PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika úpolů - PTUS375NK
Anglický název: Didactics of combat sports
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Holá
PhDr. Adam Zdobinský
Záměnnost : PTUS375N
Je neslučitelnost pro: PTUS375N
Je záměnnost pro: PTUS375N
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (26.04.2022)
Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu úpoly z bakalářského studia. Předmět apeluje na využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP. Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně vulnerabilních jedinců). Studenti se významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí kariéru.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (07.03.2022)

Cílem je získat kompetenci k zařazování úpolových aktivit v rozdílných sportovních programech, zvláštní důraz je kladen na využití ve školní TV.

Po dokončení předmětu si student uvědomuje kondiční, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Student zná spektrum jednoduchých úpolových her a je schopen vymýšlet variace těchto cvičení v závislosti na vstupních podmínkách.

Student dokáže analyzovat strategické body určitých úpolových aktivit a upozornit na potenciální úskalí.

Student dokáže vytvořit adekvátní didaktickou řadu ke kýžené činnosti v závislosti na úrovni cvičenců a okolních podmínkách.

Student umí aplikovat rozmanité didaktické styly v oblasti úpolových aktivit a navýšit tak atraktivitu programu pro heterogenní skupinu.

Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých spolužáků.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)

1) Maximální docházka.

2) Průběžná spolupráce na platformě MS Teams.

3) Skupinový úkol - tvorba úpolářské příručky.

4) Vzájemné hodnocení skupinového úkolu.

5) Didaktický výstup a diskuze.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

E-learning:

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Mnoho materiálů je distribuováno skrze MS-Teams, který je zakládán na každý rok.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: FSpS MU, 2007. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4318-3.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6

PAVELKA, R., STICH, J., Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5.

PAVELKA, R., REINDERS, A. Kondiční trénink pro bojové sporty - rozvoj speciální síly. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5416-1.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.11.2023)

Přelož z češtiny do angličtiny jako akademický text:

Praktický zápočet: techniky využitelné k variování úpolových her

Zkouška: stanovené okruhy z povinné literatury:

Zhodnocení benefitů i nástrah úpolových aktivit

Aspekty sebeobrany

Úpolové aktivity v RVP

Didaktické styly při praxi v úpolových aktivitách

Třídní klima a úpolové aktivity

Bezpečnost a princip zvyku na kontakt

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (28.04.2022)

Teoretické lekce:

  • Význam a charakteristika úpolů, systematika, terminologie

  • Problematika vulnerabilních skupin

  • Management hererogenní třídy

  • Variace úpolových aktivit pro hererogenní skupiny

  • Zásady výuky úpolů

Praktické lekce:

  • Praxe managementu heterogenní třídy

  • Metodika pádové techniky

  • Úpolové hry ve dvojicích a průpravná cvičení (možnosti stimulace motorických schopností)

  • Skupinové úpolové hry (možnosti stimulace motorických schopností)

  • Využití úpolů v kondiční přípravě

  • Didaktické výstupy

Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

E-learning: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2533.html

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (13.09.2023)

Pro účast na předmětu se předpokládá technická znalost základů juda, karate a pádové techniky. Vše v takovém rozsahu, jaký byl diskutován na předmětu Úpoly PTUS373(K).

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (02.06.2021)

Rozsáhlá problematika sebeobrany, která má také ve školní TV své místo, je však nad rámec tohoto předmětu. Detailně se však tématem zabývá vol.předmět pro denní studium Didaktika Sebeobrany PTUS392N.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK