PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Společenskovědní základy tělesné výchovy a sportu - PSZZ118
Anglický název: Sociosciential Rudiments of Physical Education and Sport
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Společenskovědní základy tělesné výchovy a sportu (Filosofie a filosofie sportu; Psychologie a psychologie sportu; Pedagogika)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

BALUNOVÁ, K., LUDÍKOVÁ, L., HEŘMÁNKOVÁ. D. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. 2001. ISBN 80-244-0381-1.

BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA. O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.

BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. 91 stran. ISBN 978-80-7315-264-2.

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua - fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 136 s. ISBN 80-247-0462-5.

ČERMÁK, K., KRÁL. T. Úprava didaktiky školní atletiky pro zrakově postižené. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-384-9.

ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

Česká resuscitační rada. Hlavní strana - Česká resuscitační rada [online]. Copyright © 2021 ČESKÁ RESUSCITAČNÍ RADA z. s. [cit. 30. 11. 2021]. Dostupné z: https://www.resuscitace.cz/

ČICHOŇ, R., DOLEŽAL, T. Kanoistika zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0996-7.

DAĎOVÁ, K., CAHLÍKOVÁ, M., ŠÍREROVÁ, K., et al. Kapitoly z praxe aplikované tělesné výchovy. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Kapitoly_z_praxe_ATV_MIP_2020.pdf

DAĎOVÁ, K., VAŘEKOVÁ, J., MAHROVÁ, A., et al. Nebojte se žáka se SVP. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Nebojte_se_zaka_se_SVP_v_TV_MIP_2020.pdf

DOVALIL, J., CHOUTKA, M. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.

DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.

FALTÝNKOVÁ, Z., KŘÍŽ, J. Léčba a rehabilitace pacientů s míšní lézí. Praha: CZEPA. 2012.

FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.

FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-772-9.

HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, H. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.

HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. 1. v. Praha: Portál, 2017. 376 s. ISBN 970-80-262-1192-1.

HOBBES, T. Leviathan. Praha: Oikoymenh, 2009. (kapitola XIII).

HOŠKOVÁ, B., MAJOROVÁ, S., NOVÁKOVÁ, P. Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum, 2021, 130 s. ISBN 978-80-246-4643-5

HRUBÝ, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha: Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3.

HRUŠA, J., a kol. Česká škola lyžování. Lyžování zdravotně postižených. Praha: SLČR, 1999. 131 s.

HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování. Etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.

CHIA, M., LI, J. Vnitřní struktura tchaj-ťi: zvládnutí klasických forem tchaj-ťi čchi-kungu. Přeložil Jan KOZÁK. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-822-7.

JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.

JANURA, M. Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 84 s. ISBN 80-244-0644-6.

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., et al. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: UP v Olomouci. 2011. https://apa.upol.cz/images/JesinaKudlacek-Aplikovana_telesna_vychova.pdf

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV1_final.pdf

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy II. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 4. aktualizované vydání. Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-24-3.

KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-104-0.

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ. Bílá kniha o sportu. 2007. Dostupné z: http://ec.europa.eu/sport/whitepaper/wp_on_sport_cs.pdf

KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba. 1995.

KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. 2013. ISBN 978-80-244-3954-9. https://apa.upol.cz/images/Z%C3%A1klady_aplikovan%C3%BDch_pohybov%C3%BDch_aktivit.pdf

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.

MÁČEK, M., RADVANSKÝ. J. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.

MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - člověk jako krásný a dobrý pohyb. In Šíp, R. (Ed.). Kalokagathia: ideál, nebo flatus vocis? Brno: Masarykova Univerzita a Paido, 2008, pp. 53-62.

MARTÍNKOVÁ, I. Olympismus jako nedokončená symfonie. In F. Kolář (Ed.), Pierre de Coubertin a olympijské hnutí. Praha: ČOV, pp. 97-109. (zvláště str. 100-107)

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.

MATOŠKOVÁ, P., POLÁŠKOVÁ, M., CHRÁSTKOVÁ, M., et al. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti (1 ed.). 2005. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum, 2019.

PASTUCHA, D. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.

PELCOVÁ. N. Vzorce lidství: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, 2010.

PLATÓN. Euthydémos. Menón. OIKOYMENH, 1992, str. 73-86.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-8699-81-4.

PŮLPÁN, R. Základy protetiky. Praha: Epimedia, 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.

RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020, 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9.

SLEPIČKOVÁ, I. Sportovní organizace: teoretická východiska a situace v ČR po roce 1990. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1405-2.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. Vydání sedmé. Praha: Vyšehrad, 2019. 363 stran. ISBN 978-80-7601-190-8.

SVAČINA, Š., MŰLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ, A. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Praha: Triton, 2013, 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.

SVĚTOVÁ LÉKAŘSKÁ ASOCIACE (WMA). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. WMA, 2013. https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf

ŠTERN, P., OUŘEDNÍČKOVÁ, L., DOUBRAVOVÁ, D. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.

TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. 2. vyd. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.

TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2018, 360 str. ISBN 978-80-2463-933-8.

VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. vyd. 2. přeprac. Praha: Karolinum. 2004. ISBN 80-7184-929-4.

VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

VYHLÁŠKA č. 391/2013 Sb. o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu.

VYHLÁŠKA č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Webové stránky střešních sportovních organizací - Stanovy ČPV, SO.

WIENER, P., RUCKÁ, R. Terapie zrakového handicapu. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6.

ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně-výchovné péči ve školských zařízeních.

ZÁKON č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu v aktuálním znění.

ZÁKON č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů.

ZÁKON č. 359/199 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.

ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

1. Počátky filosofie a její vymezení

Co je to filosofie? Zrod a rozvoj filosofie v antickém Řecku. Sofisté versus filosofové. Odlišení filosofie od empirických věd (zejména z hlediska metodologického, předmětu zkoumání atd.).

2. Tělesná kultura v antice a její vliv na novověké koncepce

Starověký olympismus a jeho základní principy: kalokagathiá, areté, ekecheiria. Recepce antické tělesné kultury v novověkém olympismu a tělesné výchově. Olympismus a jeho rozvoj v současné době.

3. Vymezení sportu a pohybových aktivit

Problematika definování (Sókratés, Platón) a kategorizace (Aristotelés), problematika definování sportu (příklady definic sportu a jejich kritické posouzení), cíle a hodnoty ve sportu, problémy při kategorizaci pohybových aktivit.

4. Sport jako výsledek společenské dohody

Představení tématu společenské smlouvy a společenské dohody (Hobbes, Locke, Hume), sport jako výsledek společenské smlouvy/dohody, pravidla ve sportu a jejich funkce, dodržování pravidel, Olympijský slib.

5. Základní fenomény lidské existence

Tzv. „vzorce lidství“ (pokusy definovat člověka) v dějinách i současnosti. Existenciály jako základní charakteristiky lidské existence podle Heideggera.

6. Různá pojetí člověka, tělesnosti a pohybu v kinantropologii

Dualistické pojetí člověka (Descartes) a jeho kritika, pojetí člověka jako pohybu - tři životní pohyby J. Patočky a referent pohybu, harmonizace lidského pohybu.

7. Filosoficko-etické problémy v dnešním sportu

Problémy vznikající při kategorizaci sportů či sportovců, problémy v para sportu (kategorizace sportovců podle různých kategorií), problémy týkající se ženské kategorie, problémy týkající se (ne)dodržování pravidel atd. Navržení minimalizace těchto problémů.

8. Výzkum a jeho význam pro společnost

Definice vědy. Vědní obory. Dedukce, indukce. Základní metodologické typy empirického výzkumu. Pozorování, experiment, kvaziexperiment. Hypotéza versus vědecká otázka.

9. Příprava výzkumného plánu pro konstrukci experimentu

Typy proměnných ve výzkumu a jejich vztahy. Způsoby výběru respondentů (prostý náhodný, systematický náhodný, stratifikovaný náhodný, kvótní, záměrný, výběr nabalováním atd.), reprezentativnost výběru, randomizace.

10. Kvantitativní a kvalitativní výzkum

Definice, charakteristika a příklady obou typů výzkumu. Výhody a nevýhody. Metody sběru dat a jejich interpretace. Základní statistické metody pro analýzu dat. Standardní skóry. Možnosti prezentace výsledků.

11. Kvalita měření v kinantropologii

Standardizované versus nestandardizované metody měření. Pojem objektivity, subjektivního zkreslení, validity, reliability, senzitivity. Systematické chyby (haló efekt, středová tendence, projekce atd.). Příklady z oblasti motorických a psychologických testů.

12. Etika ve výzkumu

Důvody pro existenci etických komisí a posuzování etických aspektů výzkumu. Základní dokumenty z oblasti etiky ve výzkumu. Základní aspekty výzkumu posuzované etickými komisemi (bezpečnost účastníků, přebírání dat, střet zájmů atd.).

13. Poznávací procesy a sport, emoce ve sportu

Vnímání, pozornost, myšlení, učení, představivost ve sportu, emocionalita ve sportu, časový sled emocí ve sportu, aktivační teorie emocí a předpoklady k výkonu, závodní úzkost.

14. Osobnost sportovce, sportovní motivace

Vybrané přístupy ke studiu osobnosti, struktura a dynamika osobnosti, vývoj motivační struktury sportovce, potřeby a motivace; výkonová, vnitřní a vnější motivace, sebedeterminace ve sportu. Diagnostické metody ve sportovní psychologii.

15. Vliv pohybové aktivity na psychiku

Vliv pohybové aktivity na emoce, myšlení, paměť aj. Psychické zátěže a jejich důsledky. Psychologie odolnosti (Locus of control, Sense of coherence, Hardiness, Resilience). Role pohybové aktivity u jedince po závažném úrazu.

16. Závažné životní události a jejich vliv na psychický stav

Vyrovnávání se se závažnou životní krizí (zdravotní postižení, těžké onemocnění). Model Kübler-Rossové - DABDA. Jednotlivé fáze, jejich znaky a způsoby odborné podpory a pomoci.

17. Pedagogika, její současná podoba a úkoly

Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky; význam pedagogiky v současné společnosti; členění pedagogiky; základní pedagogické pojmy; zásady, úkoly a cíle pedagogického procesu.

18. Hlavní pedagogické směry a tendence - historie a současnost

Pedagogika J. A. Komenského a její širší filosofické zázemí. Alternativní pedagogické koncepce 20. století (Montessori, Waldorfská pedagogika, Daltonský plán).

19. Pedagogika a výchovné úkoly současného sportu

Znaky současného sportu, výchovné úkoly sportu, sportovní dráha, fair-play, sport jako prostředek výchovy, olympismus, doping.

20. Komunikace v pedagogickém procesu

Pojem, rozdělení, složky a funkce komunikace; motivace ke komunikaci, komunikační kontext a modality, komunikační kompetence trenéra, komunikační fauly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK