Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)
Předmět se na pozadí globálních a regionálních ekologických problémů zabývá vztahem sportovní a tělovýchovné činnosti, turistiky a turismu k životnímu prostředí. Hledá vztahy těchto aktivit, ale i běžného života k trvale udržitelnému rozvoji lidské společnosti na planetě Zemi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)
Student zná základní informace o globální ekologických problémech světa, jako je klimatická změna, znečištění ovzduší, vod a půdy či nakládaní s odpady.
Student má přehled o stavu životního prostředí v ČR a jeho ochraně.
Student rozumí pojmu ekologická či environmentální výchova a má přehled o možnostech environmentální výchovy ve školách.
Student rozumí dopadu vybraných sportů a aktivit v přírodě a dobrodružného turismu na životní prostředí.
Student dokáže navrhnout kroky, které povedou k udržitelnosti sportů a aktivit v přírodě do budoucna.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)
Aktivní účast během výuky.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 2. vyd. Praha: Informatorium, 2003. 204 s. ISBN: 978-80-7333-024-8 ČINČERA, J. Environmentální výchova. Od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8. HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3750-4. Lieberman, G. A. Education and the Environment. Creating Standards-based Programs in Schools and districts. Harvard Education Press, 2013. Louv, R. The last Child in the Woods. Saving our Children from Nature-deficit disorder. Revised and updated edition. NewYork: Algonquin books of Chapel Hill, 2008. MOLDAN, B. Podmaněná planeta. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 9788024630120. SOBEL, D. Place-Based Education: Connecting Classrooms & Communities. Barrington: The Orion Society, 2005. ISBN 0-913098-55-8. ŠAFRÁNEK, J. Sport a životní prostředí. Elektronické publikace a studijní opory. Praha: UK FTVS Katedra sportů v přírodě, 2016. Dosažitelné na www.ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)
Zpracování seminánrní práce na zadané téma.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)
Témata přednášek: 1. Světová a evropská strategie ochrany životního prostředí. Olympijské hnutí a ochrana životního prostředí. 2. Ochrana životního prostředí v ČR. Mezinárodní úmluvy a úmluva o světovém kulturním a přírodním dědictví. 3. Globální ekologické problémy. Vliv na člověka a přírodu. 4. Aplikace ekologických zásad do oblasti sportu a sportovních zařízení. Turistika, turismus, sporty v přírodě a ochrana životního prostředí. 5. Problematika životního stylu, zdraví a prostředí. Civilizační rizika. Kvalita vody, ovzduší a tělesná zátěž. Vliv prostředí na sportovce. 6. Problematika třídění a likvidace odpadů. Zásady domácí ekologie. Zdroje energie a surovin. 7. Ekologická gramotnost. Možnosti ekologické výchovy. 8. Prezentace ekologických projektů 9. Prezentace ekologických projektů 11. Ekologická výchova na školách a v ekologických centrech. 12. Proces sběru a třídění odpadu na příkladu města Prahy. 13. Provoz sportovišť - haly, bazény. Provoz sportovišť - stadiony na lední hokej a kopanou. 14. Čistota životního prostředí - možnosti sledování kvality vzduchu, vody a potravin.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (09.10.2023)