PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe na základní škole - PPPD192N
Anglický název: Teaching practice in P.S.
Zajišťuje: Centrum profesní přípravy a kariérního poradenství (51-140004)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD192NK
Záměnnost : PPPD192NK
Je záměnnost pro: PPPD192NK
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (19.01.2023)
Pedagogická praxe probíhá na základních školách průběžně, po celý semestr. tzn. souběžné s výukou na fakultě. Doporučeno je učit maximálně 4 vyučovací hodiny za týden. Aktivity směřují k získávání pedagogických zkušeností jednak řízeným pozorováním práce zkušených (minimálně 5 let praxe) a plně kvalifikovaných učitelů a dále pak vlastní vyučovací činností. V rozsahu 4 hospitačních hodin a 36 hodin vlastní výuky. Jedná se o rozvíjení praktických učitelských dovedností v podmínkách konkrétní základní školy. Hlavním cílem je prohloubení individuální učitelské způsobilosti. Dále seznámení se s chodem školy a požadovanou administrativou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (27.10.2023)

Společným cílem předmětů pedagogických praxí je zdokonalování učitelských dovedností, které v souhrnu pomáhají utvářet absolventa kompetentního vykonávat povolání učitele tělesné výchovy. Nad rámec rozvoje profesních kompetencí se studenti seznamují s prostředím základní školy a činnostmi, které jsou součástí výkonu povolání učitele na základní škole (administrativa, komunikace atd.). Třetím cílem pedagogických praxí je absolvovat v reálných podmínkách základní školy pracovní zátěž učitele tělesné výchovy prostřednictvím absolvování několikatýdenního pobytu na škole.

Po úspěšném absolvování předmětu bude student/ka schopen/schopna:

  • plánovat, realizovat a reflektovat výuku.
  • řídit vyučovací proces.
  • plánovat cíle výuky v souladu s kurikulárními dokumenty a s ohledem na různorodé vzdělávací potřeby a individuální možnosti žáků.
  • využívat didaktické znalosti obsahu pro učení žáků. Disponuje dovednostmi didaktické transformace vzdělávacího obsahu s ohledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků.
  • cíleně rozvíjet vztahy se žáky a mezi žáky navzájem založené na vzájemném respektu a toleranci, díky nimž se žáci i učitelé ve třídě cítí dobře a mohou pracovat s vysokým nasazením. Monitoruje vývoj těchto vztahů a v případě negativních charakteristik provádí cílené intervence.
  • zhodnotit průběh své pedagogické činnosti a výsledky reflexe využívat ke zlepšování své práce i k zefektivnění učení žáků.
  • Na základě sebereflexe formulovat a vyhodnocovat osobní rozvojové cíle na cestě dalšího profesního rozvoje.
  • týmové spolupráce s kolegy a kolegyněmi z pedagogického sboru.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)

TILINGER, P. a kol. (2014). Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově. Praha: Karolinum.

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

FLEMR, L. (2018). Aktuální témata tělesné výchovy na 2. stupni základní školy. Česká kinantropologie, vol. 22, no. 3-4, pp. 7-12.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. (2004). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Univerzita Karlova.

DRAGOUNOVÁ, Z. (2018). Development and standardization of a rating scale designed for floorball skills diagnostics of young school-age children. Baltic Journal of Health and Physical Activity, vol. 10, no. 2, pp. 34-48.

HRABINEC, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)

Požadavky na udělení zápočtu:

dosáhnout min. 80 bodů ze 100

1. účast na úvodním semináři k praxi – 10 bodů

2. splnění praxe v rozsahu 4 vyučovacích hodin náslechů ve výuce provázejícího učitele a 36 vyučovacích hodin vlastní výuky vč. kladného hodnocení provázejícího učitele ZŠ - 0-50 bodů

3. vedení, zpracování a včasné odevzdání požadované dokumentace: 1 tematický plán, 1 rozvrh, 4 hospitační záznamy, min. 18 příprav na VJ, 1 deník praxe, 1 přehled rozborových hodin, 2 paré DPP PU, 1 sebehodnocení, 1 monitorovací dotazník FU - 30 dokumentů  - 0-30 bodů

4. účast na závěrečném hodnotícím semináři k praxi – 10 bodů

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)

Charakteristika předmětu

Pedagogická praxe na základní škole probíhá v závěrečném semestru studia průběžnou formou. Rozsah a hodinová dotace pedagogické praxe činí 52 hodin přímé výuky. Praxe začíná hospitací studenta na 4 vyučovacích hodinách. Účelem absolvování hospitačních hodin je seznámit se s pracovními postupy budoucího provádějícího učitele, s třídou a prostředím školy. Následuje 36 hodin výuky studentem, které jsou reflektovány provázejícím učitelem s profesními zkušenostmi (minimálně 5 let praxe). Jelikož se jedná o průběžnou praxi realizovanou v průběhu semestru, kdy studenti plní další studijní povinnosti, doporučujeme studentům vyučovat maximálně 4 vyučovací hodiny týdně po dobu minimálně 9 týdnů. Provázející učitel hodnotí studenta v rámci 12 rozborových hodin. Rozborové hodiny probíhají po třech odučených hodinách. V průběhu absolvování předmětu se studenti současně seznamují s dalšími činnostmi spojenými s výkonem povolání učitele na základní škole.

Obsah výuky:

Výběr z nabízených pražských základních škol, domluva výuky dle rozvrhu školy s provázejícím učitelem;

Úvodní seminář na půdě fakulty;

Beseda s vedením vybrané základní školy;

Příprava tematického plánu výuky a tvorba rozvrhu a strategie absolvování pedagogické praxe s vedoucím učitelem praxí ze ZŠ;

4 hospitace s následnými rozbory ve třídách, kde bude student 36 hodin učit;

Vypracování dokumentů k praxím - tematický plán, min. 18 příprav na vyučovací jednotku, deník praxe, hodnocení studenta provázejícím učitelem, sebehodnocení studenta + dodání smluvních dokumentů uzavřených mezi provázejícím učitelem a FTVS, přehled rozborových hodin, monitorovací dotazník fakultního učitele

Vyučovací výstupy s následnými rozbory pedagogické činnosti praktikujícího studenta;

Závěrečný hodnotící seminář na půdě fakulty.

Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (14.10.2022)

Podklady (prezentace s informacemi, záznam úvodního semináře, formuláře, rozvrhy, tabulka rozdělení studentů a studentek na praxe) uloženy v MS Teams, kód týmu: ej437ah

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK