PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Oral History and the Methodology of Research in Contemporary History - YMO104
Anglický název: Oral History and the Methodology of Research in Contemporary History
Zajišťuje: Program Orální historie - soudobé dějiny (24-KOHSD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2014 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Miroslav Vaněk, Ph.D.
Neslučitelnost : YMO004
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (14.06.2012)
A comprehensive exam, the aim of which is to assess the students' knowledge of different methods of this discipline.
Požadavky k zápisu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (02.10.2012)

The course is designed only for students of Oral History - Contemporary History study program in English language.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslav Vaněk, Ph.D. (13.04.2016)

The exam is realized in oral form where student discusses with an academic jury. Its successfully passing is rated 10 ECTS. Each student has to submit a list of six academic monographs he/she read - two from each group: 1. qualitative research; 2. historiography; 3. oral history. After 15 minutes of preparation, generally 30 minutes long discussion begins between a student and members of a jury. Questions are based on the list of literature.

 

List of literature for the exam

 

1.    Qualitative research

DENZIN, Norman K.: Interpretive Biography. Newbury Park, London, New Delhi: SAGE, 1989.

GEERTZ, Clifford: The Interpretation of Cultures. Basic Books, 1977.

KAUFMANN, Jean-Claude: L'Entretien compréhensif. Paris: Nathan, 1996.

KVALE, Steinar: Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications, 1996.

SILVERMAN, David: Interpreting Qualitative Data. London: SAGE, 2006.

STRAUSS, Anselm - CORBIN, Juliet: Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications, 2015.

 

2.    Historiography

ASSMAN, Jan: Das  kulturelle Gedächtnis. München: C. H. Beck, 2007.

BURKE, Peter: The French Historical Revolution: The Annales School, 1929-1989. Stanford University Press, 1990.

HALBWACHS, Maurice: On Collective Memory. University of Chicago Press, 1992.

HOLY, Ladislav: The Little Czech and the Great Czech Nation. National Identity and the Post-Communist Social Transformation. Cambridge Studies in Social and Cultural Anthropology, 1996.

LE GOFF, Jacques: History and Memory. Columbia University Press, 1996.

WELZER, Harald et. al. Opa war kein Nazi. Nationalsozialismus und Holocaust im Familiengedächtnis. Frankfurt: Fischer, 2002.

 

3.    Oral History

VANĚK, Miroslav: Around the Globe. Rethinking Oral History with Its Protagonists. Praha: Karolinum, 2013.

PASSERINI, Luisa (ed.): Memory and Totalitarianism (Memory and Narrative). Transaction: Publishers, 2005.

PERKS, Robert - THOMSON, Alistair (eds.): The Oral History Reader. London: Routledge, 2006.

RITCHIE, Donald A.: Doing Oral History: A Practical Guide. New York: Oxford University Press, 2003.

THOMPSON, Paul: The Voice of the Past: Oral History, third edition. Oxford: Oxford University Press, 2000.

YOW, Valerie Raleigh: Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences. Walnut Creek: AltaMira Press, 2005.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK