PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotní TV - PZTV075C
Anglický název: Remedial PE
Zajišťuje: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
Garant: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (17.03.2008)
Cíle a úkoly zdravotní tělesné výchovy jako součásti tělovýchovného systému. Řízení tělovýchovného procesu. Základní vyrovnávací prostředky. Kategorie oslabení z hlediska lékaře a učitele. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla. Pohybový a posturální stereotyp. Testování. Didaktika a metodika zdravotní tělesné výchovy.
Literatura
Poslední úprava: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (17.03.2008)

Literatura:

Povinná:

1. HOŠKOVÁ, B.,MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 134 s. ISBN 80-7184-621-X

2. STRNAD, P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. 162 s.

3. KYRALOVÁ, M., MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní TV. II.část. Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s. ISBN 80-85 228 -24-6

4. SRDEČNÝ, V. a kol. Tělesná výchova zdravotně oslabených Praha: SPN, 1982. 256 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (17.03.2008)

Požadavky na zápočet:

  • Úplná docházka do výuky, splnění kontrolních cvičení, seminární práce, metodický výstup.

Sylabus
Poslední úprava: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (17.03.2008)

Obsah výuky

Přednášky:

1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.

2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.

3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.

4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.

5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.

6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.

7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV.

Semináře a cvičení:

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu : uvolňovací, protahovací, posilovací.

2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.

3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II.

4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.

5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.

6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.

7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.

8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.

9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.

10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.

11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy.

12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.

13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.

14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.

15. Metodické výstupy - dokončení, zápočty

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK