PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - PPPD206
Anglický název: Basics of Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD206K
Záměnnost : PPPD206K
Je záměnnost pro: PPPD206K
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými potřebami, seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím speciální pedagogiky, základními cílovými skupinami jednotlivých podoborů (psychopedie, etopedie, somatopedie, surdopedie, oftalmopedie, logopedie, kombinovaná znevýhodnění, parciální znevýhodnění)) a speciálně-pedagogickými metodami a přístupy. Věnuje se rovněž aktuálním problémům edukace žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje většinové společnosti. Předmět rovněž seznamuje posluchače s novými integračními, humanizačními a demokratizačními přístupy ve vzdělávání dětí, mládeže a dospělých se specifickými vzdělávacími potřebami s důrazem na aplikovanou tělesnou výchovu. Důraz je kladen i na terénní praktickou složku. V rámci cvičení, náslechů, debat a odborných exkurzí mají posluchači možnost získat praktické zkušenosti s jedinci se speciálními potřebami.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

FISCHER, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.

KELNAROVÁ, Jarmila, Eva MATĚJKOVÁ a Gabriela VOJKOVSKÁ. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-273-2.

LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.

MICHALÍK, Jan. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.

PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšíř. a přepr. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.

POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.

SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.

VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.

VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.

ZIKL, Pavel a Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: 75% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test.
  • Zkouška: ústní

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)

Přednášky:

1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálně-pedagogická terminologie.

2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).

3. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.

4. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.

5. Speciálně-pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálně-pedagogické diagnostiky).

6. Inkluze. Charakteristika a formy školské inkluze. Sociální inkluze, její možnosti a limity, inkluze dospělých lidí s postižením na běžný trh práce. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

7. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie).

1. Somatopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.

2. Oftalmopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.

3. Surdopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.

4. Poruchy komunikace - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy. Logopedie. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.

5. Etopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.

6. Psychopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy

7. Terapie ve speciálně-pedagogické péči (bazální stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).

Semináře:

1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.

2. Speciálně-pedagogická diagnostika v praxi.

3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.

4. Exkurze do chráněné dílny.

5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi.

6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie).

7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (09.02.2021)

Přednášky předmětu Základy speciální pedagogiky jsou uskutečňovány v prostředí MS Teams.

Název týmu: Základy speciální pedagogiky (PPPD206)

Kód týmu: g9jud9b

Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a569e2ce5bcdd4761ba824a83680cb29e%40thread.tacv2/conversations?groupId=d40070d8-16d0-407a-acd2-8c56898679b9&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní a další testy, odkazy na další materiály atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle.

Název kurzu: Zaklady specialni pedagogiky PPPD206, PPPD177, PPPD157

Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9400

Cvičení probíhají v gesci jednotlivých cvičících.

 
Rozpis rozvrhový
Rozvrhový lístek Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka
23bPPPD206p1

Okruhy studentů
B.APTVB.1.CJ.PS
Út 20.02.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 27.02.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 05.03.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 12.03.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 19.03.2024 10:45 - 12:15 přednáška Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 26.03.2024 10:45 - 12:15 přednáška Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 02.04.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 09.04.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 16.04.2024 10:45 - 12:15 přednáška Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 23.04.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 30.04.2024 10:45 - 12:15 přednáška Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 07.05.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 14.05.2024 10:45 - 12:15 přednáška Výuka zrušena - rektorský den.
Út 21.05.2024 10:45 - 12:15 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
23bPPPD206x01

Okruhy studentů
B.APTVB.1.CJ.PS
Út 20.02.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 27.02.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 05.03.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 12.03.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 19.03.2024 12:15 - 13:00 cvičení Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 26.03.2024 12:15 - 13:00 cvičení Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 02.04.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 09.04.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 16.04.2024 12:15 - 13:00 cvičení Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 23.04.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 30.04.2024 12:15 - 13:00 cvičení Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 07.05.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 14.05.2024 12:15 - 13:00 cvičení Rektorský den - výuka zrušena
Út 21.05.2024 12:15 - 13:00 cvičení PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK