PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky - PPPD225
Anglický název: Basics of Didactics
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 168 / 111 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD225K
Záměnnost : PPPD225K
Je záměnnost pro: PPPD225K
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. U studentů vytváří jednak základ pro studium didaktik jednotlivých sportů, ale především je zaměřen na specifika práce s heterogenní skupinou žáků při školní tělesné výchově. Konstruktivisticky pojatá výuka klade důraz na práci studentů: seberegulované učení, práci s vlastními prekoncepty, hodnotově orientované vzdělávání atd. tak, aby bylo směřováno k dosažení požadovaných kompetencí pedagoga (didaktických, oborově předmětových i osobnostně kultivujících). Studenti jsou vedeni k porozumění ale i vytváření cílů, obsahů učebních programů, k vedení žáků k učení a jejich aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách. Jsou seznámeni s prostředky, způsoby, metodami i postupy jakých lze při výchovně vzdělávacím procesu v tělesné výchově i mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách využít. Naučí se, jak pracovat s pedagogickými dokumenty i s relevantními informačními zdroji. Jsou vedeni k sebereflexi a celoživotnímu sebezdokonalování v pedagogické činnosti. Vytvářené kompetence: - Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. - Aplikace druhů senzomotorického učení, vhodných metod a forem v konkrétních pohybových aktivitách. - Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)

Obecné cíle předmětu:

  • seznámit studenty se strategiemi učení a vedení žáků (motivovat je pro celoživotní zdokonalování);
  • podněcovat studenty k tvořivému myšlení (logickému uvažování i zdárnému řešení problémů);
  • vést studenty k účinné a otevřené komunikaci (rozvíjet schopnost spolupracovat);
  • zdůrazňovat tělesnou výchovu jakožto výchovný nástroj (k dosažení fyzického, duševního a sociálního zdraví);
  • učit studenty respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých (dokázat převzít odpovědnost)

 Didaktické kompetence absolventa (výstupy učení):

 -  orientuje se ve výchovně vzdělávacích cílech a dokáže je stanovit;

 -  zná sociálně-interakční i metodicko-organizační formy, vyučovací metody, postupy a didaktické styly a umí je vhodně využít (přizpůsobit individuálním potřebám žáků, sledovaným cílům, konkrétním podmínkám);

 -  zná prostředky pedagogické komunikace a dovede efektivní způsoby komunikace uplatnit;

 -  ví, jaké jsou zdroje chyb v učení, a přistupuje k hodnocení formativně

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)

Předmět je vyučován v dotaci 1/1 tj. přednáška (nepovinná), seminář (docházka 80%). Délka trvání 45 min. vychází z neuropsycholog. poznatků (pro optimalizaci by byl nejvhodnější seminář 60 min.). V semináři je maximálně 24 studentů.

Vzhledem k očekávaným výstupům – hodnocení výsledků učení probíhá ve dvou úrovních, přičemž získání zápočtu je vázáno k prověřování výstupů učení především z oblasti aplikačních dovedností i afektivní domény. Zkouška prověřuje výstupy učení v kognitivní doméně.

získání zápočtu (je prerekvizitou připuštění ke zkoušce)

-          hodnotí se aktivní účast v seminářích (skupinové, individuální aktivity, účast na projektech)

-          hodnotí se průběžné plnění aktivit předmětu v Moodle (kvízy, ankety, testy, převrácená výuka)

-          povinnost odevzdání zápočtové práce, ta je formou workshopu v Moodle (maximum bodů, které je možné získat za odevzdaný úkol je 80, maximum za výkon posuzovatele je 20 bodů)

složení zkoušky (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny)

-          první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru

-          pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)

ANTALA, B., M. CHROMÍK, J. LABUDOVÁ, O. MAJERSKÝ, et al. Didaktika školskej telesnej výchovy. Edtion ed.: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport, 2001. ISBN 8096825259.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Edtion ed.: Karolinum, 2010. ISBN 8024618540.

KÖSSL, J., J. ŠTUMBAUER AND M. WAIC Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Edtion ed.: Karolinum, 2004. ISBN 8024608022.

KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Edtion ed. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

MUŽÍK, V. AND M. KREJČÍ Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.

OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ. L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002.

VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Edtion ed. Brno: Paido, 2002. 103 p. ISBN 80-7315-033-6.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
  • Didaktika (teorie vzdělávání; systematizace; didaktika obecná a speciální; modernizace) 

  • Systém didaktiky školní tělesné výchovy (environcentrismus, paidocentrismus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy) 

  • Historický přehled vývoje kurikula školní tělesné výchovy na území současné České republiky od vzniku povinné školní docházky; 

  • Cíle (taxonomie; hierarchie, členění; požadavky na cíle; nejčastější chyby, Magerova technika formulování cíle); syntéza informativního a formativního působení 

  • Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování; modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů; 

  • Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání; Učební styly (divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací); Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci; 

  • Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace; 

  • Učitel tělesné výchovy (vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj); Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák"; Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu; 

  • Reflexe a evaluace práce učitele; kázeň v tělesné výchově; spolupráce, zájem a tvořivost; řešení rušivého a nespolupracujícího chování; 

  • Komunikace; rozvoj interpersonální percepce; 

  • Vyučovací metody (klasifikace, analýza, modifikace) 

  • Didaktické styly 

  • Motorické učení (fáze, druhy, oprava chyb, Kolbův cyklus) 

  • Didaktické postupy 

  • Organizační formy tělesné výchovy (školní sportovní organizace a kluby, sport mládeže, mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže); 

  • Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy; Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická;  

  • Informační zdroje 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)

Studijní opora je v Moodle 3 pod názvem Základy didaktiky.

Kurz: Základy didaktiky (cuni.cz)

Kurz je určen studentům předmětu. Ti získají po zápisu do předmětu od vyučujícího heslo. 

Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka
Pondělí15.04.2024Přednáška (Didaktické postupy) probíhá onlinePhDr. Radka Peřinová, Ph.D. 
Pondělí15.04.2024Semináře probíhají formou workshopu v kurzu (moodle)PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. 
Úterý16.04.2024Seminář probíhá formou workshopu v kurzu (moodle)PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. 
Středa17.04.2024Seminář probíhá formou workshopu v kurzu (moodle)PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK