PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Supervize v sociálních a zdravotnických organizacích - práce - YMR03VOZI
Anglický název: Supervision in Health and Social Organizations - Assignment
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMR03POVI
Staré označení: YMR03POZI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
PhDr. Mgr. Martin Hajný, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (18.06.2014)
Pojem supervize a jeho chápání v různých zemích, historie a aktuální dilemata, epistemologie reflexe vs. vědecká argumentace, možnosti supervize v soc. a zdravot. službách. Druhy supervize. Supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání - součást personálního managementu. Zkušenost se třemi metodami supervize, práce v malých skupinách - příprava supervizní dohody, hraní rolí - vyjednávání dohody.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)

Povinná práce do portfolia:

Seminární práce „Možnosti supervize v naší organizaci“ 5-7 stran - zahrnuje rešerši informací o supervizi z literatury, analýzu možných a užitečných cílů

supervize a alternativy využití různých druhů a forem supervize se zdůvodněním a diskusí. Hodnotí se hloubka porozumění tématu, správnost a četnost odkazů na

četbu a podloženost argumentace. Práce je zakončena návrhem supervizní dohody diskutovaným s kolegy v organizaci. Práci student(ka) odevzdá nejpozději

10 dní před termínem zkoušky, na který se přihlásil(a), jinak ztrácí termín a získává NO.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Blahovcová (23.09.2008)

témata výuky:

a)    teorie a nejdůležitější pojmy

pojem supervize a jeho chápání v různých zemích

historie a aktuální dilemata, epistemologie – reflexe x vědecká argumentace, Schon x Cochran,

situované poznání x „objektivní“(nad-kontextové) poznání

v supervizi: zkušenostní přístup.........teorie, modely

                   emancipace supervizanta  x kompetence

možnosti supervize v soc. a zdravot.službách

Supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání-součást personálního manažmentu

Druhy supervize

Profesionální role- o roli, statusu, individuaci.Individuace a role-konflikt vs.dialog

Posuzování profesionální role-zkušenosti s portfolii, kompetence, osobní plán rozvoje

Formy supervize, cíle, kontext, dohoda

 

b)   cvičení a úlohy k dosažení dovedností

Zkušenost se třemi metodami supervize, práce v malých skupinách-příprava supervizní dohody, hraní rolí-vyjednávání dohody

 

 

četba-aktuální články a publikace o supervizi jsou většinou k dispozici v knihovně katedry

 

Povinná četba ke zkoušce!!!!:

Učební text k předmětu na webové stránce katedry.

Havrdová,Z.: Kompetence v praxi sociální práce. Osmium, Praha 1999. Kap. II,III,IV,V,VII.

Havrdová,Z.,Hajný,M. : Praktická supervize. Galen, 2008, str. 17- 46,

 

Doporučená četba k supervizi ( většinou v knihovně katedry):

  • Hawkins, P. and Shohet, R. (2004) Supervize v pomáhajících profesích.Portál, Praha.

  • Kopřiva, K.(2006) Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál.  

  • Matoušek, O. a kol.(2003): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.

  • Úvod do supervize a jeho významu pro pomáhající profese (2002). Sdružení SCAn,Tišnov  .

 

 

Cizojazyčná klasická četba v knihovně katedry:

  • Belardi, N.( 1998) Supervision. Eine Einführung für soziale Berufe. Freiburg im Breigau: Lambertus,

  • Hughes, L. and Phengelly, P. (1997) Staff Supervision in a Turbulent Environment: Managing Process and Task in Front-Line Services: London, Jessica Kingsley Publishers Ltd.

  • Johns, Ch.:(2000) Becoming a Reflective Practitioner. Oxford, Blackwell Science.

  • Johns, CH., Freshwater, D. (1998) Transforming Nursing through Reflective Practice. Oxford, Blackwell Science Ltd.

  • Kadushin,A.( 1992) Supervision in Social Work. New York :Columbia University Press.

  • Munson, C. (1993) Clinical Social Work Supervision (2nd Edition), New York, Haworth Press.

  • Rappe-Gieseke, K.: Die Konzeptionelle Entwicklung der  Supervision in den letzten zwanzig Jahre, Supervision 2/2002. str.55-65.

  • Schon, D. (1991) The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Aldershot, England, Ashgate Publishing Limited.

  • Shulman, L. (1993) Interactional Supervision, Washington DC, NASW Press

  • Shulman, L. (1995) Supervision and Consultation. In Edwards R, and Hopps J (eds.) (1995) Encyclopedia of Social Work 19th Edition Vol (3), Washington DC, NASW Press, pp2373-2379.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK