PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie aplikované tělesné výchovy a sportu osob se specifickými potřebami - PSZZ139
Anglický název: Theory of Adapted Physical Education
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Teorie aplikované tělesné výchovy a sportu osob se specifickými potřebami (Sportovní trénink OSP, Aplikované programy OSP v různých sportovních odvětvích, Adapted Physical Activity in Practice, Management projektů v APA)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)

1. Obor aplikovaných pohybových aktivit.

Definice a význam aplikovaných pohybových aktivit (APA) v ucelené rehabilitaci jedinců se

zdravotním postižením. Oblasti APA - vzdělávací, zdravotní, rekreační a výkonnostní.

Příklady sportovních organizací působících v oblasti APA (zaměření, oblasti činnosti). Národní

a mezinárodní organizace sdružující profesionály v oblasti APA.

2. Motorické učení.

Druhy motorického učení ve školní tělesné výchově a sportovním tréninku. Mechanismy a

činitelé motorického učení. Faktory, které ovlivňují efektivitu vyučování a učení se

pohybovým dovednostem u osob se zdravotním postižením.

3. Výchovné činnosti učitele a trenéra.

Formativní působení učitele a trenéra. Uplatňování didaktických zásad při vyučování a

sportovním tréninku; jejich využívání a možnosti jejich uplatnění v pohybových aktivitách

OSP (především u osob s mentálním postižením). Rozvoj pedagogických kompetencí učitele

pro výchovu a vzdělávání OSP.

4. Vyučovací a tréninková jednotka.

Význam jednotlivých částí vyučovací a tréninkové jednotky. Hodnocení efektivity vyučovací a

tréninkové jednotky. Modifikace vyučovací jednotky při výuce OSP. Didaktické zásady při

vedení tréninkové jednotky ve vybraném sportu osob se OSP. Využití diferenciace v tělesné

výchově.

5. Tělesná výchova v učebních programech základních a středních škol.

Povinné, volitelné a zájmové formy v tělesné výchově. Rámcový vzdělávací plán, školní

vzdělávací plán, individuální vzdělávací plán. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími

potřebami. TV na běžných a speciálních školách. Shody a rozdíly. Alternativní pedagogické

směry (Montessori, Waldorf, Dalton atd.).

6. Sportovní trénink a jeho obsahové složky.

Cíle a úkoly sportovního tréninku. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická

a psychologická příprava. Sportovní trénink a systém soutěží OSP ve vybraných

paralympijských sportech (např. rugby vozíčkářů, plavání, atletika, lukostřelba, goalball,

boccia).

7. Didaktika sportovních her u osob se specifickými potřebami.

Pohybové hry zaměřené na rozvoj pohybových schopností a předpoklady pro aplikaci

pohybových a sportovních her pro osoby s různými SP. Psychosociální hlediska herních

aktivit. Specifika didaktických postupů dle typu zdravotního postižení. Příprava vyučovací

jednotky ve sportovních hrách.

8. Drobné a netradiční sportovní hry.

Drobné hry a jejich význam a modifikace pro využití s žáky se specifickými potřebami.

Charakteristika, nácvik a osvojování herních dovedností. Méně známé a netradiční sporty a

jejich aplikace u různých sportovců se zdravotním postižením. Priority a rizika herních aktivit

u OSP.

9. Turistika a sport v přírodě u osob se specifickými potřebami.

Výběr teorií výchovy v přírodě (výchova prožitkem a dobrodružstvím, výchova výzvou aj.).

Přírodní prostředí a jeho využití v programech výchovy v přírodě s osobami se SP. Druhy

turistiky. Hry a cvičení v přírodě. Zvláštnosti v didaktice sportů a aktivit v přírodě s osobami s

různým zdravotním postižením. Cyklistika a její místo v programech pobytu v přírodě u osob

se SP.

10. Didaktika vodních sportů osob se specifickými potřebami.

Vodní aktivity v životě osob se zdravotním postižením: kanoistika, jachting, vodní

lyžování, vodní turistika, kiteboarding, paddleboarding. Didaktika pádlování aktivit a zajištění

bezpečnosti na klidné, tekoucí vodě i u moře. Materiální zabezpečení akcí, výzbroj, výstroj a

jiné kompenzační pomůcky ohledem na zdravotní postižení.

11. Didaktika zimních sportů osob se specifickými potřebami.

Osvojení didaktických zásad, kladených na doprovod a instruktora vozíčkářů (monoski, biski,

kartski a sledge); didaktické zásady a doprovod u lyžařů se zrakovým postižením, s amputací

dolní končetiny. Výběr, příprava a údržba pomůcek pro lyžování OSP. Další zimní sporty pro

osoby se specifickými potřebami.

12. Atletické pohybové programy pro osoby se specifickými potřebami.

Kondiční příprava v atletice. Diagnostika kondičních předpokladů s ohledem na zdravotní

postižení a oslabení. Tvorba pohybových programů pro OSP (uveďte příklady). Rekreační a

vrcholová atletika v kategorii osob tělesně, smyslově a mentálně postižených.

13. Pohybové programy ve vodě pro osoby se specifickými potřebami.

Tvorba pohybových programů ve vodě pro osoby se zdravotním postižením, pro seniory, pro

těhotné a pro rodiče a děti v raném věku. Plavecká výuka a plavecký sport pro osoby se

zdravotním postižením. Pohybové programy ve vodě pro vybrané skupiny osoby se

zdravotními problémy (astmatici, kardiaci, epilepsie a další). Modifikace způsobů adaptace

na vodní prostředí, zajištění bezpečnosti a dopomoci pro osoby se zdravotním postižením.

14. Didaktika úpolů pro osoby se specifickými potřebami.

Bojová umění a jejich uplatnění u OSP. Práce s těžištěm. Metodiky pádů, technik držení, pák

atd. Důležitost a možnosti sebeobrany. Soutěžní úpolové sporty pro OSP.

15. Inkluzivní tělesná výchova a sport.

Faktory a metody inkluze. Modely adaptace tělesné výchovy: STEP, TREE a CHANGE IT. Role

konzultanta APA. Možné stupně podpory. Peer-tutoring. Pravidla a rizika aplikované /

inkluzivní TV.

16. Zdravotní tělesná výchova.

Cíle, úkoly a specifické uplatnění zdravotní tělesné výchovy nejen u jedinců se specifickými

potřebami. Základní vyrovnávací prostředky v ZTV. Různé přístupy korekce držení těla

pomocí instrukcí, nápodoby, práce s dechem, tělesného sebeuvědomění, kompenzačních

cvičení. Prevence funkčních poruch pohybového systému.

17. Zdravotně tělovýchovné systémy a jejich využití u osob se specifickými potřebami.

Představení vybraných zdravotně tělovýchovných systémů (jóga, Feldenkraisova metoda,

spinální cvičení, Tchai-Ti, Škola zad, cvičení dle Ludmily Mojžíšové, DNS apod.). Srovnání

tradičních přístupů s přístupy v současnosti. Možnosti využití u jedinců se specifickými

potřebami.

18. Dechová a relaxační cvičení.

Funkce, účinky a typy dýchání a relaxace. Účinky správného dýchání na neuromuskulární

systém, mentální funkce, kardiovaskulární systém a další vnitřní orgány. Role dýchání v

hlubokém stabilizačním systému páteře. Význam relaxace v prevenci úzkosti a

předstartovních stavů, kompenzaci pohybových poruch, u dětí s ADHD, u seniorů. Příklady

relaxačních technik.

19. Kompenzační cvičení.

Význam kompenzačních cvičení u OSP, základní teoretická východiska. Charakteristika

uvolňovacích, protahovacích a posilovacích cvičení, specifika u jedinců se zdravotním

postižením. Specifika jednotlivých sportovních odvětví OSP z hlediska nároků kompenzace.

Zásady tvorby kompenzačních programů pro různé věkové kategorie OSP.

20. Fitness pro jedince se specifickými potřebami.

Posilování jedinců po poranění míchy (cíl, možnosti, potřebné vybavení a pomůcky,

důležitost správného sedu, doporučené postupy). Fitness jedinců s poruchami zraku. Fitness

pro jedince s civilizačními chorobami.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK