PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Senzomotorické učení - PPPD090N
Anglický název: Sensomotor learning
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: PPPD111N
Je záměnnost pro: PPPD111N
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)
Vytvářené učební výsledky a kompetence v předmětu jsou zaměřeny na: seznámení se s obecnými a specifickými teoriemi senzomotorického učení, s biologickou a sociální podstatou učení, učení se pohybovým dovednostem a činnostem osvojení a pochopení teorii učení a senzomotorického učení; fylogenetických základů učení, algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi porozumění dovednostem a činnostem jako výsledkům senzomotorického učení; klasifikaci pohybových dovedností; metodologickým základům ve výzkumu učení; experimentaci v učení; řízení a regulace pohybů analýzu sportovních činnosti, senzomotorických nároků a volbu vhodných druhů senzomotorického učení indikaci chyb v učení a způsobů jejich korekce; hodnocení efektivity senzomotorického učení, konstrukci křivek učení identifikaci stimulujících a inhibičních činitelů v senzomotorickém učení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)

Rychtecký, A. (2002). Proces vzdělávání a výchovy v tělesné výchově. In: Rychtecký, A. & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 171s. ISBN:80-7184-659-7.

SCHMIDT, R. A. Motor Learning & Performance; From Principles to Practice. Champaign, Illionis: Human Kinetics, 1991. 310 pp. ISBN: 0-87322-308-X.

MAGILL, R.A. Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York: Wm. C. Brown Publishers, 2001, 544 pp. ISBN:0-07-232936-X.

Rychtecký, A. (2008). Psychologické aspekty hry a herního chování. In: Hry 2008 - výzkum a aplikace. 27-39.

Rychtecký, A. (2006). Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. In: L. Čepička. Hry 2006, výzkum a aplikace. Plzeň: Západočeská univerzita, 6 - 16.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

zápočet: zpracovaná seminární práce

zkouška: písemný test, ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)

Přednášky:

1. Fylogenetické východisko učení, reflexy, instinkty, cílevědomá regulace

2. Ontogenetické základy učení, cílevědomé chování a jednání

3. Biologické koncepce a psychologické teorie učení

4. Druhy učení, senzomotorické učení

5. Pozadí a kontext studia senzomotorického učení

6. Teorie senzomotorického učení

7. Neuropsychologické základy osvojování dovedností

8. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace

9. Experimentace v motorickém učení, druhy motorického učení

10. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení

11. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení

12. Koncepty řízení a regulace pohybu

13. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení

14. Aplikace naučených dovedností a jejich modifikace v praktické činnosti, obtíže

Semináře: samostatná, částečně supervizovaná práce zaměřená na komplexní analýzu senzomotorických nároků ve vybraných sportovních činnostech včetně aplikací druhů senzomotorického učení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK