PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální a vývojová kineziologie - PSZZ021
Anglický název: Special and Developmental Kinesiology
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2006
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (04.05.2021)

1. Klinická kineziologie a její význam ve fyzioterapii, její vztah k ostatním vědeckým

oborům. Význam biomechanického a kineziologického aspektu pro analýzu spontánního

i účelového pohybu člověka.

2. Osový orgán a jeho funkce ve zdraví a v nemoci.

3. Končetiny a jejich funkce ve zdraví a v nemoci.

4. Funkce kloubů a jejich poruchy.

5. Funkce svalů a vazů a jejich poruchy.

6. Význam logistické funkce pro pohyb.

7. Řízení hybných funkcí.

8. Senzorické funkce, nocicepce, percepce a jejich vztah k pohybovému chování.

9. Neurální a mechanický přenos informací v pohybovém aparátu, řetězení činnosti svalů.

10. Celotělový aspekt myoskeletálního aparátu, jistota a stabilita pohybu. Rozdíl mezi

lokálním symptomatickým a celkovým kauzálním postupem.

11. Základní výchozí polohy těla při odpočinku, povšechné a cílené pohotovosti a jejich vliv

na průběh pohybu.

12. Proces řízení pohybu, vliv zpětné a dopředné vazby.

13. Poruchy řízení pohybu v klinické praxi. Strukturální vs. tzv. funkční poruchy.

14. Posturální a lokomoční (hrubá) motorika, obratná a sdělovací (jemná) motorika

15. Psychosomatika ve fyzioterapii. Vztah mezi stavem mysli a držením těla.

16. Analýza pohybové poruchy: postup, hodnocení rozsahu a původu poruch.

17. Rané fáze motorické ontogeneze dítěte a její vývojová stadia a možné poruchy.

18. Úrovně posturálních strategií v průběhu vývoje dítěte. Pohybové dovednosti v

jednotlivých obdobích dětského věku.

19. Primitivní reflexologie, vývojové změny řízení motoriky.

20. Posturální aktivita a testování posturální reaktivity, diferenciace opěrných ploch a bodů

ve vývoji vertikalizace.

21. Vývoj volní motoriky; diferenciace od holokinezy k ideokineze.

22. Centrální poruchy motorického vývoje, jednotlivé druhy poruch.

23. Vztah mezi posturální funkcí a respiračními pohyby a využití v praxi.

24. Vliv trvale opakovaných stereotypních poloh a pohybů na držení těla a provedení

pohybu.

25. Poruchy motoriky při traumatech a mikrotraumatech.

26. Poruchy motoriky při intoxikacích, infekcích, alergiích.

27. Poruchy motoriky při degeneracích a involucích.

28. Poruchy motoriky při mentálních poruchách.

29. Zásady postupu pro dosažení změny vadného pohybového programu.

30. Využití principů kineziologie ve sportu a tělesné výchově.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK