|
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Obsah kursu je členěn do 5 navazujících tematických okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek identifikovat etický problém, etické dilema a přistoupit k jejich řešení s oporou v etických normách (instituce a společnosti) a vlastní schopnosti etického usuzování. |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (02.02.2022)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Morálka a etika, etika jako filozofická disciplína; fenomenologie morálky - morálka a její sociální a individuální rozměr; vznik morálních norem a jejich formalizace; heteronomní a autonomní morálka; etika absolutistická a relativistická - proměna mravních norem v čase; etika deskriptivní a normativní; etické kořeny naší kultury, zdroje morálního rozvažování v postmoderní době; profesní etika; Etika a etické teorie (s důrazem na sociální etiku) v dějinách etického myšlení jako opora pro identifikaci vlastní pozice (v kontextu profesním i osobním) Četba k okruhu: BRNULA, P. 2011. Etika v sociálnej práci. (1. a 4. kap) Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89238-50-7. OKRUH 2: Etika, morálka, hodnoty; hodnotové orientace a etické preference v pomáhající praxi; etický problém, etické dilemma; modely tického rozhodování, etický kodex jako charakteristický znak profese; pomáhající etika a moc - profesní etika jako její regulace. Četba k okruhu: BOSÁ, M. 2016. Etika sociálnej práce, In: Balogová, B. a kol. Kompendium sociálnej práce pre magisterský stupeň štúdia. Prešov: Akcent Print. ISBN 978-80-89295-70-8. s. 89-104. Etické kódexy: dostupné na moodle: OKRUH 3: Otázka po dobru jako integrální součást dobré profesní praxe; typologie přístupů k etice v sociální práci - intuicionismus, emotivismus, deontologie, teleologie, přirozeno-právní a pozitivně-právní přístup, utilitarismus, etika ctností; profesionalismus a etické kodexy; role hodnot v sociální práci; sebeurčení a autonomie jedince jako východiska etické reflexe - člověk jako osoba (inkluzivismus x exkluzivismus), důstojnost lidské osoby, lidská práva a sociální spravedlnost v kontextu sociální práce; etická dilemata v sociální práci a možné způsoby jejich řešení (např. vyhýbání se dilematu, racionalizace dilemat, neutralita a favorismus, jednostrannost a symetrie apod.). Četba k okruhu: BRNULA, P. 2011. Etika v sociálnej práci. (4. kap) Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89238-50-7. OKRUH 4:Hippokrates a hippokratovská deontologická tradice; proměny vztahu zdravotníka a pacienta (paternalismus a partnerství); tzv. dehumanizace medicíny ve 20. stol. a hnutí za práva pacientů; moderní lékařská/zdravotnická etika a její principy; Konvence o biomedicíně - autonomie pacienta a právo na sebeurčení, informovaný souhlas, právo na informace (problematika pravdy o zdravotním stavu pacienta) a právo na ochranu soukromí (povinná mlčenlivost); lidská důstojnost - člověk jako osoba; lékařský výzkum a etika, role etických komisí OKRUH 5: Etika péče jako teorie i praxe v kontextu pomáhající praxe a (sociální) politiky; vztahová a situační etika. Sociální práce a sociální služby jako prostředí pro realizaci etické praxe. Četba k okruhu: BOSÁ, M. Etika starostlivosti a starostlivá spoločnosť ako výzva pre sociálnu prácu dostupné na: Pols J. 2014. “Radical Relationality: Epistemology in Care and Care Ethics for Research.” Pp. 175-194 in G. Olthuist, H. Kohlen, J. Heier (eds.). Moral Boundaries Redrawn: The Significance of Joan Tronto’s Argument for Political Theory, Professional Ethics, and Care as Practice. Leuven: Peeters. Hradcová, D., & Synek, M. 2020. Obdělávat svou zahradu: Spekulativní etika Maríi Puig de la Bellacasa. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 56(2), 259-275. doi: 10.13060/csr.2020.009 Výstup: Student/ka Se orientuje v klíčových etických teoriích a je schopen/a využít je jako oporu pro vlastní etické uvažování Rozvine vlastní schopnost identifikovat a řešit etický problém, etické dilema a chápe rozdíly mezi nimi i v přístupu k jejich řešení Orientuje se ve vztazích mezi etickými normami (společnosti, instituce), vlastní etickou orientací (profesionála) Rozumí klíčovým aspektům profesní etiky (specificky v oblasti sociální a zdravotnické), zná etické regulativy vlastní profese, rozumí jim jako konstruktu pro oporu výkonu praxe a je schopen/schopna v jejich kontextu vytvářet etické řešení přesahující pouhé formulace regulativu. |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (02.02.2022)
Student/ka písemně zpracuje reflexi etického problému. |