PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Každodennost holokaustu: úvod do současného bádání - YBHC139
Anglický název: Everyday Life of the Holocaust: An Introduction to Contemporary Holocaust Studies
Zajišťuje: Program SHV - Historický modul (24-HM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Hana Gabrielová (08.01.2021)
V kurzu se seznámíme s různými aktuálně používanými teoretickými a konceptuálními přístupy ke studiu holokaustu s důrazem na každodennost. Rozmanité mikrohistorické studie, aplikace postupů gender history, dějin rodiny či materiálního obratu rozvíjené v současné době na poli studií holokaustu (holocaust studies) přitom významně navazují na starší badatelské diskuze z 80. a 90. let 20. století. Z toho důvodu si rovněž přiblížíme debaty mezi funkcionalisty a intencionalisty a rovněž o jedinečnosti holokaustu. Z hlediska sledovaných témat se nevyhneme významu tzv. periferií, prostituci či sexuální směně, roli diváků či přihlížejících, spolu-pachatelství ze strany nacistickým Německem okupovaných obyvatel zemí západní, střední, jižní i východní Evropy apod.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (22.01.2021)

Kurz bude mít seminární charakter (jak jen to bude možné zajistit při distanční výuce prostřednictvím MS Teams) a bude kombinovat samostudium odborné literatury, seminární prezentaci a diskuze nad prezentovaným odborným textem.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (25.04.2024)

22. 2. výuka se nekoná

29. 2. úvodní hodina
- rozdělení referátů

7. 3. Holocaust a modernita
referát:
Zygmunt Bauman, Modernita a holocaust, Praha 2010 (2. vyd.), s. 133-172 (kapitola „Jedinečnost a normalita holocaustu“)
povinná četba:
Zygmunt Bauman, Modernita a holocaust, Praha 2010 (2. vyd.), s. 7-15 (Předmluva) a 31-66 (Úvod: Sociologie po holocaustu) + otázky k četbě: Co autor označuje za malovaný obraz holocaustu a čím má být tvořen? Jakými způsoby podle něj dochází k bagatelizaci významu holocaustu pro moderní společnost? Je pro vás Baumannovo vysvětlení holocaustu překvapivé (proč)?

14. 3. Historiografie holokaustu
Referáty:
1) Dan Stone, Histories of the Holocaust. Oxford 2010, s. 13-63 (Sofie Ackermannová)
2) Dan Stone, Histories of the Holocaust. Oxford 2010, s. 64-112
Povinná četba:
Christopher Browning, The Decision-Making Process, in: The Historiography of the Holocaust, (ed.) Dan Stone, 2004, s. 173-196 (číst pouze rozmezí s. 173-180) + otázky k četbě: V čem Christopher Browning spatřuje význam díla Raula Hilbergera z 60. let 20. století? Kdo jsou intencionalisté a kdo funkcionalisté a jaký přístup k holokaustu tyto odborné tábory charakterizoval? Kam se v rámci těchto debat situuje sám Browning?

21. 3. Každodennost a konsenzus v diktatuře (sociálně-historický pohled)
referát:
Alf Lüdtke, The Appeal of Exterminating "Others": German Workers and the Limits of Resistance, The Journal of Modern History 64/1992, s. 46-67 (Pavla Zieglerová)
povinná četba:
Robert Gellately, Kdo podporoval Hitlera. Společenský souhlas a režimní nátlak v nacistickém Německu, Praha 2003, s. 19-20, 23-30 a 277-284 (otázky k četbě: Co je hlavní tezí Gellatelyho knihy? Z jakých pramenů čerpá? Autor v závěru hovoří o třech fázích konsenzu německé společnosti v době nacismu. Jak je charakterizuje a o jaká období se jedná?)

28. 3. výuka se nekoná - děkanské volno

4. 4. Pachatelé optikou mikrohistorie
referáty:
1) Christopher R. Browning, Obyčejní muži. 101. záložní policejní prapor a „konečné řešení“ v Polsku, Praha 2002, s. 17-81 (Nicholas Poledna)
2) Christopher R. Browning, Obyčejní muži. 101. záložní policejní prapor a „konečné řešení“ v Polsku, Praha 2002, s. 82-125 (Magdalena Zusková)
povinná četba:
Christopher R. Browning, Obyčejní muži. 101. záložní policejní prapor a „konečné řešení“ v Polsku, Praha 2002, s. 11-16 a 126-134 (otázky k četbě: K jakému historickému přístupu se Browning hlásí? S jakým souborem pramenů Browning pracuje a jak k nim přistupuje?)

11. 4. Mikrohistorické inspirace
referáty:
1) Jan Grabowski, Lov na Židy. Zrada a vražda v Němci okupovaném Polsku, Praha 2019, s. 82-136 (Anna Smyčková)
2) Jan Grabowski, Lov na Židy. Zrada a vražda v Němci okupovaném Polsku, Praha 2019, s. 145-195 (Jakub Černohorský)
povinná četba:
Jan Grabowski, Lov na Židy. Zrada a vražda v Němci okupovaném Polsku, Praha 2019, s. 15-25 a 203-222 (otázky k četbě: Jakou podobu má podle Grabowskiho holokaust a kdo jsou jeho pachatelé? Daří se podle vás Grabowskimu dobře zachytit "prostor pro rozhodování" obyvatel okupovaného Polska?)

18. 4. Koncentrační tábor - vyhlazovací tábor - tábor smrti
referáty:
1) Dan Stone, Concentration camps, Oxford 2019, s. 11-33 (kapitola Origins) (Anna Vašková)
2) Dan Stone, Concentration camps, Oxford 2019, s. 34-56 (kapitola The Third Reich´s world of camps) (Kristina Dorčova)
povinná četba:
Dan Stone, Concentration camps, Oxford 2019, s. 1-10 (kapitola What is a concentration camp? Otázky k četbě: Proč je podle autora důležité objasnit historii koncentračních táborů? Jakou definici koncentračního tábora nabízí? Je pro vás tato definice nová a podnětná?)

25. 4. Holocaust, každodennost a gender
referáty:
1) Anna Hájková, Poslední ghetto. Všední život v Terezíně, Praha 2021, s. 71-112 (Natália Viskupičová)
2) Anna Hájková, Poslední ghetto. Všední život v Terezíně, Praha 2021, s. 113-144 (Eli Stern)
povinná četba:
Anna Hájková, Poslední ghetto. Všední život v Terezíně, Praha 2021, s. 11-25

2. 5. Holocaust a gender
referát:
Laurie Marhoefer, Lesbianism, Transvestitism, and the Nazi State. A Microhistory of a Gestapo Investigation, 1939-1943, The American Historical Review 121/2016, s. 1167-1195 (Denisa Báčová)
povinná četba:
Laurie Marhoefer, Transgender Life and Persecution under the Nazi State: Gutachten on the Vollbrecht Case, Central European History 56/2023, s. 595-601 https://doi.org/10.1017/S0008938923000468

9. 5. Poválečné následky
referáty:
1) Jan T. Gross, Strach. Největší poválečný protižidovský pogrom. Esej v historickém výkladu, Brno 2008, s. 125-162 (Markéta Slezáková)
2) Jan T. Gross, Strach. Největší poválečný protižidovský pogrom. Esej v historickém výkladu, Brno 2008, s. 163-212 (Tereza Mačkalová)
povinná četba:
Jan T. Gross, Strach. Největší poválečný protižidovský pogrom. Esej v historickém výkladu, Brno 2008, s. 17-41 (otázky k četbě: Jakou roli přisuzuje Gross polským obyvatelům při holokaustu a jakým způsobem vysvětluje jejich motivace? Jaké vysvětlení poválečných pogromů autor nabízí?)

16. 5. Genocida Romů a Sintů
- společná prohlídka výstavy Příběhy přeživších. Lety u Písku jako místo paměti holokaustu Romů a Sintů
- místo: Clam-Gallasův palác, Husova 158/20 Praha 1
- sraz: sraz před vchodem do paláce v 11:30
povinná četba:
Helena Sadílková - Michal Schuster - Milada Závodská, Holocaust Romů jako "neznámý" nebo "zapomenutý", Dějiny a současnost 37/2015, s. 30-34 http://dejinyasoucasnost.cz/archiv/2015/9/holocaust-romu/

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Pavel Baloun, Ph.D. (04.05.2023)

1) Účast na výuce: povolené 3 absence.

2)

buď a) Student/ka si z literatury uvedené v sylabu vybere jeden text, který bude na hodině prezentovat (15-20 minut).

anebo b) Student/ka si z literatury uvedené v sylabu vybere jeden text, na který během zkouškového období napíše anotaci (1-2, max. 3, normostrany; 1 normostrana = 1800 znaků, včetně poznámek pod čarou).

3) Povinná četba vybraných textů na téměř každou hodinu vyznačená v sylabu. Na hodinách o nich budeme diskutovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK