probírané kategorii – není vlastností člověka, ale něčím, čím se člověk stává prostřednictvím zapojení do specifických socio-materiálních uspořádání. Vedle zaměření na praxiografii odborných činností a performativitu postižení, rasy a pohlaví věnujeme zvláštní pozornost intersekcionalitě, tedy analýze toho, jak se jednotlivé zneschopňující diskursy navzájem ovlivňují a posilují. Povědomí o roli ne/způsobilosti v sociální práci bude pěstováno prostřednictvím komentované četby, rozboru reálných situací z profesního života a přednášek, a posléze ověřeno vypracováním krátké odborné eseje, jejíž závěry budou mít studující příležitost prodiskutovat s vyučujícími během závěrečného pohovoru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Zvýšit citlivost studentů/ek vůči socio-materiální povaze diskursů a praxí spoluvytvářejících způsobilost a nezpůsobilost a podnítit v nich zájem o promýšlení role sociální práce v konstrukci, udržování a dekonstrukci postižení, rasy a pohlaví.

Seznámit studenty/ky se základními přístupy a vhledy kritických studií disability, rasy a genderu a naučit je nahlížet naturalizované zneschopňující kategorie prostřednictvím analytických meta-pojmů.

Umožnit účastníkům/cím kurzu, aby ve svém budoucím povolání manažerek/ů sociálních a zdravotnických služeb a sociálních pracovnic/ků přistupovali ke klientkám/ům a kolegyním/ům s respektem k jinakosti a diverzitě a byli schopni kriticky hodnotit a omezovat zneschopňující dopady sociální práce.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Povinná:

  • BUTLER, Judith. Passing, queering: Nella Larsenová a její psychoanalytická výzva. In J. Butler. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví" . Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016, s. 224-248. ISBN 978-80-246-3325-..
  • JAHODOVÁ, Dita. Trans* příběhy o těle a s tělem. In Gender, rovné příležitosti, výzkum. 1 (2016): 77-88.
  • KOLÁŘOVÁ, Kateřina. Disability studies: Jiný pohled na postižení. In Kolářová, Kateřina, (ed.). Jinakost – postižení – kritika: Společenská konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu . Praha: SLON, 2012, s. 11-40. ISBN 978-80-7419-050-6..
  • KOMANICKÁ, Daniela. Žijem život na hraně: Autoetnografické záznamy. In KOMANICKÁ, Daniela. Iné telá . Apart, Display, Kapitál: , 2018, s. 33-79. ISBN 978-80-971569-1-6..
  • MORRISON, Toni. The Origin of Others. Cambridge, London: Harvard University Press, 2017, 114 s. ISBN 978-0-674-97645-0.
  • PIEPZNA-SAMARASINHA, Leah Lakshmi. Care Work: Dreaming Disability Justice. Vancouver: Arsenal Pulp Press, 2018, 225 s. ISBN 978-1-55152-738-.
  • MOSER, Ingunn. On Becoming Disabled and Articulating Alternatives: The Multiple Modes of Ordering Disability and their Interferences. In Cultural Studies . 19 (2005): 667-700.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Obsah a struktura:
Obsah kurzu je členěn do 3 hlavních navazujících tematických okruhů, věnovaných třem hlavním zneschopňujícím kategoriím působícím v oblasti sociální práce: postižení, rase a pohlaví. Efekty těchto kategorií v sociální práci budou zkoumány nejen odděleně v rámci jednotlivých okruhů, ale také ve vzájemné synergii a komplexitě narůstající od prvního setkání až po vyústění kurzu v rozpravě nad odbornou esejí. Každému setkání bude předcházet studium povinné četby a relevantních multimediálních děl, jejichž stručný rozbor bude před každým setkáním hodnocen vyučujícími. Studenti a studentky si na každé setkání připraví stručný popis konkrétních situací ze svého profesionálního života, které se stanou předmětem rozboru během semináře. Společná reflexe odborné literatury a mediálních děl bude doplněna základní informací o dosaženém poznání v dané oblasti a diskusí o konkrétních dopadech postižení, rasy a pohlaví na sociální práci a její řízení.

OKRUH 1: Studia postižení
Ohniskem prvního okruhu je „postižení“, jakožto socio-materiální objekt odborných i laických diskursů (včetně diskursu sociální práce a souvisejících diskursů medicíny, speciální pedagogiky a psychoterapie) a jakožto každodenní zkušenost lidí označovaných za postižené. Jakou roli hraje postižení v klíčových režimech sociálního státu, jakým je například proces přiznávání příspěvku na péči? Jak performativní moc označení za „postiženého“ prožívají lidé, jejichž život je tímto označením spoluvytvářen? Jak se vědění zrozené z prožitků marginalizace může proměnit v „kriplovskou vědu“, tedy v soubor poznatků, metod a náhledů vedoucích k emancipaci? Skrze společné hledání odpovědí na tyto otázky první okruh kurzu zároveň nastavuje konceptuální rámec pro čtení kategorií probíraných ve druhém a třetím okruhu.

Četba k okruhu:

KOLÁŘOVÁ, Kateřina. 2017. „,Mentální retardace‘ a afektivní politiky zřeknutí se.“ Gender a výzkum 18 (2): 128-154. ISSN 2570-6578.

KOMANICKÁ, Daniela. 2018. „Žijem život na hraně: Autoetnografické záznamy.“ In: Iné telá, Apart, Display, Kapitál, s. 33-79. ISBN 978-80-971569-1-6. 131 s.

MOSER, Ingunn. 2005. “On Becoming Disabled and Articulating Alternatives: The Multiple Modes of Ordering Disability and their Interferences.” Cultural Studies 19 (6): 667-700. DOI: https://doi.org/10.1080/09502380500365648. ISSN 0950-2386.

Multimédia:

Elling. 2001. Režie Petter Naes.

OKRUH 2: Studia rasy
Ve druhém okruhu zaměřeném na studia rasy se předmětem rozboru stávají stigmatizované kolektivní identity charakterizované negativně vnímanými fyzickými a kulturními charakteristikami. Skrze zaměření na fenomén „procházení (passing)“ je rasa - či v českém kontextu etnicita - představena jako fluidní, performativně utvářený objekt, jehož konkrétní podoba vždy závisí nejen na symbolických kulturních rámcích sdílených většinovou společností, ale také na jejich okamžité, socio-materiálně situované aktualizaci. V úvahách nad souvislostmi mezi etnicitou a pohlavím (nejen) v praxích sociální práce vstupuje do hry intersekcionalita, coby komplexní analytický nástroj pro pochopení mnohočetných nerovností ve společnosti.

Četba k okruhu:

BUTLER, Judith. 2016. „Passing, queering: Nella Larsenová a její psychoanalytická výzva.“ In: J. Butler. Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“, Praha: Nakladatelství Karolinum, str. 224-248. ISBN 978-80-246-3325-1. 342 s.

MORRISON, Toni. 2017. The Origin of Others. Cambridge, London: Harvard University Press. ISBN 978-0-674-97645-0. 114 s.

M’CHAREK, Amade a OORSCHOT, Irene. 2020. “What about Race?” In: A. Blok, A., Farías, I. a C. Roberts (eds.). Routledge Companion to Actor-Network Theory, London: Taylor & Francis, s. 235-245. ISBN 978-1-138-08472-8. 421 s.

Multimédia:

The Passing. 2021. Režie Rebecca Hall.

OKRUH 3: Studia pohlaví
Poznatky o socio-materiální povaze, performativitě a intersekcionální povaze zneschopňujících diskursivních objektů a podobách jejich spolu-vytváření v praxích sociálních služeb jsou v rámci úkolů a debat posledního okruhu testovány skrze analýzu kategorie, jež je v důsledku své „všudypřítomnosti“ obvykle dekonstruována skrze sociologizaci kritickým pojmem genderu a zároveň stále v některých svých aspektech naturalizována jako přirozená vlastnost každého člověka. Jak nakládat s diskursy a praktikami, jejichž důsledkem je stigmatizace a marginalizace na základě pohlaví? Co si počít se situacemi, kdy se ocitáme mimo zavedené kategorie, ať už na rovině symbolů a reprezentací, či přímo „fyzicky“, skrze dobrovolné či vynucené modifikace vlastních těl? A jaká je role péče, terapie a managementu rizik v těchto situacích a proměnách? Závěrečný okruh se uzavírá spekulativně-etickou úvahou o sociálních službách, podílejících se na de/konstrukci postižení, rasy a pohlaví lepším, méně zneschopňujícím způsobem.

Četba k okruhu:

JAHODOVÁ, Dita. 2016. „Trans* příběhy o těle a s tělem.“ Gender, rovné příležitosti, výzkum 17 (1): 77-88. DOI: http:// dx.doi.org/10.13060/12130028.2016.17.1.257. ISSN 2570-6578.

JANEBOVÁ, Radka a Lucie Černá. „Konstrukce žen-klientek a mužů-klientů v praxi sociální práce.“ Gender a výzkum 9 (2): 37-44. ISSN 2570-6578.

LAW, John a Ingunn Moser. 1999. “Managing, Subjectivities and Desires.” Concepts and Transformations 4 (3): 249-279. DOI: https://doi.org/10.1075/cat.4.3.03law. ISSN 1384-6639.

Multimédia:

Paris is Burning. 1990. Režie Jennie Livingston.

Výstup:
Student/ka:

Porozumí, že postižení, rasa a pohlaví nejsou přirozené vlastnosti jednotlivců, ale socio-materiálně konstruované objekty utvářené skrze diskursy ne/způsobilosti;

Získá citlivost vůči projevům ne/způsobilosti v sociální práci a bude kriticky nahlížet ty aspekty odborných diskursů a praxe sociální práce, které k přispívají ke zneschopňování a marginalizaci;

Získá základní orientaci v přístupech, teoriích a metodách současných studií ne/způsobilosti;

Naučí se používat kritické meta-pojmy jako ne/způsobilost či gender a oceňovat jejich užitečnost v praxi sociální práce;

Pocvičí se v rozumění odborným textům z oblasti kritických studií postižení, pohlaví a rasy a vyzkouší si formulování vlastních myšlenek v této oblasti ve formě krátkého odborného eseje

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Student/ka předkládá před každým setkáním stručné shrnutí povinné četby (15% celkového bodového hodnocení) a popis relevantní situace z profesionálního života (15% bodového hodnocení), které budou předmětem odborné reflexe během semináře. V závěru kurzu student/ka vypracuje krátkou odbornou esej týkající se některého probíraného tématu či některé podoby spolupůsobení probíraných kategorií (40% hodnocení) a tuto esej posléze probere s vyučujícími během ústní rozpravy (30%).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK