PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do výzkumu v praxi sociální práce - YMRNPK005
Anglický název: Introduction to research in social work practice
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:12/12, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. Monika Bosá, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Vyučující: doc. Monika Bosá, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (10.01.2022)
Kurz začíná úvodem do teorie a epistemologie sociálního a organizačního výzkumu, kdy je pozornost věnována logice (resp. logikám) výzkumu založenému na principech a pravidlech věd o člověku a lidské společnosti. Po uvedení do podobností a rozdílů mezi kvalitativními a kvantitativními přístupy ke zkoumání sociální reality, je pozornost zaměřena na základní principy, pojmy a strategie kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, různým výzkumným designům a základním technikám sběru dat. V průběhu semestru studentky a studenti vypracují návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku / výběru participantů, výběru techniky tvorby dat a přípravě na sběr dat. Studentky a studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studentky a studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů. Část přednášek je vedeno v anglickém jazyce, s podporou pro studentky a studenty (prezentace k přednášce v českém jazyce a v případě potřeby i překlad diskuse).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (10.01.2022)

Uvést studentky a studenty do epistemologie sociálního výzkumu, do problematiky subjektivismu a perspektivismu ve vědách o člověku, a do problematiky produkce validního vědění o „otevřených systémech“, jakými jsou sociální skupiny, instituce a organizace

Seznámit studenty a studentky s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo ve svých pracovních/přirozených prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)

Povinná:

  • KAUFMANN, J. C. . Chápající rozhovor 1. vyd.. : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, s. ISBN 978-80-7419-033-9 .
  • Novotná, Hedvika, Špaček, Ondřej, Šťovíčková, Magdaléna, (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. : , 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • PUNCH, K. F. . Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015, s. ISBN 8073674687 .
  • Řiháček, Tomáš, Čermák, Ivo, Hytych, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • Asociace vzdělavatelů v sociální práci (ASVSP) . Sociálna práca. In Sociální práce . (): -.
  • Biograf. . In . (): -.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Obsah a struktura:

Obsah kursu je členěn do 5 navazujících tematických okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek samostatně navrhnout vlastní projekt výzkumu v oblasti jimi zvoleného tématu.

OKRUH 1:
Co je sociální (a organizační) výzkum, a k čemu je dobrý?; Jaký je vztah mezi sociální prací a sociálním výzkumem?; Základní epistemologické problémy a výzvy (sociálního) výzkumu; Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu.

Četba k okruhu:

Baum, Detlef 2014. Tradice výzkumu v sociální práci, In. Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci., s. 37-62.

EWERITT, A. 1998 Research and development in social work. In: ADAMS, R., DOMINELLI, L. PAYNE, M. Social work: themes issues and critical debates. London: MACMILLAN PRESS Ltd, s. 104-115.

OKRUH 2:
Logika a postup kvalitativního výzkumu; hlavní přístupy kvalitativního výzkumu; formulace výzkumného problému

Četba k okruhu:

Loučková, Ivana 2014. Výzkum v sociální práci - problémy a možnosti, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava 2014. (s. 21-36)

Payne, Malcolm 2005 The impact of research, In: Payne, M. The origins of social work. Continuity and change. (s. 216-226).

OKRUH 3:
Výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky; Výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu; Výběr participantů v kvalitativním výzkumu; problém validity a reliability

Četba k okruhu:

Silverman, David 2005. Výber témy, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 75-85.

Silverman, David 2005. Výber prípadu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 114-124.

OKRUH 4:
Etické otázky v sociálním výzkumu; Vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression; management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu dat

Četba k okruhu:

STAKE, R. E. 2010. Advocacy and Ethics. Making thinks work better, In: Qualitative Research: Studying How Things Work, s. 201 - 2016.

Littlechild, Brian. Etika v kvalitativním výzkumu v sociální práci, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci, s. 121-137.

OKRUH 5:
Projekt kvalitativního výzkumu - základní logika a struktura plánování vlastního výzkumu

Četba k okruhu:

Silverman, David 2005. Aako písať návrh výzkumného projektu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 125-129.

Výstup:
Student/ka: umí pojmenovat a vysvětlit základní epistemologické problémy a výzvy sociálního výzkumu; dokáže objasnit problematiku subjektivizmu a objektivizmu v sociálním výzkumu; formuluje základní principy kvalitativního výzkumu; umí formulovat výzkumnou otázku v rámci zvoleného výzkumného problému; navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (10.01.2022)

Student/ka písemně vypracuje návrh výzkumného projektu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK