PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika III /ZP/ - PZTV192
Anglický název: Special pedagogy III
Zajišťuje: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2010
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:6/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D.
Mgr. Miroslava Flemrová
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání osob se smyslovým postižením. Zabývá se klasifikací a etiologií smyslových vad a poruch, charakterizuje osobnost jedince se smyslovým postižením, možnosti jeho komunikace, předkládá postupy diagnostiky a výchovné péče o tyto osoby, řeší otázky jejich pracovního uplatnění, popisuje rehabilitační a kompenzační pomůcky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2001.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2001.

LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie III. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.

SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha: SPN, 1980.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VÍTKOVÁ, M. (ed) Možnostri reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D. (13.05.2008)

1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy.

2. Rodina a dítě se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku (slabozrakost - zraková stimulace, etapy zrakové stimulace, slepota - kompenzace zraku, šilhání a tupozrakost - reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním), raná péče (teoretická východiska, formy a služby, střediska rané péče), speciálně poradenská centra. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (specifika vývoje, možnosti edukace, mateřská škola, speciální mateřská škola, speciálně pedagogická centra). Zraková stimulace a hygiena. Kompenzace zrakového vnímání a vliv na rozvoj kognitivních schopností.

3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole (učební plány, organizace a podmínky výuky, vybavení), cestující učitel. Legislativní opatření. Systém služeb a poradenství pro rodiče a učitele (speciálně pedagogická centra, Centrum zrakových vad). Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání.

4. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým osobám (Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha - Dědina). Profesní příprava a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením.

5. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením (čtení a psaní, problematika u slabozrakých a u osob se zbytky zraku - druh, velikost písma, barvy, osvětlení), technické a optické pomůcky pro čtení a psaní). Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

6. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost se zrakovým postižením, citová a sexuální výchova. Ztráta zraku - dopad na psychiku, možnosti speciálně pedagogické intervence, rodina jedince, změna kvality života, informační deficit a jeho vyrovnávání, posproduktivní věk a ochabování zrakových funkcí - specifika práce s touto věkovou kategorií.

7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením. Zájmové a volnočasové aktivity nevidomých a slabozrakých. Tyflografika, hapestetika. Tělesná výchova a sport osob se zrakovým postižením.

8. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch (podle věku a období fixace řeči). Důsledky a prevence sluchových vad. Metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningová vyšetření sluchu.

9. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením (podle stupně postižení). Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině. Jazykové roviny - úroven řeči po stránce obsahové,artikulační a gramatické, modulační faktory. Logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením - sluchová výchova, vyvozování hlásek, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení.

10. Komunikace osob se sluchovým postižením - komunikační formy slovní a neslovní podstaty, vizuálně motorické komunikační systémy (vlastní znakový jazyk neslyšících, znakovaná čeština, prstová abeceda), mluvená hlásková řeč, odezírání (analýza zásad a metodiky nácviku), pomocné artikulační znaky, daktylní řeč. Tlumočení znakového jazyka - podmínky tlumočení, etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Český jazyk v komunikaci neslyšících - mluvená řeč, psaná podoba řeči, čtení s porozuměním, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé - budíky, dveřní zvonky. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka. Otevřené a skryté titulky v televizním vysílání - teletext. Dálková komunikace osob se sluchovým postižením (zesílený telefon, psací telefony, faxy, mobilní telefony).

11. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát (podmínky přidělení implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče po implantaci, reedukace sluchu a řeči u osob s implantátem), metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem. Audiotechnické pomůcky a přístroje v surdopedické praxi. Sluchadla individuální a skupinová.

12. Raná péče - střediska rané péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika. Rodina jedince se sluchovým postižením. Výběr školského zařízení. Včasná sluchově řečová výchova. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením.

13. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením - systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu (orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - sluchově postižený pedagog). Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Integrace žáků a studentů se sluchovým postižením do běžných škol - podmínky, spolupráce se speciálně pedagogickým centrem. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání, zákon o znakové řeči, možnosti využívání tlumočení do znakového jazyka, příspěvky na kompenzační pomůcky.

14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením. Psychologické zvláštnosti osobnosti jedince se sluchovým postižením, důsledky sluchové vady. Problematika sociální a pracovní integrace. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK