|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)
1. Obor aplikovaných pohybových aktivit. Definice a význam aplikovaných pohybových aktivit (APA) v ucelené rehabilitaci jedinců se zdravotním postižením. Oblasti APA - vzdělávací, zdravotní, rekreační a výkonnostní. Příklady sportovních organizací působících v oblasti APA (zaměření, oblasti činnosti). Národní a mezinárodní organizace sdružující profesionály v oblasti APA. 2. Motorické učení. Druhy motorického učení ve školní tělesné výchově a sportovním tréninku. Mechanismy a činitelé motorického učení. Faktory, které ovlivňují efektivitu vyučování a učení se pohybovým dovednostem u osob se zdravotním postižením. 3. Výchovné činnosti učitele a trenéra. Formativní působení učitele a trenéra. Uplatňování didaktických zásad při vyučování a sportovním tréninku; jejich využívání a možnosti jejich uplatnění v pohybových aktivitách OSP (především u osob s mentálním postižením). Rozvoj pedagogických kompetencí učitele pro výchovu a vzdělávání OSP. 4. Vyučovací a tréninková jednotka. Význam jednotlivých částí vyučovací a tréninkové jednotky. Hodnocení efektivity vyučovací a tréninkové jednotky. Modifikace vyučovací jednotky při výuce OSP. Didaktické zásady při vedení tréninkové jednotky ve vybraném sportu osob se OSP. Využití diferenciace v tělesné výchově. 5. Tělesná výchova v učebních programech základních a středních škol. Povinné, volitelné a zájmové formy v tělesné výchově. Rámcový vzdělávací plán, školní vzdělávací plán, individuální vzdělávací plán. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. TV na běžných a speciálních školách. Shody a rozdíly. Alternativní pedagogické směry (Montessori, Waldorf, Dalton atd.). 6. Sportovní trénink a jeho obsahové složky. Cíle a úkoly sportovního tréninku. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická a psychologická příprava. Sportovní trénink a systém soutěží OSP ve vybraných paralympijských sportech (např. rugby vozíčkářů, plavání, atletika, lukostřelba, goalball, boccia). 7. Didaktika sportovních her u osob se specifickými potřebami. Pohybové hry zaměřené na rozvoj pohybových schopností a předpoklady pro aplikaci pohybových a sportovních her pro osoby s různými SP. Psychosociální hlediska herních aktivit. Specifika didaktických postupů dle typu zdravotního postižení. Příprava vyučovací jednotky ve sportovních hrách. 8. Drobné a netradiční sportovní hry. Drobné hry a jejich význam a modifikace pro využití s žáky se specifickými potřebami. Charakteristika, nácvik a osvojování herních dovedností. Méně známé a netradiční sporty a jejich aplikace u různých sportovců se zdravotním postižením. Priority a rizika herních aktivit u OSP. 9. Turistika a sport v přírodě u osob se specifickými potřebami. Výběr teorií výchovy v přírodě (výchova prožitkem a dobrodružstvím, výchova výzvou aj.). Přírodní prostředí a jeho využití v programech výchovy v přírodě s osobami se SP. Druhy turistiky. Hry a cvičení v přírodě. Zvláštnosti v didaktice sportů a aktivit v přírodě s osobami s různým zdravotním postižením. Cyklistika a její místo v programech pobytu v přírodě u osob se SP. 10. Didaktika vodních sportů osob se specifickými potřebami. Vodní aktivity v životě osob se zdravotním postižením: kanoistika, jachting, vodní lyžování, vodní turistika, kiteboarding, paddleboarding. Didaktika pádlování aktivit a zajištění bezpečnosti na klidné, tekoucí vodě i u moře. Materiální zabezpečení akcí, výzbroj, výstroj a jiné kompenzační pomůcky ohledem na zdravotní postižení. 11. Didaktika zimních sportů osob se specifickými potřebami. Osvojení didaktických zásad, kladených na doprovod a instruktora vozíčkářů (monoski, biski, kartski a sledge); didaktické zásady a doprovod u lyžařů se zrakovým postižením, s amputací dolní končetiny. Výběr, příprava a údržba pomůcek pro lyžování OSP. Další zimní sporty pro osoby se specifickými potřebami. 12. Atletické pohybové programy pro osoby se specifickými potřebami. Kondiční příprava v atletice. Diagnostika kondičních předpokladů s ohledem na zdravotní postižení a oslabení. Tvorba pohybových programů pro OSP (uveďte příklady). Rekreační a vrcholová atletika v kategorii osob tělesně, smyslově a mentálně postižených. 13. Pohybové programy ve vodě pro osoby se specifickými potřebami. Tvorba pohybových programů ve vodě pro osoby se zdravotním postižením, pro seniory, pro těhotné a pro rodiče a děti v raném věku. Plavecká výuka a plavecký sport pro osoby se zdravotním postižením. Pohybové programy ve vodě pro vybrané skupiny osoby se zdravotními problémy (astmatici, kardiaci, epilepsie a další). Modifikace způsobů adaptace na vodní prostředí, zajištění bezpečnosti a dopomoci pro osoby se zdravotním postižením. 14. Didaktika úpolů pro osoby se specifickými potřebami. Bojová umění a jejich uplatnění u OSP. Práce s těžištěm. Metodiky pádů, technik držení, pák atd. Důležitost a možnosti sebeobrany. Soutěžní úpolové sporty pro OSP. 15. Inkluzivní tělesná výchova a sport. Faktory a metody inkluze. Modely adaptace tělesné výchovy: STEP, TREE a CHANGE IT. Role konzultanta APA. Možné stupně podpory. Peer-tutoring. Pravidla a rizika aplikované / inkluzivní TV. 16. Zdravotní tělesná výchova. Cíle, úkoly a specifické uplatnění zdravotní tělesné výchovy nejen u jedinců se specifickými potřebami. Základní vyrovnávací prostředky v ZTV. Různé přístupy korekce držení těla pomocí instrukcí, nápodoby, práce s dechem, tělesného sebeuvědomění, kompenzačních cvičení. Prevence funkčních poruch pohybového systému. 17. Zdravotně tělovýchovné systémy a jejich využití u osob se specifickými potřebami. Představení vybraných zdravotně tělovýchovných systémů (jóga, Feldenkraisova metoda, spinální cvičení, Tchai-Ti, Škola zad, cvičení dle Ludmily Mojžíšové, DNS apod.). Srovnání tradičních přístupů s přístupy v současnosti. Možnosti využití u jedinců se specifickými potřebami. 18. Dechová a relaxační cvičení. Funkce, účinky a typy dýchání a relaxace. Účinky správného dýchání na neuromuskulární systém, mentální funkce, kardiovaskulární systém a další vnitřní orgány. Role dýchání v hlubokém stabilizačním systému páteře. Význam relaxace v prevenci úzkosti a předstartovních stavů, kompenzaci pohybových poruch, u dětí s ADHD, u seniorů. Příklady relaxačních technik. 19. Kompenzační cvičení. Význam kompenzačních cvičení u OSP, základní teoretická východiska. Charakteristika uvolňovacích, protahovacích a posilovacích cvičení, specifika u jedinců se zdravotním postižením. Specifika jednotlivých sportovních odvětví OSP z hlediska nároků kompenzace. Zásady tvorby kompenzačních programů pro různé věkové kategorie OSP. 20. Fitness pro jedince se specifickými potřebami. Posilování jedinců po poranění míchy (cíl, možnosti, potřebné vybavení a pomůcky, důležitost správného sedu, doporučené postupy). Fitness jedinců s poruchami zraku. Fitness pro jedince s civilizačními chorobami. |