PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunitní rozvoj - YMR08PRLI
Anglický název: Community Development
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/10, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMRP0025
Staré označení: YMR06PRZI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Pavla Povolná, Ph.D.
Je záměnnost pro: YMR06PRZI
Anotace -
Poslední úprava: Romana Pištěková (18.06.2014)
Záměr vzhledem k profilu absolventa: Předmět uvádí studenta do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity v systému zdravotní a sociální péče. Otevírá studentovi příležitosti, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů. Vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni.
Deskriptory
Poslední úprava: Romana Pištěková (18.06.2014)

Cíle/výstupy:

Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera:

  • ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat;
  • zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet;
  • umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb
  • chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál;
  • chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam;
  • umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza);
  • zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity;
  • chápe význam a principy komunitního plánování;
  • umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ingrid Štegmannová, Ph.D. (10.05.2014)

Název kurzu: Komunitní rozvoj

Vyučující: Mgr. Ingrid Štegmannová, Ph.D.

Rozsah: 10/10

Atestace: Z, celkem 2 ECTS kredity (+ možnost volitelné seminární práce 2 ECTS kredity)

Záměr vzhledem k profilu absolventa:

Předmět uvádí studenta do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity v systému zdravotní a sociální péče. Otevírá studentovi příležitosti, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů. Vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni.

Cíle/výstupy:

Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera:

  • ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat;

  • zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet;

  • umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb

  • chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál;

  • chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam;

  • umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza);

  • zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity;

  • chápe význam a principy komunitního plánování;

  • umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů.

Témata výuky:

  1. Vymezení komunity a její role v systému péče o zdraví

  2. Zdraví ve 21. století a jeho realizace na komunitní úrovni

  3. Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování

  4. Infrastruktura systému péče o zdraví na komunitní úrovni

  5. Zdravotní a sociální intervence na komunitní úrovni

  6. Propojení individuálního a populačního přístupu k řešení zdravotních a sociálních problémů

Požadavky k absolvování kurzu: zápočet, volitelná seminární práce

Zápočet - písemný návrh indikátorů, pomocí kterých lze popsat situaci ve vybrané komunitě.

Volitelná seminární práce - profil komunity ve vztahu ke zdravotní a sociální problematice. Vymezení komunity, problémy - jejich priority a řešitelnost, plán intervence, indikátory. Musí jít o konkrétní reálnou situaci v některé lokalitě ČR.

Základní studijní literatura: studijní materiály k předmětu v Moodle

Doporučená studijní literatura:

Wye River Group on Healthcare, Inc.Communities Shaping a Vision for America’s 21st Century Health and Healthcare [online]. c2005. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.wrgh.org/docs/feat_phase2_report.pdf>  .

Key term: Community Capital - Sustainable measures. Community Capital [online]. c2010. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.sustainablemeasures.com/node/32>.

Komunitní plánování. Deset kroků procesem komunitního plánování. Metodiky pro plánování sociálních služeb [online]. c2008.[cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.komunitniplanovani.com/kp-metodiky_11/>.

European social network. Developing Community Care report [online]. c2011. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.esn-eu.org/developing-community-care/index.html>.

HAVRDOVÁ, Z., KOSOVÁ, J., SVOBODOVÁ, J., VOMLELOVÁ, A. Mít život ve svých rukou. O oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 1. vyd. Dobrá Voda a Praha: Český západ o. s. a Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2013. 157 s. ISBN 978-80-87398-32-6.

MOSLEY, H. W. Transforming Health Systems to Facilitate the Household Production of Health in Developing Countries [online]. c2007. [cit. 2014-03-25]Dostupné z: <https://centre.icddrb.org/images/11thAscon_Keynote-Speech.pdf>.

PAYNE, Malcolm. Social work and community care: o oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 2. [Dr.]. London [u.a.]: Macmillan, 1996. ISBN 978-033-3606-247.

SMITH, M. K. ‘Social capital, the encyclopedia of informal education [online]. c2009. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://infed.org/mobi/social-capital/>. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK