PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Supervize v sociálních a zdravotnických organizacích - YMRNPK004
Anglický název: Supervision in social and health organisations
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:6/12, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
doc. PhDr. Peter Brnula, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Peter Brnula, Ph.D.
doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Předmět umožní studentkám a studentům proniknout do specifických historických, hodnotových a metodických východisek a metod podpory pracovníků ve službách, jejichž součástí je sociální práce, jejich dopadů na kulturu organizací, principů a způsobů organizování supervize v různých částech světa a způsobů začlenění supervize do rozvoje kvalitní praxe v pomáhajících profesích.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Student/ka:

objasní historický vývoj a porovná společenské a profesní determinanty, hodnoty a organizační formy i legislativní ukotvení supervize v sociální práci a jiných pomáhajících profesích v mezinárodním kontextu

umí plánovat uspořádání supervize v souladu s posláním organizace, její vnitřní organizací, kulturou a strukturou

umí vyjednat supervizní kontrakt adekvátní potřebám organizace

formuluje vztahy mezi supervizí a řízením a jejich úlohou v organizaci

porovná způsoby organizování a formy supervize v sociální práci a dalších pomáhajících profesích v různých částech světa

získá vlastní zkušenost se skupinovou supervizí a peer supervizí

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)

Povinná:

  • Havrdová, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5.
  • Havrdová, Zuzana Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • Havrdová, Zuzana. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 978-80-87398-14-2.
  • O'DONOGHUE, Kieran. The Routledge International Handbook of Social Work Supervision. : Routledge, 2021, 702 s. ISBN 0-429-28594-9.
  • RAVIK, Monika a Ida Torunn BJØRK. Registered Nurses’ Supervision of Nursing Students During Practical Skill Learning: A Qualitative Exploratory Study. In Scandinavian journal of educational research . (): -.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Obsah z hlediska teorie:
Okruh 1:

Vývoj supervize jako metody ve světě (historie 19.-20. stol.) - Myšlenkové proudy utvářející supervizi; Převládající pojetí supervize v různých zemích a profesních oblastech - Vývoj supervize na našem území (historie, subjekty, oblasti uplatnění supervize, legislativa či dohody, organizace); Současný stav supervize v Evropě (úroveň řešených otázek, evropské asociace, webové stránky a časopisy, výuka supervize)

Okruh 2:

Význam supervize jako podpory pracovníků v sociálních a zdravotnických službách - Formy a metody supervize; Kontrakt supervize, jeho komponenty a vyjednávání - Odpovědnost supervizora, supervizantů a zadavatelů supervize; Reflexe - pojem v pomáhajících profesích, podmínky účinné reflexe

OKRUH 3:

Andragogický model učení a jeho využití ve vzdělávací supervizi; Kompetence jako pojem, důkazy a kritéria kompetencí, kompetence v supervizi a v řízení- hlavní rozdíly; Supervize v organizaci - témata vhodná k řešení supervizí, význam kultury supervize a organizace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Studenti/ky před každým modulem výuky samostatně prostudují a písemně zrealizují úkoly zadané v učebním textu v moodlu jako přípravu na další výklad, resp. na cvičení.

Seminární práce obsahuje samostatnou analýzu vybrané organizace dle zadání, včetně návrhu supervizního kontraktu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK