PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Senzomotorické učení - PPPD111N
Anglický název: Sensomotor learning
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD090N
Záměnnost : PPPD090N
Anotace
Poslední úprava: Jiří Krasilov (27.03.2009)
Fylogenetické základy učení. Psychofyziologická podstata učení, učení se pohybovým dovednostem a činnostem (senzomotorické učení). Obecné a specifické teorie učení a senzomotorického učení. Klasifikace dovedností. Metodologické základy výzkumu učení; experimentace v učení. Řízení a regulace pohybů. Algoritmy aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi. Indikace chyb v učení i způsoby jejich korekce.
Literatura
Poslední úprava: Jiří Krasilov (27.03.2009)

Povinná:

1. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s. ISBN:80-7184-659-7.

Doporučená:

1. SCHMIDT, R. A. Motor Learning & Performance; From Principles to Practice. Champaign, Illionis: Human Kinetics, 1991. 310 pp. ISBN: 0-87322-308-X.

2. MAGILL, R.A. Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York: Wm. C. Brown Publishers, 2001, 544 pp. ISBN:0-07-232936-X.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Požadavky na zápočet:

  • Písemný test

Požadavky na zkoušku:

  • Ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

1. Fylogenetické východisko učení, reflexy, instinkty, cílevědomá regulace

2. Ontogenetické základy učení, cílevědomé chování a jednání

3. Biologické koncepce a psychologické teorie učení

4. Druhy učení, senzomotorické učení

5. Pozadí a kontext studia senzomotorického učení

6. Teorie senzomotorického učení

7. Neuropsychologické základy osvojování dovedností

8. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace

9. Experimentace v motorickém učení, druhy motorického učení

10. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení

11. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení

12. Koncepty řízení a regulace pohybu Čchajdze, Adams, Schmidt

13. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky motorického učení

14. Aplikace dovedností v praktické činnosti, obtíže

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK