|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (14.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (02.06.2020)
PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009. TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007. VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (14.10.2020)
Požadavky k udělení zápočtu: 1/ Aktivní účast ve cvičeních (max. 3 absence) 2/ Seminární práce (téma – viz dále) 3/ Test z pravidel SH (lze plnit již v průběhu semestru)
Téma seminární práce: „Využití metodicko organizačních forem (MOF) v tréninkovém procesu“. Na vybrané herní činnosti z libovolně zvolené SH dokumentovat schopnost (didaktickou dovednost) manipulace se sportovně herním učivem ve smyslu jeho transpozice (přenosu) z relativně stálých podmínek a bez soupeře (automatizace) do podmínek určujících efektivní využití v utkání (fáze tvořivé asociace). Upřesnění: Na vybrané sportovní hře a na vybrané herní činnosti z této sportovní hry doložit dvě cvičení (+ dvě průpravné hry) od každé MOF, tj. dvě cvičení v rámci PC I, dvě cvičení v rámci PC II, dvě cvičení v rámci HC I, dvě cvičení v rámci HC II a dvě průpravné hry. Dohromady tedy 8x cvičení a 2x hru.
Požadavky na vypracování seminární práce: 1/ Student, studentka si zvolí sportovní hru a herní činnost, které se stanou předmětem vypracování seminární práce. Zvolené téma bude pro vypracování závazné. 2/ Seminární práce bude obsahovat úvod (se stručným zdůvodněním záměru seminární práce), teoretickou část (se stručnou charakteristikou zvolené sportovní hry a herní činnosti na základě literární rešerše, ale i vlastních úvah), praktickou část (s popisem a grafickým značením cvičení v rámci jednotlivých MOF), seznam použité literatury (s citací podle normy). 3/ Studenti, studentky mohou konsultovat zvolenou problematiku v konsultačních hodinách příslušných učitelů KSH nebo prostřednictvím mailů. Předpokládá se uznání práce již v průběhu semestru. 4/ Konsultace seminárních prací: basketbal – PaedDr. Michael Velenský, PhD., fotbal – Mgr. Jakub Kokštejn, PhD., florbal – Mgr. Michaela Běhanová házená – Mgr. Jan Petružela lední hokej – PhDr. Petr Šťastný, PhD. softbal – Mgr. Petra Pravečková, PhD., PhDr. Jan Carboch, PhD., tenis – Mgr. Tomáš Kočíb, volejbal – PhDr. Rostislav Vorálek, PhD.
Požadavek k vykonání zkoušky (= ústní pohovor): Udělení zápočtu. (Bez udělení zápočtu a jeho zapsání do indexu a do SISu se nelze na ZK ani přihlašovat. Jinak hrozí propadnutí termínu). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (14.10.2020)
A. Cvičení 1/ Úvod do studia předmětu, požadavky pro získání zápočtu a zkoušky, organizace výuky, zadání seminárních prací 2/ Základy diagnostiky v pálkovacích sportovních hrách, aplikace softbalu u hráčů a hráček na začátečnické výkonové úrovni (hřiště, softbal); 3/ Specifika výuky softbalu (pálkovacích sportovních her) ve školní TV (hřiště, softbal); 4/ Základy diagnostiky v brankových sportovních hrách, utkání jako hlavní diagnostický zdroj pro tvorbu didaktického systému učiva (hřiště, fotbal); 5/ Specifika výuku fotbalu ve školní TV (hřiště, fotbal); 6/ Aplikace a význam didaktických stylů – s přihlédnutím k možnostem školní TV (hala, netradiční sh); 7/ Specifika výuky házené ve školní TV (hala, netradiční sh); 8/ Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem – aplikace a příklad didaktické metody v kritériích koncentrace a distribuce učiva (herních činností) (hala, florbal); 9/ Specifika výuky florbalu ve školní TV (hala, florbal); 10/ Základy diagnostiky v síťových sportovních hrách, aplikace volejbalu u hráčů a hráček na začátečnické výkonové úrovni (hala, volejbal); 11/ Specifika výuky volejbalu ve školní TV (hala, volejbal); 12/ Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem – aplikace a příklad didaktické metody v kritériích částí a celku učiva (herních činností) (hala, basketbal); 13/ / K možnostem organizace a realizace soutěže – turnaje ve školní TV (na příkladu basketbalu), (hala, basketbal).
B. Přednášky (pondělí, 16.30 hod., posluchárna, společně pro všechny skupiny do S/2) 1/ K pojmům „teorie SH“, historie moderních SH, třídění SH, systematika, grafické značení; 2/ Institucionální praxe ve SH; pravidla a řády; organizace soutěží (hrací systémy) 3/ Teorie individuálního a týmového herního výkonu – determinanty, deformační faktory, teoretické základy diagnostiky; 4/ Didaktika SH; didaktický proces ve sportovních hrách – základní pojmy a charakteristika, interakční podstata; didaktický systém učiva, k problematice rozvoje HV ve školní TV; 5/ Didaktické aspekty učení herním dovednostem – pojetí ve školní TV; didaktické formy a didaktické metody; 6/ Modifikované sportovní hry; sportovní hry pro zdravotně a mentálně postižené občany. |