PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe na střední škole - PPPD190N
Anglický název: Student Teaching at Secondary School
Zajišťuje: Centrum profesní přípravy a kariérního poradenství (51-140004)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D.
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
Mgr. Jana Černá
PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D.
PhDr. Radim Jebavý, Ph.D.
Mgr. Daniel Jurák, Ph.D.
PhDr. Alena Kozáková, Ph.D.
Mgr. Markéta Křivánková
Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D.
PhDr. Radim Pavelka, Ph.D.
PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
Mgr. Jindřich Vampola
PhDr. Adam Zdobinský
Mgr. Aleš Zenáhlík
Neslučitelnost : PPPD190NK
Záměnnost : PPPD190NK
Je záměnnost pro: PPPD190NK
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (30.10.2019)
Pedagogická praxe probíhá na středních školách či středních odborných učilištích (věková kategorie 15-19 let; v případě víceletého gymnázia 12-19 let) zpravidla blokovou formou. Tzn. výuka na fakultě neprobíhá souběžně. Aktivity směřují k dalšímu rozvoji a zkvalitnění učitelských dovedností a kompetencí studentů. Poznání celkové problematiky života školy v celém jejím komplexu a tím i přiblížení se k vlastní učitelské profesi. V neposlední řadě seznámení se z administrativními nároky kladenými na dnešní učitele SŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (27.10.2023)

Společným cílem předmětů pedagogických praxí je zdokonalování učitelských dovedností, které v souhrnu pomáhají utvářet absolventa kompetentního vykonávat povolání učitele tělesné výchovy. Nad rámec rozvoje profesních kompetencí se studenti seznamují s prostředím střední školy a činnostmi, které jsou součástí výkonu povolání učitele na střední škole (administrativa, komunikace atd.). Třetím cílem pedagogických praxí je absolvovat v reálných podmínkách střední školy pracovní zátěž učitele tělesné výchovy prostřednictvím absolvování několikatýdenního každodenního pobytu na škole.

Po úspěšném absolvování předmětu bude student/ka schopen/schopna:

  • plánovat, realizovat a reflektovat výuku.
  • řídit vyučovací proces.
  • plánovat cíle výuky v souladu s kurikulárními dokumenty a s ohledem na různorodé vzdělávací potřeby a individuální možnosti žáků.
  • využívat didaktické znalosti obsahu pro učení žáků. Disponuje dovednostmi didaktické transformace vzdělávacího obsahu s ohledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků.
  • cíleně rozvíjet vztahy se žáky a mezi žáky navzájem založené na vzájemném respektu a toleranci, díky nimž se žáci i učitelé ve třídě cítí dobře a mohou pracovat s vysokým nasazením. Monitoruje vývoj těchto vztahů a v případě negativních charakteristik provádí cílené intervence.
  • zhodnotit průběh své pedagogické činnosti a výsledky reflexe využívat ke zlepšování své práce i k zefektivnění učení žáků.
  • Na základě sebereflexe formulovat a vyhodnocovat osobní rozvojové cíle na cestě dalšího profesního rozvoje.
  • týmové spolupráce s kolegy a kolegyněmi z pedagogického sboru.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (27.10.2023)

Požadavky na udělení zápočtu:

  • Kladné hodnocení praxe studenta/studentky provázejícím učitelem/učitelkou z absolvované praxe – doporučení pro udělení zápočtu
  • včasné odevzdání kompletního portfolia z pedagogické praxe garantce/garantovi předmětu
  • splnění min. 80 bodů ze 100

Podmínky udělení zápočtu:

  • účast na úvodním semináři, kde jsou poskytnuty potřebné a důležité informace pro splnění předmětu – 0/10 bodů

  • absolvování pedagogické praxe ve škole – 80 bodů (50 bodů je uděleno za splnění praxe včetně dodání doporučení provázejícího učitele k udělení zápočtu a max. 30 bodů je uděleno za dodání kompletního portfolia – 30 dokumentů)

  • účast na závěrečném shrnujícím semináři – 0/10 bodů

1. Portfolio praxe potvrzené provázejícím učitelem/učitelkou zahrnuje:

  • tematický plán výuky na období praxe
  • rozvrh výuky
  • 4 hospitační záznamy
  • minimálně 18 příprav na vyučovací jednotky
  • deník praxe (přehled hospitací, odučených hodin, rozborových hodin a dalších aktivit) - potvrzený provázejícím učitelem i ředitelem školy
  • smluvní zajištění provázejícího učitele /učitelky: přehled rozborových hodin + 2 stejnopisy DPP provázejícího vyučujícího – zajistit předání mezi provázejícím učitelem a FTVS
  • Sebehodnocení praxe studentem/studentkou (v el. formuláři)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (22.09.2023)

TILINGER, P. a kol. Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově. Praha : Karolinum, 2014

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

KLIMTOVÁ, H. Metodika výuky tělesné výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. Ostrava, 2010 [cit. 2023-08-01]. Dostupné z: http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/klimtova-metodika-vyuky-telesne-vychovy-na-2-stupni-zs.pdf

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 2004.

PERIČ, T., DRAGOUNOVÁ, Z. (2016). Hry a jejich využití v tréninku (především dětí). Studia sportiva, vol. 10, no. 2, pp. 140-148.

PEŘINOVÁ, R. (2018). Vychovávejme v Tělesné výchově! Program rozvíjející kritické myšlení. Tělesná výchova a sport mládeže, vol. 84, no. 4, pp. 14-18.

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství [online]. Brno: Munipress, 2015 [cit. 2023-08-01]. ISBN 978-80-210-8096-6. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/800

Jak na výuku žáků v heterogenní školní třídě. NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČESKÉ REPUBLIKY. Národní pedagogický institut České republiky [online]. 2023, 16.01.2023 [cit. 2023-09-22]. Dostupné z: https://www.npi.cz/aktuality/10553-vyuka-zaku-v-heterogenni-skolni-tride?highlight=WyJoZXRlcm9nZW5uaSJd

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Nürnbergerová, Ph.D. (01.08.2023)

Rámcový plán výuky:
- Úvodní seminář na UK FTVS před nástupem studentů na školy
- rozhovor s vedením školy, fakultním učitelem, absolvování školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- Příprava tematického plánu, rozvrhu a strategie absolvování pedagogické praxe
- Hospitace (s následnými rozbory) minimálně 4 vyučovacích jednotek ve třídách, kde bude student učit
- Příprava na výuku, vyučovací výstupy (36 hodin výuky) s následnými rozbory pedagogické činnosti praktikujícího studenta (12 rozborových hodin)
- Hodnotící závěrečný seminář na UK FTVS

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (14.10.2022)

Podklady (prezentace s informacemi, záznam úvodního semináře, formuláře, rozvrhy, tabulka rozdělení studentů a studentek na praxe) uloženy v MS Teams, kód týmu: ej437ah

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK