PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky - PZTV260K
Anglický název: Basics of Somatopaedy and Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Záměnnost : PZTV260
Je neslučitelnost pro: PZTV260
Je záměnnost pro: PZTV260
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika). Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích (Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)

Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.

NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.

ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)

Zápočet + Zkouška:

  • Účast na projektech, seminární práce, docházka
  • Písemný test, ústní zkoušení

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.

2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.

3. Významné osobnosti somatopedie.

4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.

5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace.

6. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.

7. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

8. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

9. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

10. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.

11. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

2. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

3. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.

4. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.

5. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).

6. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením.

7. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.

8. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.

9. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.

10. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.

11. Speciálně pedagogická intervence. Speciálně pedagogická centra. Pedagogicko-psychologické poradny.

12. a 24. Návštěva Dětského centra Strančice. Ucelená rehabilitace včetně pedagogické intervence u dětí s těžkými formami tělesného postižení.

25. a 26. Návštěva Jedličkova ústavu. Přednáška, náhled ve výuce.

27. a 28. Návštěva Jedličkova ústavu. Ergoterapie, léčebná rehabilitace, náhled v hodině aplikované tělesné výchova. Návštěva organizace Asistence.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)

Kompletní podpora na webu MOODLE

(prezentace k přednáškám, kontrolní otázky k lekcím, zkouškové otázky, doplňkové materiály).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK