|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : RYTMUS, 2005. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno : Paido, 2001. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada Publishing, 2001. ŠTĚRBOVÁ, D., aj. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. VALENTA, M., aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha : UK, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
Přednášky: 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie. 2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice. 3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup). 4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím. 5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce. 6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti. 7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. 8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky). 9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. 10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace. 11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy. 12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). 13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap. 14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie).
Semináře: 1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami. 2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi. 3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami. 4. Exkurze do chráněné dílny. 5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi. 6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie). 7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi. |