|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. (30.08.2023)
Předmět navazuje na znalosti, dovednosti a kompetence získané absolvováním předmětů s didaktickým zaměřením v bakalářském úseku studia. Vytváří teoretické zázemí k tvorbě pohybových programů ve vodě se specifickým zaměřením na zdokonalovací etapu plavecké výuky, aplikaci cvičení zážitkového charakteru či diagnostiku techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti. Dále rozšiřuje teoretické vědomosti i didaktické dovednosti budoucích učitelů tělesné výchovy z oblasti organizace pohybových programů ve vodě zaměřených na pohybový trénink ve vodě, aqua-fitness, zdravotní či záchranné plavání. Praktické lekce jsou pak zaměřeny na rozvoj didaktických kompetencí studentů při organizaci těchto programů. Cílem předmětu je vybavit absolventy dovednostmi a znalostmi nezbytnými pro tvorbu pohybových programů ve vodě založených na plavecké lokomoci i na činnostech odlišného charakteru. Absolvent je způsobilý samostatně a tvůrčím způsobem vytvářet, realizovat a vyučovat aktivity ve vodním prostředí pro různé skupiny populace, zaměřené na kultivování pohybového projevu, plavecké vzdělávání a podněcování pohybové tvořivosti. Předmět je určen pro studenty 1. ročníku navazujících magisterských studijních programů Učitelství tělesné výchovy pro střední školy a Učitelství tělesné výchovy a vojenské tělovýchovy pro střední školy. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)
BĚLKOVÁ-PREISLEROVÁ, T. Plavání: zdokonalovací plavecká výuka. Praha: NS Svoboda, 1998. BENEŠOVÁ, M. Cvičení ve vodě: aquagymnastika, 2. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 1997. 69 s. BRODY, L. T., GEIGE, P. R. (Eds.). Aquatic Exercise for Rehabilitation and Training. USA: Human Kinetics, 2009. ČECHOVSKÁ, I. Didaktika plavání. Zdravotní plavání. Dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1320.html. ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V. (Eds.) Aktualizované poznatky ČECHOVSKÁ, I., JURÁK, D., POKORNÁ, J. Plavání. Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum, 2012. 90 s. ISBN978-80-246-1948-4. ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. (Eds.) Didaktika plavání Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. 305 s. ISBN 978-80-246-4283-3. ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua-fitness. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0462-5. HUBENÁ, K. Diagnostika didaktických kompetencí studentů UK FTVS. Disertační práce. Praha: FTVS UK, 2018. HUBENÁ, K. Školní plavecká výuka – problematika managementu heterogenní skupiny (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 16.3.2022. KRAMPEROVÁ, V. Vliv aerobního pohybového programu ve vodě na úroveň zdravotně orientované tělesné zdatnosti a kvality života seniorek. Praha, 2019 Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. NOVOTNÁ, V., ČECHOVSKÁ, I., BUNC, V. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1191-5. PESLOVÁ, E., Organizace pohybového programu aqua-fitness (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 30. 3. 2022 POKORNÁ, J ., Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na pohybový trénink (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 16. 2. 2022 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2017 [online]. Praha: MŠMT. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)
Zápočtové požadavky: · 85% aktivní účast na přednáškách i na seminářích · konzultovaný a pozitivně hodnocený didaktický výstup na zadané téma · hospitace a praxe v plavecké výuce · test plavecké všestrannosti 300 m v časovém limitu muži 7:30, ženy 8:30 Zkouška: · písemný vědomostní test a ústní zkouška |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)
Výuka je realizována v rozsahu 1/1, což představuje 7 devadesátiminutových přednášek Každý seminář poskytuje teoretické zázemí dílčích témat pro optimální zvládnutí žádané problematiky. Předmět nabízí rozsáhlou podporu v prostředí Moodle II, kde jsou obsaženy všechny podpůrné materiály a odkazy k důležitým zdrojům. V případě zavedení distanční nebo hybridní formy vzdělávání je část výuky realizována prostřednictvím nástroje MS Teams. Předmět je zaměřen převážně prakticky. Studenti připravují a přímo vedou vyučovací jednotku, jsou často zapojování do diskuze, hodnocení a podání zpětné vazby. Mají také možnost účastnit se lekce v reálné plavecké výuce prostřednictvím spolupráce s vybranými plaveckými školami. Hodinová dotace pro praktická cvičení je rozdělena do těchto oblastí: · Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti (4 lekce) · Organizace pohybových programů ve vodě s různým zaměřením (9 lekcí) · Hospitace v plavecké výuce. (1 lekce) Přednášky 1. Úvod do předmětu, organizace studia. Benefity pohybových aktivit ve vodě. 2. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na plavecké vzdělávání. 3. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na pohybový trénink ve vodě. 4. Současná didaktika plavání. 5. Školní plavecká výuka - problematika managementu heterogenní skupiny. 6. Organizace pohybových programů aqua-fitness. 7. Organizace zdravotně zaměřených pohybových programů ve vodě. Semináře 1. Ověřování plavecké úrovně (pohybové testy ve vodě). Diagnostika plavecké kompetence, techniky plavecké lokomoce, diagnostika pro potřeby zpětné vazby. Standardizované škály. 2. Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti. Komplexní expertní posouzení pohybového projevu, Nejčastější chyby v technice plaveckých způsobů, korekce chyb. Organizace Cooperova testu plavecké vytrvalosti. 3. Vedení vyučovací jednotky školního plavání – základní a středoškolské vzdělávání. Organizace programu ve vodě zaměřeného na korekci chyb u plaveckých způsobů pro žáky 4. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na záchranné plavání, zážitkové programy. 5. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na zdravotně orientované plavání a aqua-fitness. 6. Vedení vyučovací jednotky s využitím pohybového tréninku. Organizace pohybového programu ve vodě zaměřeného na pohybový trénink ve vodě – nepřerušované a přerušované tréninkové metody. 7. Hospitace v plavecké výuce 8. – 14. Didaktické výstupy studentů. Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)
https://dl2.cuni.cz/pluginfile.php/387211/mod_resource/content/1/NMgr%20aqua%2021.pdf |
Rozpis datumový | |||||||
Den | Datum | Popis | Učitel | Soubory | Poznámka | ||
Středa | 21.02.2024 | dr. Hubená - výuka - 21.2., 13.3., 20.3., 27.3. | PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. | ||||
Středa | 28.02.2024 | Mgr. Pokorná - výuka - 28.2., 6.3. | Mgr. Jitka Pokorná | ||||
Středa | 03.04.2024 | dr. Kramperová - výuka - 3.4. | Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. |