PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řízení kvality služeb - YMR14POZI
Anglický název: Quality Management System in Service Organizations
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:6/14, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMRNPK012
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D. (01.09.2023)
Předmět uvádí studenta do klíčových hodnot a z nich vyplývajících variant způsobů hodnocení kvality služeb v sociální a zdravotní oblasti a jejich dopady na kvalitu života uživatelů služeb. Objasní atributy pojmu kvalita v kontextu jednotlivých etap historického vývoje, vysvětlí různé postupy a metody pro řízení a hodnocení kvality. Student následně umí porovnat nejvýznamnější systémy hodnocení kvality ve vztahu k výchozím hodnotám a dopadům na kvalitu péče, definuje základní kritéria/indikátory kvality ve vybrané oblasti služeb, umí kriticky hodnotit probíhající formy hodnocení kvality a jejich standardizace ve vybrané sociální nebo zdravotní organizaci, umí formulovat principy efektivního zavádění řízení kvality a aplikovat je formou navrženého postupu do konkrétní sociální a zdravotnické organizace, objasní možné pozitivní i rizikové dopady svého navrženého postupu na kvalitu života klientů sociálních a zdravotních služeb.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D. (01.09.2023)

Předmět uvádí studenta do klíčových hodnot a z nich vyplývajících variant způsobů hodnocení kvality služeb v sociální a zdravotní oblasti a jejich dopady na kvalitu života uživatelů služeb.

Cíle/výstupy:

  • objasní atributy pojmu kvalita v kontextu jednotlivých etap historického vývoje

  • vysvětlí různé postupy a metody pro řízení a hodnocení kvality

  • umí porovnat nejvýznamnější systémy hodnocení kvality ve vztahu k výchozím hodnotám a dopadům na kvalitu péče

  • definuje základní kritéria/indikátory kvality ve vybrané oblasti služeb

  • umí kriticky hodnotit probíhající formy hodnocení kvality a jejich standardizace ve vybrané sociální nebo zdravotní organizaci

  • umí formulovat principy efektivního zavádění řízení kvality a aplikovat je formou navrženého postupu do konkrétní sociální a zdravotnické organizace

  • objasní možné pozitivní i rizikové dopady svého navrženého postupu na kvalitu života klientů sociálních a zdravotních služeb

Témata výuky:

  1. Kvalita jako pojem a hodnota v historickém kontextu. Systémy řízení kvality u nás a v Evropě. Národní politika podpory kvality v ČR:

  • obecně k pojmům jakost a kvalita, historický vývoj, kvalita jako hodnota

  • jednotlivé přístupy k řízení kvality - ISO, TQM, EFQM, CAF, Benchmarking

  • strategie a cíle politiky podpory kvality v ČR a v Evropě

  1. Programy zvyšování kvality ve zdravotnictví:

  • vymezení některých pojmů souvisejících s kvalitou zdravotní péče

  • systémy sledování a zvyšování kvality poskytované zdravotní péče

  • standardy pro podporu zdraví v nemocnicích, nástroj sebehodnocení, provádění auditů

  1. Kvalita v sociálních službách:

  • hlavní znaky systémů sociálních služeb v evropských zemích

  • standardy kvality sociálních služeb a jejich hodnocení

  • potřeby uživatelů a individualizace poskytované péče, vazba kulturu poskytování služeb

Požadavky k absolvování kurzu: písemná práce a zkouška

Písemná práce na téma: 

"Realizace zavádění systémů kvality ve Vašem sociálním / zdravotnickém zařízení" - kritické zhodnocení a diskuse alternativ podle skutečnosti, nebo nový návrh formou projektu kvality (student zpracuje seminární práci v rozsahu 6 normostran a odevzdá ji nejpozději 7 dní před zkouškou).

 

Ústní zkouška: rozprava nad písemnou prací a nad probranými tématy 

V případě přechodu na online výuku bude tato probíhat v MS Teams, požadavky k atestaci předmětu se nezmění. Účast bude zaznamenána tamtéž.

 

Základní studijní literatura: Studijní materiály k předmětu v Moodle

Doporučená studijní literatura:

CRAINER, S., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management: Základní myšlenkové směry: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1.vyd. Praha: Management Press, 2000. 250 s. Expert (Grada). ISBN 80-726-1019-8.

HAVRDOVÁ, Z. a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2010, 207 s. ISBN 978-808-7398-067.

HAVRDOVÁ, Z., ŠMÍDOVÁ, O., ŠAFR, J., ŠTEGMANNOVÁ, I. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 207 s. ISBN 978-808-7398-159.

MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory: řízení kvality dlouhodobé péče v ČR. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 176 s. ISBN 978-807-2624-997.

MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory II: řízení kvality dlouhodobé péče v mezinárodním srovnání. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7262-524-6.

Mezinárodní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení, Praha: Grada 2004

NENADÁL, J., NOSKIEVIČOVÁ, D., PETŘÍKOVÁ, R., PLURA, J., TOŠENOVSKÝ, J. Moderní management jakosti. Dotisk 1. vydání. Praha, Management Press 2011. 380 s. ISBN 978-80-7261-071-6.

PILLINGER, J. Quality in social public services. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities 2001. ISBN 92-897-0066-1.

NENADÁL, J., JABŮRKOVÁ, M. Kvalita v podmínkách Evropské unie: společné povinnosti - společné výhody. Vyd. 1. Editor Ondřej Mátl, Milena Jabůrková. Ostrava: Montanex, 1998, 310 s.  ISBN 80-722-5010-8.

Standardy kvality sociálních služeb. Praha, MPSV 2002

Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe - průvodce poskytovatele. Praha, MPSV 2003

Zákony a vyhlášky (ve znění pozdějších předpisů):

Zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

Vyhl. č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách

Zák. č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách

Vyhl. č. 98/2012 Sb. o zdravotnické dokumentaci

Vyhl. č. 99/2012 Sb. o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb

Vyhl. č. 102/2012 Sb. o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK