PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Teorie a základy didaktiky sportovních her - PSPH293
Anglický název: Theory and Basics of Didactics of Sport Games
Zajišťuje: Sportovní hry (51-600300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2011 do 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: 144 / 200 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PaedDr. Michael Velenský, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Buchtel, CSc.
PhDr. Mario Buzek, CSc.
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
PhDr. Jan Křiček, CSc.
doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
PaedDr. Martin Tůma, Ph.D.
PaedDr. Michael Velenský, Ph.D.
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (14.10.2020)
Přehled základních pojmů a poznatků v oblasti teorie a didaktiky sportovních her, a to se zaměřením především na školní tělesnou výchovu a různé formy zájmově rekreačních aktivit.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (02.06.2020)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (14.10.2020)

Požadavky k udělení zápočtu:

1/ Aktivní účast ve cvičeních (max. 3 absence)

2/ Seminární práce (téma – viz dále)

3/ Test z pravidel SH (lze plnit již v průběhu semestru)

Téma seminární práce: „Využití metodicko organizačních forem (MOF) v tréninkovém procesu“.

Na vybrané herní činnosti z libovolně zvolené SH dokumentovat schopnost (didaktickou dovednost) manipulace se sportovně herním učivem ve smyslu jeho transpozice (přenosu) z relativně stálých podmínek a bez soupeře (automatizace) do podmínek určujících efektivní využití v utkání (fáze tvořivé asociace).

Upřesnění: Na vybrané sportovní hře a na vybrané herní činnosti z této sportovní hry doložit dvě cvičení (+ dvě průpravné hry) od každé MOF, tj. dvě cvičení v rámci PC I, dvě cvičení v rámci PC II, dvě cvičení v rámci HC I, dvě cvičení v rámci HC II a dvě průpravné hry. Dohromady tedy 8x cvičení a 2x hru.

Požadavky na vypracování seminární práce:

1/ Student, studentka si zvolí sportovní hru a herní činnost, které se stanou předmětem vypracování seminární práce. Zvolené téma bude pro vypracování závazné.

2/ Seminární práce bude obsahovat úvod (se stručným zdůvodněním záměru seminární práce), teoretickou část (se stručnou charakteristikou zvolené sportovní hry a herní činnosti na základě literární rešerše, ale i vlastních úvah), praktickou část (s popisem a grafickým značením cvičení v rámci jednotlivých MOF), seznam použité literatury (s citací podle normy).

3/ Studenti, studentky mohou konsultovat zvolenou problematiku v konsultačních hodinách příslušných učitelů KSH nebo prostřednictvím mailů. Předpokládá se uznání práce již v průběhu semestru.

4/ Konsultace seminárních prací:

basketbal – PaedDr. Michael Velenský, PhD.,

fotbal – Mgr. Jakub Kokštejn, PhD.,

florbal – Mgr. Michaela Běhanová

házená – Mgr. Jan Petružela

lední hokej – PhDr. Petr Šťastný, PhD.

softbal – Mgr. Petra Pravečková, PhD., PhDr. Jan Carboch, PhD.,

tenis – Mgr. Tomáš Kočíb,

volejbal – PhDr. Rostislav Vorálek, PhD.

Požadavek k vykonání zkoušky (= ústní pohovor): Udělení zápočtu. (Bez udělení zápočtu a jeho zapsání do indexu a do SISu se nelze na ZK ani přihlašovat. Jinak hrozí propadnutí termínu).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (14.10.2020)

A. Cvičení

1/ Úvod do studia předmětu, požadavky pro získání zápočtu a zkoušky, organizace výuky, zadání seminárních prací

2/ Základy diagnostiky v pálkovacích sportovních hrách, aplikace softbalu u hráčů a hráček na začátečnické výkonové úrovni (hřiště, softbal);

3/ Specifika výuky softbalu (pálkovacích sportovních her) ve školní TV (hřiště, softbal);

4/ Základy diagnostiky v brankových sportovních hrách, utkání jako hlavní diagnostický zdroj pro tvorbu didaktického systému učiva (hřiště, fotbal);

5/ Specifika výuku fotbalu ve školní TV (hřiště, fotbal);

6/ Aplikace a význam didaktických stylů – s přihlédnutím k možnostem školní TV (hala, netradiční sh);

7/ Specifika výuky házené ve školní TV (hala, netradiční sh);

8/ Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem – aplikace a příklad didaktické metody v kritériích koncentrace a distribuce učiva (herních činností) (hala, florbal);

9/ Specifika výuky florbalu ve školní TV (hala, florbal);

10/ Základy diagnostiky v síťových sportovních hrách, aplikace volejbalu u hráčů a hráček na začátečnické výkonové úrovni (hala, volejbal);

11/ Specifika výuky volejbalu ve školní TV (hala, volejbal);

12/ Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem – aplikace a příklad didaktické metody v kritériích částí a celku učiva (herních činností) (hala, basketbal);

13/ / K možnostem organizace a realizace soutěže – turnaje ve školní TV (na příkladu basketbalu), (hala, basketbal).

B. Přednášky (pondělí, 16.30 hod., posluchárna, společně pro všechny skupiny do S/2)

1/ K pojmům „teorie SH“, historie moderních SH, třídění SH, systematika, grafické značení;

2/ Institucionální praxe ve SH; pravidla a řády; organizace soutěží (hrací systémy)

3/ Teorie individuálního a týmového herního výkonu – determinanty, deformační faktory, teoretické základy diagnostiky;

4/ Didaktika SH; didaktický proces ve sportovních hrách – základní pojmy a charakteristika, interakční podstata; didaktický systém učiva, k problematice rozvoje HV ve školní TV;

5/ Didaktické aspekty učení herním dovednostem – pojetí ve školní TV; didaktické formy a didaktické metody;

6/ Modifikované sportovní hry; sportovní hry pro zdravotně a mentálně postižené občany.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK