PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Společensko-vědní obory tělesné výchovy a sportu - PSZZ137
Anglický název: Social Science Disciplines in Physical Education and Sport
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Společensko-vědní obory tělesné výchovy a sportu (Sociální psychologie a psychologie sportu, Etika sportu, Etika pomáhajících profesí, Psychologické aspekty zdravotního postižení, Vývojová antropomotorika)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)

1. Sport a jeho vymezení.

Definice sportu, pravidla ve sportu a jejich funkce. Cíle a smysl sportu. Hodnoty a ideály ve

sportu. Sport a instrumentálnost, komercionalizace a medializace ve sportu.

2. Fair play.

Vymezení pojmu fair play a jeho základní principy. Integrita sportu. Kodexy sportovní etiky.

Instituce podporující fair play. Vyznamenání za fair play.

3. Socializace a sociální interakce.

Proces socializace. Sociální skupiny ve sportu, sociální normy, role, postoje. Sociální

interakce. Sociální percepce, komunikace, konflikty a jejich řešení.

4. Psychosociální prostředí sportu.

Sportovní družstva jako sociální skupiny. Kooperace, kompetice a jejich vzájemný vztah ve

sportu. Respekt k protivníkovi a k ostatním účastníkům sportovních soutěží. Sociální

facilitace. Sportovní diváctví.

5. Diskriminace a kategorie ve sportu.

Dvě pojetí diskriminace (logické a normativní pojetí). Tvorba kategorií ve sportu. Základní

kategorie ve sportu. Problémy vznikající z existence kategorií ve sportu. Typy kategorií ve

sportu.

6. Základy fundamentální etiky.

Základní pojmy etiky. Struktura etiky: etika ctností (aretologie), deontologie, utilitaristická

etika, agátologie. Významné etické směry v dějinách (stoicismus, protestantská etika).

7. Etika v pomáhajících profesích.

Etické kodexy v oblasti pomáhajících profesí, struktura etického kodexu. Vhodné ctnosti

pomáhajících profesí. Vděk versus korupce v oblasti pomáhajících profesí. Spolupráce,

solidarita. Etika ve vztahu ke zdraví. Desatero pro pracovníky v oblasti APA (FACILITATE).

8. Filosofický a etický význam dialogu.

Filozofický a etický rozměr vztahu „JÁ a TY“ (Buber). Role dialogu a empatie u pomáhajících

profesí. Pravda na lůžku - komu, kdy, kde, co a jak je možné sdělit. Jak zacházet s

fenoménem NADĚJE. Etická dilemata při sdělení závažné diagnózy, pomoc v jednotlivých

fázích vyrovnávání se s diagnózou (těžké zdravotní postižení, letální onemocnění). Psychická

křivka odezvy podle Kűbler-Rossové.

9. Etická dilemata prenatální diagnostiky a péče o velmi předčasně narozené děti.

Jak se zachovat při informaci o riziku závažného zdravotního postižení nenarozeného dítěte?

Kde nalézt pomoc při rozhodování? Právo na život a právo o svém životě rozhodovat. Právo

na život s maximální dostupnou péčí versus vysoká pravděpodobnost těžkého postižení za

značných finančních nákladů společnosti a celoživotní zátěže rodin. Péče o těžce postižené

dítě: v rodině, či v sociálním zařízení?

10. Euthanasie.

Ukončení léčebných procedur, vedoucích k zachování života (např. umělé ventilace, dialýzy)

versus aktivní ukončení života na žádost nemocného člověka. Asistovaná sebevražda. Je

člověk výlučným „vlastníkem“ svého života? Má člověk právo na smrt? Etické, sociální a

finanční souvislosti týkající se pacientů v dlouhodobém kómatu.

11. Péče o duši.

Jednotlivé složky péče o duši u Sókrata a Platóna (kalokagathiá, péče o tělo, zabývání se

smrtí, edukace v rámci polis aj.). Princip otevřené duše u Komenského a Patočky. Metanoia a

její role v osobnostním rozvoji. Katarze jako součást výchovy a vzdělávání.

12. Filozofie a etika sportu OSP.

Etické problémy v parasportu - doping, problémy sportovní klasifikace, diskriminace

sportovců, komercionalizace. Problematika reverzní integrace.

13. Psychika a její význam ve sportu.

Pohyb a psychika. Psychologická analýza sportovní činnosti. Kognitivní funkce ve sportu.

Závodní úzkost a její regulace. Emoce, motivace a sportovní aktivita. Osobnost a její vývoj ve

specifickém prostředí sportu.

14. Výchova v rodině.

Typologie rodiny. Nezastupitelnost funkce rodiny ve výchově. Různé formy rodinného

soužití. Fáze životního cyklu rodiny: samostatný dospělý - vytvoření rodiny - rodina s malým

dítětem - rodina s dospívajícími dětmi - rodina uprostřed života a odchod dětí - rodina v

pozdějším období. Specifika životního cyklu rodiny s osobou s různým typem zdravotního

postižení.

15. Legislativní aspekty zdravotního postižení.

Politika pro rehabilitaci a vyrovnávání příležitostí osob se zdravotním postižením.

Nadnárodní instituce (WHO, OSN, EU) a závazné dokumenty (např. Úmluva o právech osob

se zdravotním postižením, Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví).

Národní instituce (Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, veřejný ochránce práv

aj.). Národní dokumenty, plány a strategie sociálního začleňování jedinců s různými typy

znevýhodnění (Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením).

16. Otázky sociální spravedlnosti.

Spravedlnost jako ctnost i jako regulátor mezilidských vztahů. Spravedlnost jako kompenzace

nerovností různého typu; spravedlnost jako férovost (Rawls). Jak má být stát „spravedlivý“?

Každému stejně, každému podle jeho potřeb, či každému podle jeho zásluh? Jak se od

uvedených myšlenek odvíjí péče o osoby se specifickými potřebami? Jak o seniory? Sociální

spravedlnost v různých politických ideologiích.

17. Management aplikovaných pohybových aktivit.

Podmínky plánování akcí pro OSP (personální, organizační, technické). Zajištění bezpečnosti.

Faktory prostředí. Finanční zdroje neziskových sportovních organizací. SWOT analýza v

aplikovaných pohybových aktivitách.

18. Metodologie výzkumu v kinantropologii.

Definice oboru kinantropologie. Základní pojmy metodologie výzkumu. Zásady tvorby

výzkumného projektu (etapy postupu výzkumu). Vyhledávání bibliografických informací.

Kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Druhy experimentů (např. komparativní,

pretest -posttest, randomizovaný experiment, kvaziexperiment).

19. Etické aspekty výzkumu v kinantropologii.

Důvody pro existenci etických komisí a posuzování etických aspektů výzkumu. Základní

dokumenty z oblasti etiky ve výzkumu. Principy dobrovolnosti a informovanosti. Práce

s osobními daty účastníků výzkumu, zajištění jejich bezpečnosti, problematika střetu zájmů.

Vulnerabilní skupiny.

20. Metody pro získávání a zpracování dat ve sportovně-psychologickém výzkumu.

Strategie pro získávání dat (pozorování, dotazování, dokumenty, měření a škály), metody

zpracování údajů a jejich interpretace. Standardizované versus nestandardizované

psychodiagnostické metody. Diagnostika skupinové dynamiky (sociometrie), diagnostika

postojů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK