PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biomedicínské a společenskovědní základy sportu - PSZZ251
Anglický název: Biomedical and social science bases of sport
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.05.2023)

1) Motorické schopnosti

Struktura, biologická podstata, senzitivní období, vývoj a diagnostika základních motorických schopností.

2) Základy testování a měření v tělesné výchově a sportu

Vlastnosti motorických testů, základní statistické operace při zpracování naměřených dat, standardní skóry, motorický profil.

3) Somatotypologie

Význam somatotypologie, vývoj a popis klasifikačních systémů, antropometrická metoda stanovení somatotypu podle Heathové a Cartera.

4) První pomoc při bezprostředním ohrožení života

Obecný postup. Postup při bezvědomí, zástavě dechu a oběhu, masivním krvácení. Resuscitace.

5) První pomoc při úrazech a náhlých neúrazových stavech

Poranění hlavy, páteře. Poranění končetin, riziková a neriziková. Poranění trupu, vnitřní krvácení. Bolest na hrudi - infarkt myokardu; mrtvice; alergická reakce; epilepsie; diabetes mellitus.

6)Adaptace svalu na zatížení

Mechanismy svalové kontrakce, adaptace svalu (neuromuskulární adaptace, hypertrofie).

7) Adaptace kardiorespiračního systému na zatížení

Srdce, srdeční frekvence, systolický objem, minutový objem srdeční, oběhový systém, redistribuce krve při zatížení, ventilace, respirace.

8) Kinematika a dynamika v biomechanice sportu

Kinematika, dynamika, základní veličiny a vztahy mezi nimi, Newtonovy pohybové zákony a jejich aplikace ve vybraných situacích konkrétního sportu.

9) Biomechanika sportu

Energie a jejich transformace při pohybu člověka, Pohyblivost těles a jejich soustav, Biomechanika svalové kontrakce, F-l a F-v křivka, výzkumné metody v biomechanice.

10) Velké tělocvičné systémy 19. a 20. století

Turnerské a sokolské hnutí, švédská léčebná gymnastika a francouzská přirozená metoda (okolnosti vzniku, zakladatelé a protagonisté/protagonistky, společenské souvislosti jejich působení, obsah a cíl cvičení, vývoj organizačních struktur).

11) Olympijské hry a olympijské hnutí v proměnách času

Všeřecké hry, hry v řecké Olympii (počátek a konec, kult, rituály, pravidla a disciplíny). Vznik novodobých olympijských her a jejich vývoj (poslání, MOV, místo a čas konání, zrození ZOH, problémy, amaterismus a profesionalismus, OH a politika, doping, ženy na OH).

12) Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy

Využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže.

13) Sociologie a sociologie sportu

Struktura, předmět a metoda sociologie. Životní styl, sport a volný čas.

14) Osobnost sportovce, sportovní motivace

Vybrané přístupy ke studiu osobnosti, struktura a dynamika osobnosti, vývoj motivační struktury sportovce, potřeby a motivace; výkonová, vnitřní a vnější motivace, sebedeterminace ve sportu.

15) Poznávací procesy a sport, emoce ve sportu

Vnímání, pozornost, myšlení, učení, představivost ve sportu, emocionalita ve sportu, časový sled emocí ve sportu, aktivační teorie emocí a předpoklady k výkonu, závodní úzkost

16) Pedagogika, její současná podoba a úkoly

Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky; význam pedagogiky v současné společnosti; členění pedagogiky; základní pedagogické pojmy; zásady, úkoly a cíle pedagogického procesu; současná podoba pedagogiky; alternativní pedagogické koncepce.

17) Pedagogika sportu

Znaky současného sportu, výchovné úkoly současného sportu, sportovní dráha, fair-play, sport jako prostředek výchovy, olympismus, doping.

18) Komunikace v pedagogickém procesu

Pojem, rozdělení, složky a funkce komunikace; motivace ke komunikaci, komunikační kontext a modality, komunikační kompetence trenéra, komunikační fauly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK