PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe na střední škole - PPPD190NK
Anglický název: Student Teaching at Secondary School
Zajišťuje: Centrum profesní přípravy a kariérního poradenství (51-140004)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD190N
Je neslučitelnost pro: PPPD190N
Je záměnnost pro: PPPD190N
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (15.10.2020)
Pedagogická praxe probíhá na středních školách či středních odborných učilištích (věková kategorie 15-19 let; v případě víceletého gymnázia 12-19 let) zpravidla blokovou formou. Tzn. výuka na fakultě neprobíhá souběžně. Aktivity směřují k dalšímu rozvoji a zkvalitnění učitelských dovedností a kompetencí studentů. Poznání celkové problematiky života školy v celém jejím komplexu a tím i přiblížení se k vlastní učitelské profesi. V neposlední řadě seznámení se z administrativními nároky kladenými na dnešní učitele SŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (27.10.2023)

Společným cílem předmětů pedagogických praxí je zdokonalování učitelských dovedností, které v souhrnu pomáhají utvářet absolventa kompetentního vykonávat povolání učitele tělesné výchovy. Nad rámec rozvoje profesních kompetencí se studenti seznamují s prostředím střední školy a činnostmi, které jsou součástí výkonu povolání učitele na střední škole (administrativa, komunikace atd.). Třetím cílem pedagogických praxí je absolvovat v reálných podmínkách střední školy pracovní zátěž učitele tělesné výchovy prostřednictvím absolvování několikatýdenního každodenního pobytu na škole.

Po úspěšném absolvování předmětu bude student/ka schopen/schopna:

  • plánovat, realizovat a reflektovat výuku.
  • řídit vyučovací proces.
  • plánovat cíle výuky v souladu s kurikulárními dokumenty a s ohledem na různorodé vzdělávací potřeby a individuální možnosti žáků.
  • využívat didaktické znalosti obsahu pro učení žáků. Disponuje dovednostmi didaktické transformace vzdělávacího obsahu s ohledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků.
  • cíleně rozvíjet vztahy se žáky a mezi žáky navzájem založené na vzájemném respektu a toleranci, díky nimž se žáci i učitelé ve třídě cítí dobře a mohou pracovat s vysokým nasazením. Monitoruje vývoj těchto vztahů a v případě negativních charakteristik provádí cílené intervence.
  • zhodnotit průběh své pedagogické činnosti a výsledky reflexe využívat ke zlepšování své práce i k zefektivnění učení žáků.
  • Na základě sebereflexe formulovat a vyhodnocovat osobní rozvojové cíle na cestě dalšího profesního rozvoje.
  • týmové spolupráce s kolegy a kolegyněmi z pedagogického sboru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (25.03.2024)

Požadavky na udělení zápočtu:

  • Kladné hodnocení praxe studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou z absolvované praxe – doporučení pro udělení zápočtu
  • včasné odevzdání kompletního portfolia z pedagogické praxe garantce/garantovi předmětu
  • splnění min. 80 bodů ze 100

Podmínky udělení zápočtu:

  • účast na úvodním semináři, kde jsou poskytnuty potřebné a důležité informace pro splnění předmětu – 0/10 bodů

  • absolvování pedagogické praxe ve škole – 80 bodů (50 bodů je uděleno za splnění praxe včetně dodání doporučení provázejícího učitele k udělení zápočtu a max. 30 bodů je uděleno za dodání kompletního portfolia – 30 dokumentů)

  • účast na závěrečném shrnujícím semináři – 0/10 bodů

1. Portfolio praxe potvrzené provázejícím učitelem/učitelkou zahrnuje:

  • tematický plán výuky na období praxe
  • rozvrh výuky
  • 4 hospitační záznamy
  • minimálně 18 příprav na vyučovací jednotky
  • deník praxe (přehled hospitací, odučených hodin, rozborových hodin a dalších aktivit) - potvrzený provázejícím učitelem i ředitelem školy
  • smluvní zajištění provázejícího učitele /učitelky: přehled rozborových hodin + 2 paré DPP provázejícího vyučujícího – zajistit předání mezi provázejícím učitelem a FTVS
  • Sebehodnocení praxe studentem/studentkou (v el. formuláři)

Podmínky pro studující zaměstnané ve školském zařízení na pozici učitele TV jsou sděleny na začátku semestru v úvodním semináři. Pro uznání dosavadní praxe je třeba doložit rozvrh realizované výuky a kopii platné pracovní smlouvy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (01.08.2023)

TILINGER, P. a kol. Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově. Praha : Karolinum, 2014

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

KLIMTOVÁ, H. Metodika výuky tělesné výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava, 2010 [cit. 2023-08-01]. Dostupné z: http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/klimtova-metodika-vyuky-telesne-vychovy-na-2-stupni-zs.pdf

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 2004.

PERIČ, T., DRAGOUNOVÁ, Z. (2016). Hry a jejich využití v tréninku (především dětí). Studia sportiva, vol. 10, no. 2, pp. 140-148.

PEŘINOVÁ, R. (2018). Vychovávejme v Tělesné výchově! Program rozvíjející kritické myšlení. Tělesná výchova a sport mládeže, vol. 84, no. 4, pp. 14-18.

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství [online]. Brno: Munipress, 2015 [cit. 2023-08-01]. ISBN 978-80-210-8096-6. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/800

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (25.03.2024)

Rámcový plán výuky:
- Úvodní seminář na UK FTVS před nástupem studentů na školy
- rozhovor s vedením školy, fakultním učitelem, absolvování školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- Příprava tematického plánu, rozvrhu a strategie absolvování pedagogické praxe
- Hospitace (s následnými rozbory) minimálně 4 vyučovacích jednotek ve třídách, kde bude student učit
- Příprava na výuku, vyučovací výstupy (36 hodin výuky) s následnými rozbory pedagogické činnosti praktikujícího studenta (12 rozborových hodin)
- Hodnotící závěrečný seminář na UK FTVS

Podmínky pro studující zaměstnané ve školském zařízení na pozici učitele TV jsou sděleny na začátku semestru v úvodním semináři. Pro uznání dosavadní praxe je třeba doložit rozvrh realizované výuky a kopii platné pracovní smlouvy.

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (14.10.2022)

Podklady (prezentace s informacemi, záznam úvodního semináře, formuláře, rozvrhy, tabulka rozdělení studentů a studentek na praxe) uloženy v MS Teams, kód týmu: ej437ah

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK