PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia směru tělesná výchova a sport zdravotně postižených /ZP/ - PZTV125
Anglický název: Introduction to study of specialism - Physical Education and Sport for Helth Handicapped - KS
Zajišťuje: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2010
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:6/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Atributy: Tělesná výchova a sport zdravotně postižených
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: HOJKA (20.11.2006)
V předmětu "Úvod do tělovýchovy zdravotně postižených" seznamujeme studenty s obsahem studijního směru, který je zaměřen na pohybovou výchovu a vzdělávání osob se zdravotním postižením. Podáváme v něm ucelenou informaci o jednotlivých předmětech, které tvoří základ tohoto vzdělávání i povinně volitelných předmětech, které v návaznosti na povinný základ profilují studenty k práci s osobami se zdravotním postižením. Studenty poučíme jak vyhledávat a shromažďovat odborné informace pro studium, citovat literaturu v seminárních pracích apod.
Literatura
Poslední úprava: HOJKA (20.11.2006)

1. BLAŽEK, B. OLMROVÁ,J. Světy postižených : Praha : Avicenum, 1988. 181 s.

2. KÁBELE, J. Sport vozíčkářů : Praha : Olympia, 1992. 199 s. ISBN 80-7033-233-6.

3. NOUZA, J. Rytíři naděje : Praha : Avicenum, 1993. 112 s. ISBN 80-201-0250-7.

4. Australan Sports Commission. Give it to go: Including people with disabilities in sport and physical activities. 2001.

5. SHERRILL, C. Adapted Physical Activity, Recreation and Sport : Cross disciplinary and Lifespan. Boston, WCB/McGraw/Hill, 1988.

6. WINNICK, J. Adapted Physical Education and Sport : 3. ed. Champaign : Human Kinetics, 2000.

Sylabus
Poslední úprava: HOJKA (20.11.2006)

1. Základní informace o zvoleném studijním směru, jeho vývoj a současný stav. Rozbor studijních povinností v jednotlivých semestrech, otázky výuky na kurzech, možnosti aktivně se zapojit do dobrovolné práce s osobami se zdravotním postižením v průběhu studia apod.

2. Problematika zdravotního postižení. Definice zdravotního postižení. Typy a příklady zdravotního postižení a jeho dopad na kvalitu života jedince. Biografické a autobiografické materiály. Vztah konkrétních zdravotních postižení k jednotlivým vědním oborům (medicíně,psychologii, pedagogice, filosofii apod.)

3. Studium tělovýchovy zdravotně postižených v zahraničí. Seznámení s možnostmi získat zahraniční zkušenosti jak v průběhu krátkodobých, tak i dlouhodobějších studijních pobytů. Informace o předpokladech pro zahraniční studijní pobyty.

4. Význam filosofického uvažování v pedagogické profesi a zvláště pak v profesi zaměřené k práci s osobami zdravotně postiženými. Základy vyučovacích předmětů, které prostupují pětiletým studiem - etika, estetika, filosofie výchovy apod. s ohledem k profilu studijního směru.

5. Zdravotní aspekty pohybových aktivit osob se zdravotním postižením. Pohyb, jako základní fenomén uzdravující člověka. Pohybové aktivity pro zdraví lidského organismu z pohledu epidemiologie a preventivní medicíny. Problematika indikací a kontraindikací u jednotlivých zdravotních oslabení či postižení. Možnosti řešení v rámci zdravotní TV a aplikovaných pohybových aktivit.

6. Speciální pedagogika a její místo ve vzdělávání pedagogů, zvláště pak těch pedagogů, jejichž náplní práce je výchova a vzdělávání osob se zdravotním postižením. Soustava speciálních výchovně vzdělávacích zařízení v České republice pro žáky se speciálními potřebami ve školním věku (dětem s tělesným, zrakovým, sluchovým, řečovým a mentálním postižením, se sociálním narušením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením děti z minoritních skupin apod.)

7. Sport jako součást života člověka se zdravotním postižením. Sport jako významný společenský jev. Pozitiva a případná rizika sportovní činnosti osob se zdravotním postižením. Adaptační principy pro správnou aplikaci sportovní činnosti u jednotlivých skupin osob se zdravotním postižením.

8. Sportovní hry a jejich význam v tělovýchově osob se zdravotním postižením. Vývoj sportovních a pohybových her pro osoby se zdravotním postižením. Příklady sportovních a pohybových her v současné době. Význam vlastní herní pohybové dovednosti pro umění modifikovat pohybovou činnost případně i pravidla tak, aby hra byla osobám s příslušným typem zdravotního postižení přístupná.

9. Turistika a sporty v přírodě pro osoby se zdravotním postižením. Přírodní prostření a jeho využití v programech výchovy v přírodě pro osoby se zdravotním postižením. Příklady programů. Obsah jednotlivých kurzů zaměřených na turistiku a sporty v přírodě v jednotlivých ročnících se zvláštním zřetelem na profilující kurzy ke studijnímu oboru.

10. Lyžování osob se zdravotním postižením. Ucelená informace o možnostech sjezdového a běžeckého lyžování osob se zdravotním postižením. Význam vlastní lyžařské dovednosti pro umění modifikovat metodiku lyžařského výcviku. Možnosti lyžařského zdokonalování v průběhu studia na UK FTVS s možností získat kvalifikační osvědčení.

11. Zdravotní aspekty plavání. Význam plavání jako důležité pohybové aktivity v resocializačním procesu osob se zdravotním postižením. Ukázky z vyučovacích hodin plavání žáků se zdravotním postižením. Informace o profilujících kurzech z plavání v průběhu pětiletého studia.

12. Základní seznámení s problematikou umělecké výchovy výtvarné, hudební, taneční a literárně dramatické, jakožto motivačního zdroje v životě osob se zdravotním postižením. Vymezení jednotlivých uměleckých prostředků a všeobecný nástin dějin lidské umělecké aktivity.

13. Možnosti vyhledávání literárních odborných zdrojů a práce s nimi. Základní metodologické informace o psaní seminárních prací - jak je psát, jak správně citovat literaturu, proč je psát apod. Příklady seminárních prací.

14. Beseda se zdravotně postiženým sportovcem nebo návštěva školního zařízení, kde se vyučuje tělovýchova pro zdravotně postižené, případně návštěva sportovního klubu.

Požadavky na zápočet:

  • 100% účast ve výuce

zpracování seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK