|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (11.06.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)
• The student is able to list and practically use exercises in basic positions to create suitable exercises for various health impairments, especially faulty body posture (VDT), as well as internal impairments associated with deviations from correct body posture. • They can prepare practical exercises in various variations to address deviations from correct body posture, especially for compensating upper and lower crossed syndrome, scoliotic posture, flat backs, and influencing the HSS (possibly referring to Hip Stability Syndrome). • The student can describe issues related to foot arch disorders and associated health problems. They can use exercises and tools to diversify and motivate students to exercise. They can also work with students who have deviations from the central axis (valgus, varus positioning of the central axis). • The student is proficient in methods for assessing the functional state of the musculoskeletal system. They can perform basic anthropometric measurements, evaluate the functional state of the examined individual, conduct basic functional muscle tests, and tests of basic movement stereotypes, including deep stabilization tests. • The student can practically demonstrate and teach various types of breathing and breathing exercises in different positions and can list for which health impairments they are practically useful. They apply exercise units for asthmatics and can create a set of breathing exercises for other impairments where breathing exercises are used. • The student can practically apply and use the most commonly used types of relaxation exercises suitable for teaching Adapted Physical Education (ZTV) as a compensation for various health impairments. • The student can practically apply various types of coordination and balance exercises. They are skilled in basic psychomotor games. • The student can practically use overballs, gym balls, and other, even unconventional, aids for exercising with individuals with impairments (deviations from body posture, metabolic, sensory, and other internal impairments). • The student can describe typical body postures in preschool and younger school-age children. They can apply exercises with motivational aids and games for the proper development of postural and movement stereotypes in younger children. They can list the basic specifics and principles for exercising with preschool and younger school-age children. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (11.06.2020)
Povinná: 1. HOŠKOVÁ,B.,MATOUŠOVÁ,M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 134 s. 2. STRNAD,P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. 162 s. 3. KYRALOVÁ,M., MATOUŠOVÁ,M. Zdravotní TV. II.část. Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s4. SRDEČNÝ,V. a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených Praha: SPN, 1982. 256 s.
Doporučená: 1. KABELÍKOVÁ,K.,VÁVROVÁ,M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 1997, 240 s. 2. VÉLE,F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha:Grada, 1997. 272 s. 3. KOLEKTIV AUTORU. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada, 1997. 260 s 4. ČERMÁK,J. CHVÁLOVÁ,O. BOTLÍKOVÁ,V. Záda už mě nebolí. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. 143 s.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (11.06.2020)
complete attendance achievement of the test from the study program achievement of the appointed corrective exercises |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (11.06.2020)
Semináře a cvičení: 1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu : uvolňovací, protahovací, posilovací. 2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. 3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II. 4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře. 5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin. 6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez 7. doprovodných pohybů částí těla. 8. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla. 9. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. 10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I. 11. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II. 12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy. 13. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy. 14. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy. 15. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy. 16. Metodické výstupy - dokončení.
Požadavky na zápočet:
|