Poslední úprava: Mgr. Jan Tuček, Ph.D. (25.04.2024)
Dvousemestrální kurz Úvod do historie studujícím představí spektrum a paradigmatické základy historických věd, se kterými se v dalším průběhu studia na FHS budou setkávat v rámci profilových předmětů vedených vyučujícími katedry. Kurz nelze ani v jednom ze semestrů pokládat za přehled uzavřeného poznání o dějinách, je zcela záměrně koncipován jako představení (nikoliv vyčerpávající) možných způsobů poznávání dějin, tedy principů a pracovních postupů, které historici v limitech vzájemně i značně odlišných historických věd uplatňují při ustavování badatelských problémů, otázek, analýze informačních zdrojů, interpretací, resp. při konstrukci poznání o dějinách. Nejedná se tak o úvod do faktografického přehledu vědění o dějinách ale o základní uvedení do principů „myšlení“ o poznávání dějin v jeho praktické i abstraktnější/paradigmatické rovině.
Cyklus přednášek je v zimním semestru (Úvod do historie I.) rozčleněn do tří širších tematických bloků: „Jednotlivec a společnost“, „Strukturní proměny společnosti“ a „Společenské konflikty a traumata“. Kolektiv vyučujících v nich na konkrétních příkladech představí badatelskou praxi (její možnosti a hranice) v různých oborech historických věd a také některé z analytických kategorií (např. nacionalismus, sekularizace, modernizace), tedy pojmové „nástroje“, které (nejen) historici využívají při své práci.
Cyklus přednášek v letním semestru (Úvod do historie II.) je zaměřen na obecnější představení specifik (tematické zaměření, způsoby kladení otázek, metody, práce s informačními zdroji) jednotlivých historických věd a příbuzných oborů (historická antropologie, historická demografie, kulturní dějiny, hospodářské a sociální dějiny, moderní dějiny, orální historie, archeologie, dějiny umění, gender history, historická sociologie a etnologie).
Porozumění hlavním principům práce historika a paradigmatickým základům historických věd je důležité pro návazné studium v rámci profilových a výběrových předmětů a pro přípravu k dílčí státní závěrečné zkoušce Evropské dějiny v kontextech.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jan Tuček, Ph.D. (26.04.2022)
S jakýmikoliv případnými dotazy týkajícími se organizace tohoto kurzu se prosím obracejte na garanta kurzu, Mgr. Jana Tučka, Ph.D. (jan.tucek@fhs.cuni.cz).
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Martin Vrabec, Ph.D. (11.03.2024)
Poslední úprava: Mgr. Jan Tuček, Ph.D. (25.02.2023)
Zkouška z Úvodu do historie II. probíhá formou testu v prostředí moodle (https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=188), který obsahuje uzavřené otázky typu „výběr“ (ve výběru je nutné označit jednu správnou odpověď). Všechny otázky vycházejí z povinné literatury a obsahu přednášek.
Seznam povinné literatury:
HIML, P., TUČEK, J. a kolektiv. Texty k historickému prosemináři FHS UK [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií, 2015 [cit. 2017-12-14]. ISBN 978-80-87398-89-0.
Dostupné z: https://fhs.cuni.cz/FHS-1362.html
NEČASOVÁ, Denisa. Dějiny žen či gender history?. Dějiny, teorie, kritika [online]. Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2008, (1), 81-102. ISSN 1214-7249. Dostupné z: doi:10.14712/24645370.2481
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Tuček, Ph.D. (19.04.2024)
1. 19. 2. Úvod ke kurzu, informační zdroje – historické prameny (Pavel Himl + Jan Tuček)
2. 26. 2. Fakt a událost, teorie a narace, dějinnost a dějinný proces (Jan Horský)
3. 4. 3. Historická antropologie, komparativní dějiny a kulturní transfer (Veronika Čapská)