PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy výstavní praxe - YBKC030
Anglický název: Essentials of Organising Exhibitions
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Vyučující: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Alžběta Wolfová, Ph.D. (01.10.2018)
Kurs je ve výkladové části zaměřen na uchopení problematiky uměleckého provozu, kdy je charakterizován především praktický proces veřejné prezentace výtvarných děl, ale i širší společenský kontext. V praktické části pak je kladen důraz na modelovou realizaci fiktivního výstavního projektu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (28.09.2022)

Povinná:

  • Korecký D. (ed.). Medium Kurátor: role kurátora v současném umění. Praha: Agite/Fra, 2009, s. ISBN 978-80-8660-351-3.
  • Slavická, M., Pánková, M. Zakázané umění I.. In Výtvarné umění, 3-4. (1995): -.
  • Slavická, M., Pánková, M.. Zakázaé umění II. . In Výtvarné umění, 1-2. (1996): -.
  • Slavická, M.. Umění instalace. In Výtvarné umění. 4 (1994): -.
  • Smolíková, Marta, (ed.). Management umění. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008, 167 s. ISBN 978-80-86863-24-5.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 80-04-25555-8.

Doporučená:

  • Bellini, A. Everything you always wanted to know about gallerists but were afraid to ask. Zurich: JRP/Ringierh, 2009, s. ISBN 978-3-03764-087-6.
  • Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 80-204-0856-8.
  • Kesner, L. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie v Praze, 2000, s. ISBN 80-7203-252-6.
  • Vitvar, Jan H.. Umění, kterému nikdo nerozumí. Praha: Paseka, 2021, s. ISBN 978-80-7637-196-5.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (03.02.2021)

Témata:
1) Úvod, role výstavy v kulturním provozu, základní aspekty výstavy, exponát a artefakt, současná kulturní politika, klíčové modely kulturní politiky, zadání autorského projektu.
2) Obsah a záměr výtvarné výstavy. Téma a výběr exponátů, druhy výstav podle tématu. Záměr a důvody výstavní činnosti (kulturní a ekonomické). Záměr a anotace. Záměr a nároky na jeho naplnění.
3) Zmapování stávajícího galerijního provozu. Stereotypy prezentace výtvarného umění v České republice před a po roce1989.
4) Subjekty výtvarné výstavy. Pořadatel výstavy. Autor výstavy. Role kurátora. Architekt. Redaktor katalogu. Grafik. Výstavní projekt a projektový cyklus. Profil Galerie. Galerie a sociální kontext. Atypické negalerijní prezentace: site specifik, performance, street art.
5) Prvky realizace výstavy. Průnik hledisek - věcné, časové, prostorové, informační, právní a ekonomické. Fundrasing uměleckých projektů a veřejná prospěšnost.
6) Věcné hledisko - exponáty a katalog výstavy v užším smyslu, katalogové údaje; výstavní katalog v širším smyslu, jeho obsah (oficiální projevy, poděkování, odborné texty, literatura a soupis výstav, katalog děl, obrazová část, rejstříky, sponzoři.
7) Časový horizont - harmonogram, hlavní termíny, síťový graf.
8) Prostorový horizont - místo konání, architektonické řešení, osvětlení, instalace, údržba.
9) Informační hledisko. Public relations. Mass media. Tisková zpráva, tiskové materiály.
10) Právní a smluvní hlediska. Budování sbírky.
11) Ekonomické hledisko. Nákladové položky. Příjmové položky.
12) Představení struktury modelového kurátorského projektu.
13) Diskuse k modelovému kurátorskému projektu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK