PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky - PPPD225K
Anglický název: Basics of Didactics
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD225
Je neslučitelnost pro: PPPD225
Je záměnnost pro: PPPD225
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. U studentů vytváří jednak základ pro studium didaktik jednotlivých sportů, ale především je zaměřen na specifika práce s heterogenní skupinou žáků při školní tělesné výchově. Konstruktivisticky pojatá výuka klade důraz na práci studentů: seberegulované učení, práci s vlastními prekoncepty, hodnotově orientované vzdělávání atd. tak, aby bylo směřováno k dosažení požadovaných kompetencí pedagoga (didaktických, oborově předmětových i osobnostně kultivujících). Studenti jsou vedeni k porozumění ale i vytváření cílů, obsahů učebních programů, k vedení žáků k učení a jejich aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách. Jsou seznámeni s prostředky, způsoby, metodami i postupy jakých lze při výchovně vzdělávacím procesu v tělesné výchově i mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách využít. Naučí se, jak pracovat s pedagogickými dokumenty i s relevantními informačními zdroji. Jsou vedeni k sebereflexi a celoživotnímu sebezdokonalování v pedagogické činnosti. Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. Aplikace druhů senzomotorického učení, vhodných metod a forem v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)

Obecné cíle předmětu:

  • seznámit studenty se strategiemi učení a vedení žáků (motivovat je pro celoživotní zdokonalování);
  • podněcovat studenty k tvořivému myšlení (logickému uvažování i zdárnému řešení problémů);
  • vést studenty k účinné a otevřené komunikaci (rozvíjet schopnost spolupracovat);
  • zdůrazňovat tělesnou výchovu jakožto výchovný nástroj (k dosažení fyzického, duševního a sociálního zdraví);
  • učit studenty respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých (dokázat převzít odpovědnost)

 

Didaktické kompetence absolventa (výstupy učení):

-          orientuje se ve výchovně vzdělávacích cílech a dokáže je stanovit;

-          zná sociálně-interakční i metodicko-organizační formy, vyučovací metody, postupy a didaktické styly a umí je vhodně využít (přizpůsobit individuálním potřebám žáků, sledovaným cílům, konkrétním podmínkám);

-          zná prostředky pedagogické komunikace a dovede efektivní způsoby komunikace uplatnit;

-          ví, jaké jsou zdroje chyb v učení, a přistupuje k hodnocení formativně

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)

Předmět je vyučován v dotaci 1/1 tj. přednáška (nepovinná), seminář (docházka 80%). Délka trvání 45 min. vychází z neuropsycholog. poznatků (pro optimalizaci by byl nejvhodnější seminář 60 min.). V semináři je maximálně 24 studentů.

Vzhledem k očekávaným výstupům – hodnocení výsledků učení probíhá ve dvou úrovních, přičemž získání zápočtu je vázáno k prověřování výstupů učení především z oblasti aplikačních dovedností i afektivní domény. Zkouška prověřuje výstupy učení v kognitivní doméně.

získání zápočtu (je prerekvizitou připuštění ke zkoušce)

-          hodnotí se aktivní účast v seminářích (skupinové, individuální aktivity, účast na projektech)

-          hodnotí se průběžné plnění aktivit předmětu v Moodle (kvízy, ankety, testy, převrácená výuka)

-          povinnost odevzdání zápočtové práce, ta je formou workshopu v Moodle (maximum bodů, které je možné získat za odevzdaný úkol je 80, maximum za výkon posuzovatele je 20 bodů)

složení zkoušky (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny)

-          první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru

-          pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

ANTALA, B., M. CHROMÍK, J. LABUDOVÁ, O. MAJERSKÝ, et al. Didaktika školskej telesnej výchovy. Edtion ed.: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport, 2001. ISBN 8096825259.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Edtion ed.: Karolinum, 2010. ISBN 8024618540.

KÖSSL, J., J. ŠTUMBAUER AND M. WAIC Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Edtion ed.: Karolinum, 2004. ISBN 8024608022.

KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Edtion ed. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

MUŽÍK, V. AND M. KREJČÍ Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.

OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ. L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002.

VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Edtion ed. Brno: Paido, 2002. 103 p. ISBN 80-7315-033-6.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
  • Didaktika (teorie vzdělávání; systematizace; didaktika obecná a speciální; modernizace) 

  • Systém didaktiky školní tělesné výchovy (environcentrismus, paidocentrismus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy) 

  • Historický přehled vývoje kurikula školní tělesné výchovy na území současné České republiky od vzniku povinné školní docházky; 

  • Cíle (taxonomie; hierarchie, členění; požadavky na cíle; nejčastější chyby, Magerova technika formulování cíle); syntéza informativního a formativního působení 

  • Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování; modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů; 

  • Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání; Učební styly (divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací); Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci; 

  • Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace; 

  • Učitel tělesné výchovy (vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj); Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák"; Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu; 

  • Reflexe a evaluace práce učitele; kázeň v tělesné výchově; spolupráce, zájem a tvořivost; řešení rušivého a nespolupracujícího chování; 

  • Komunikace; rozvoj interpersonální percepce; 

  • Vyučovací metody (klasifikace, analýza, modifikace) 

  • Didaktické styly 

  • Motorické učení (fáze, druhy, oprava chyb, Kolbův cyklus) 

  • Didaktické postupy 

  • Organizační formy tělesné výchovy (školní sportovní organizace a kluby, sport mládeže, mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže); 

  • Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy; Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická;  

  • Informační zdroje 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)

Studijní opora je v Moodle 3 pod názvem Základy didaktiky.

Kurz: Základy didaktiky (cuni.cz)

Kurz je určen studentům předmětu. Ti získají po zápisu do předmětu od vyučujícího heslo. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK