PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - PPPD149N
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D.
PhDr. Lenka Váchová
Je neslučitelnost pro: PPPD156N
Je záměnnost pro: PPPD156N
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
Předmět se zabývá vybranými tématy z oblasti psychopedie, etopedie, oftalmopedie, surdopedie a somatopedie, seznamuje studenty s moderními trendy péče o jedince se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním, prohlubuje jejich znalosti z oblasti platné legislativy vztahující se k osobám se specifickými potřebami. Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky zejména péče, výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými potřebami (tj. s mentálním postižením, poruchami chování, tělesným postižením, smyslovým a řečovým postižením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a sociálním znevýhodněním).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.

HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001.

KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: RYTMUS, 2005.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2001.

KYNCLOVÁ, Z., et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007.

MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.

OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.

PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001.

PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.

ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přepr. vyd. Praha: Portál, 2006.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.

WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006.

Platné legislativní dokumenty.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
  • Test ověřující znalosti studentů získané na přednáškách a v odborných pramenech.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

1. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, Petöho terapie).

2. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zdravotním postižením.

3. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).

4. Základní systém organizace péče o lidi se specifickými potřebami, včetně školství a profesní přípravy. Vymezení systému poradenství pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami.

5. Rodina a dítě se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy, výchovné přístupy v rodině, spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

6. Předškolní (institucionální) výchova dětí se zdravotním postižením. Cíle, úkoly, přístupy.

7. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.

8. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob se zdravotním postižením.

9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. Možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením. Podporované zaměstnávání. Chráněné dílny.

10. Institut náhradní rodinné péče. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Agrese, agresivita. Šikana.

11. Ústavní a ochranná výchova. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých.

12. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.

13. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace. Problematika sociální a pracovní integrace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK