PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kooperativní a dobrodružné hry a cvičení /AP/ - PSPP127
Anglický název: Cooperative and adventure games and exercises /OA/
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lukáš Psohlavec
Záměnnost : PSPP218
Je záměnnost pro: PSPP218
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (04.09.2009)
Studenti si prohloubí teoretické znalosti a zkušenosti z dalších okruhů her (návaznost na základní kurs a pohybové hry). Předmět se zaměřuje na hry, které jsou většinou předkládány jako problémová úloha vyžadující spolupráci všech členů skupiny.Vedle těchto typů her se studenti seznámí s dalšími druhy her, které jsou nedílnou součástí programů výchovy v přírodě. Zpětné hodnocení průběhu her je spojováno s možným transferem do praktického života.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (27.10.2020)

Cílem předmětu je seznámit posluchače se hrou jako fenoménem z pohledu různých oborů a seznámit s dalšími druh her v návaznosti na základní kurz, které jsou součástí programů výchovy v přírodě. Předmět je prakticky zaměřen - posluchači budou zapojeni do samotné tvorby her, jejich uvádění a vedení zpětnovazebního hodnocení.

Literatura
Poslední úprava: TAJ (22.02.2007)

Povinná:

1. Neuman. J., Vomáčko. S. a Vomáčková. S., Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova

prožitkem. 1. vyd. Praha : Portál,1999. 320 s. ISBN 80-7178-292-0

2. Hanuš, R.,Hrkal, J. Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc:Hanex,1999.

3. Neuman, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.1.vyd. Portál: Praha 1999.325 s.

Doporučená:

1. WEBSTER,S.E. Ropes course safety manual. Dubugue : Kendall/Hunt, 1989.118 s. ISBN 0-8403-6207-2

2. SNOW, H. The power of team building: Using ropes techniques. San Diego:Pfeiffer&Comp., 1992,206 s.

ISBN 0-88390-306-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)

Požadavky na zakončení předmětu

Hodnocení praktického vedení hry. Napsání eseje o hře a její roli ve výchově v přírodě. Prověření teoretických znalostí,

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)

Přednášky

1. Přínos J .A. Komenského k používání her. Teoretické přístupy ke hře - filozofické a pedagogické pohledy.Teorie vysvětlující důvody ze kterých se lidé účastní her. Různé přístupy k dělení her.

2. Pohled různých vědeckých disciplín na hru. Zdroje her pro oblast výchovy v přírodě.

3. Role hry v programech výchovy v přírodě na školách i ve volném čase. Charakteristika jednotlivých skupin her využívaných ve výchově v přírodě. Hry pro různé skupiny populace.

4. Přínos Prázdninové školy Lipnice pro aplikace her ve volném čase i ve školách.. Rozbor tzv. Zlatého fondu her.

5. Zásady výběru hry, různé způsoby uvádění her . Volba skupin a týmů. Pravidla pro vedení hry.

6. Různé způsoby hodnocení her. Druhy zpětnovazebního hodnocení. Podmínky pro úspěšnou reflexi. Pět stádii hodnocení a facilitace.

7. Psychohry a málostrukturované hry. Městské hry. Bojové hry. Zvláštnosti nočních her.

8. Základní bezpečnostní pravidla (bezpečnost fyzická, psychická, upozornění na invazivní chakter některých her). Úprava prostředí i ochrana přírody.

9. Etapové hry a jejich zvláštnosti.

Semináře

1. Samostatná příprava a vedení vybrané hry. Písemný podklad.

2. Výběr a příprava různých typů zpětnovazebního hodnocení odezvy a působení her na účastníky - reflexe.

3. Zhodnocení vybrané literatury. Vytvoření seznamu a vlastního hodnocení klasických publikací.

4. Dobrodružné hry v tělocvičně i učebně.

5. Pokus o vytvoření vlastní originální hry. Popis problémů.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (29.10.2020)

LS 2019/2020 Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9846

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK