PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sport Governance - PMNG215
Anglický název: Sport Governance
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D.
Ing. Mgr. Michaela Kaprálková, M.A.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Předmět rozšiřuje znalosti studentů v oblasti managementu a marketingu. Studenti získají informace o řízení a organizaci sportu v ČR a zahraničí jak z globálního makroekonomického pohledu, tak z pohledu jednotlivých poskytovatelů sportovních a tělovýchovných služeb.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)

Cílem předmětu je uvést studenty do oblasti sportovního managementu a aplikovat získané teoretické znalosti na praktických příkladech.

 

Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni:

 

a) zamyslet se nad místem a významem řízení pro sportovní organizace.

b) porovnat různé postupy řízení ve sportu

c) kriticky zhodnotit aplikaci osvědčených postupů řízení ve sportovních organizacích.

d) předvídat, které teorie pomáhají zlepšit účinnost a efektivitu řízení ve sportovních organizacích.

e) doporučit zlepšení řízení ve sportu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Požadavky na zápočet:

  • účast na 7 seminářích z 9
  • vypracování CV a motivačního dopisu
  • zápočtový test

Požadavky na zkoušku:

  • písemná / ústní zkouška


Zkouškové okruhy:

  1. Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (díl 3 - §118 – 418)
  2. Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon obchodních korporacích)
  3. Manažerské funkce a činnosti sportovního manažera
  4. Etika ve sportovním managementu
  5. Management sportovních zařízení - Facility Management
  6. Základní management aplikovaný ve sportovním managementu
  7. Využití analýzy interního a externího prostředí ve sportovním managementu
  8. Principy good governance a jejich aplikace ve sportu
  9. Specifika managementu lidských zdrojů ve sportovním prostředí
  10. Společenská odpovědnost sportovních organizací
  11. Propojení managementu a správy ve sportovních organizacích
  12. Sponzoring, sportovní reklama
  13. Vlastnosti služeb a jejich aplikace do prostředí sportu
  14. Vlastnosti kvality služeb a jejich aplikace do prostředí sportu
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

ČÁSLAVOVÁ, E. (2020) Management a marketing sportu 21.století. Praha: Ekopress
GRASSEOVÁ, M. (2010). Analýza podniku v rukou manažera, Brno: Computer Press, a.s., 322s. (kapitola 7)
GEERAERT, A. (2018). Sports Governance Observer 2018. An assessment of good governance in five international sports federations. Play the Game/Danish Institute for Sports Studies; Aarhus.
GEERAERT, A. (ed.) (2018). National Sports Governance Observer. Final report. Aarhus: Play the Game: Danish Institute for Sports Studies.
HOYE, R., & CUSKELLY G. (2003). Board–executive relationships within voluntary sport organisations. Sport Management Review, 6(1), 53-74.
KRÁL, P. (2014). Správa a řízení sportovních svazů v ČR (Doctoral dissertation, Vysoká škola ekonomická v Praze).
KUNZ, V. (2020). Společenská odpovědnost ve sportu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1209-8.
MASTERALEXIS, P. (2018). Principles ans Practice od Sport Management, Burlington : Jones & Bartlett Learning, 592s. (kapitola 2, 6 a 12)
SHILBURY, D., & FERKINS, L. (2011). Professionalisation, sport governance and strategic capability. Managing leisure, 16(2), 108-127.
ŠÍMA, J. et al. Sportovní marketing: vybrané kapitoly. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2013. 154 s. ISBN: 978-80-86730-98-1.
SINEK, S. (2013). Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013. ISBN 978-80-87270-55-4
OCASIO, W., POZNER J. E., & MILNER, D., 2020. Varieties of Political Capital and Power in Organizations: A Review and Integrative Framework. Academy of Management Annals. B.m.: Academy of Management, 1., roč. 14, č. 1, s. 303–338. ISSN 19416520.
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon obchodních korporacích)
Zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (díl 3 - §118 – 418)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Přednášky:

  1. Historie sportovního managementu, základy managementu a marketingu aplikované do sportovního managementu
  2. Manažerské funkce ve sportovní praxi
  3. Vymezení a naplňování cílů ve sportu
  4. Strategické plánování ve sportovních organizacích
  5. Management sportu v kontextu Evropské unie
  6. Management volného času, živnostenské podnikání v oblasti sportu a pohybové rekreace
  7. Řízení vztahu se zákazníkem v oblasti sportu, kvalita služeb, spokojenost zákazníka
  8. Modely správy a řízení ve sportovních organizacích
  9. Teorie moci v organizacích a příklady ze sportovní praxe
  10. Management mezinárodních sportovních federací, národních asociací a zastřešujících svazů; negativní jevy ve sportovních organizacích
  11. Volba, výběr zaměstnanců, profesionalizace a další principy přístupu k managementu lidských zdrojů ve sportovních organizacích
  12. Teorie organizace a organizačního chování ve sportovní praxi
  13. Corporate social responsibility ve sportu
  14. Principy good governance a compliance aplikované do sportovního prostředí

Semináře:

  1. Úvodní seznámení, Simon Sinek – Teorie Zlatého kruhu (Proč, Jak, Co)
  2. Pracovní trh v ČR na poli sportovního managementu, jaké jsou možnosti a jak uspět
  3. Fungování agentury v rámci sportovního managementu
  4. Marketingově-obchodní strategie komerčních aktivit ve sportovním klubu
  5. CRM a digitální ekosystém v rámci sportovního klubu
  6. Finanční zdroje sportovního klubu, zejména B2B a B2C
  7. Vybrané 3 případové studie z praxe
  8. Vybrané 3 případové studie z praxe
  9. 4x prezentace studentů
  10. 4x prezentace studentů
  11. 4x prezentace studentů
  12. 4x prezentace studentů
  13. 4x prezentace studentů
  14. Závěrečná hodina – zápočtový test
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK