PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Regenerace a rekondice ve vodním prostředí - PPLS132K
Anglický název: Regeneration and Reconditioning in the Aquatic Environment
Zajišťuje: Katedra plaveckých, vodních a technických sportů (51-300800)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/6, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D.
Mgr. Jitka Pokorná
Záměnnost : PPLS132
Je neslučitelnost pro: PPLS132
Je záměnnost pro: PPLS132
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Čechovská, CSc. (12.02.2021)
Předmět se zaměřuje na vytvoření teoretického zázemí a profesních dovedností pro volbu obsahu a metod a pro řízení pohybových aktivit ve vodě s cílem regenerace a rekondice sportovců i běžné populace. Cvičení směřují k pohybové zkušenosti se specificky zaměřenou plaveckou lokomocí a cvičeními ve vodě. Student získá zkušenosti s řízením bezpečných a funkčně zaměřených pohybových činností ve vodě.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)

Výstupy z učení

Student je po úspěšném ukončení předmětu schopen:

  • Uplatnit v praxi metodiky a trendy v plánování, řízení a realizaci regeneračního a rekondičního tréninku ve vodě u sportovců a běžné populace.
  • Vytvářet, řídit a realizovat regenerační a rekondiční programy ve vodě pro výkonnostní sportovce s různým sportovním zaměřením a běžnou populaci.
  • Vytvářet a realizovat individuální pohybové programy ve vodě zaměřené na optimalizaci průběhu zotavení všech limitujících systémů lidského organismu po sportovním tréninku nebo po ukončení volnočasových pohybových aktivit.
  • V modelových situacích prakticky aplikovat regenerační a rekondiční postupy ve vodě.

Cílem předmětu je získat:

- pohybovou zkušenost se specificky zaměřenou plaveckou lokomocí a cvičeními ve vodě

- osvojit si inventář vhodných cvičení pro regeneraci a rekondici jedince s různým sportovním zaměřením

- teoretické zázemí pro organizace pohybového programu ve vodě s cílem regenerace, rekondice

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)

Lum, D., Landers, G., & Peeling, P. (2010). Effects of a recovery swim on subsequent running performance. International Journal of Sports Medicine, 31(1), 26–30.

Houdová, V., & Čechovská, I. (2012). Srdeční frekvence jako indikátor pohybového zatížení ve vodě. Česká kinantropologie, 16(3), 11–25.

Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. (2015). Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum.

Kramperová, V. (2019). Modifikace plaveckých způsobů pro těhotné a seniory. In: I. Čechovská, T. Miler (Eds.), Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. (pp. 123–149). Praha: Univerzita Karlova. 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (18.02.2024)

Zápočet

- aktivní účast na přímé výuce z 85 %

- metodický výstup na bazéně


Písemná zkouška

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)

1. Jak na člověka působí vodní prostředí, fyzikální vlastnosti vody, specifické adaptace.
2. Podmínky využití plavecké lokomoce pro zdravotně orientovaný program ve vodě.
3. Pohybové aktivity ve vodě - systematika.
4. Kontrola zatížení ve vodním prostředí.
5. Programy aqua-fitness.
6. Organizace pohybových programů ve vodě zaměřených na regeneraci.
7. Organizace pohybových programů ve vodě zaměřených na rekondici.
Cvičení:
1. Polohování ve vodě s podporou kontaktní dopomoci a plaveckých pomůcek, inventář vhodných cvičení pro regeneraci.
2. Plavecké dovednosti potřebné pro funkčně zaměřené pohybové programy ve vodě, inventáře vhodných cvičení pro regeneraci a rekondici.
3. Modelové plavecké techniky pro podporu zdraví.
4. Monitoring srdeční frekvence v průběhu polohování ve vodě, test individuální reakce na vodní prostředí.
5. Aplikace Borgovy škály při pohybových činnostech ve vodě.
6. Aqua-walking a aqua-jogging, inventáře vhodných motivů pro rekondici.
7. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce.
8. Aqua-aerobik, inventáře vhodných motivů pro rekondici.
9. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce.
10. Aqua-gymnastika, inventář vhodných cvičení pro regeneraci a kompenzaci.
11. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce.
12. Další formy aqua-fitness vhodné pro rekondici
13. Demonstrace různých organizačních forem při řízení pohybových programů ve vodě.
14. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce.

Studijní opory -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)

odkaz na kurz v Moodle: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=3878

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK