PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Marketing - PMNG118
Anglický název: Marketing
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 42 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: PMNG134
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (09.01.2019)
Předmět se orientuje na získání základních znalostí z teorie marketingu. Studenti se seznamují v prvé části se základními pojmy, nástroji, metodami marketingu, druhá část je věnována marketingovým strategiím firem a zvlášť s ohledem na sport marketingovým strategiím v oblasti služeb a v neziskovém sektoru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.

Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:

  • uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
  • popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
  • uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
  • vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
  • uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
  • definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
  • definovat a popsat strukturu marketingového plánu
  • definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
  • znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
  • vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
  • definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
  • definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
  • definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
  • uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
  • uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
  • definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis

Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma
  • zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
  • dosažení alespoň 75 % bodů

Požadavky na zkoušku:

  • písemný test
  • úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (09.01.2019)

Povinná:

KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3.

KOTLER, P. Marketing Management. Analýza plánování, využití, kontrola. 9. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5.

PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-02541.

VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha, Grada. 2004. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. Vydání 2009 s podporou výzkumného záměru UK FTVS MSM 0021620864. Praha: Olympia, 2009. 226 s. ISBN 978-80-7376-150-9.

Doporučená:

COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování: praktická příručka manažera. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. Manažer. ISBN 80-7169-641-2.

VYSEKALOVÁ, J. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0402-1.

VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9.

VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3492-7.

OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-154-6.

VYSEKALOVÁ, J. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma
  • zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
  • dosažení alespoň 75 % bodů

Požadavky na zkoušku:

  • písemný test
  • úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Přednášky:

  1. Propedeutika marketingu.
  2. Marketingový algoritmus a marketingová filozofie.
  3. Druhy marketingu. Marketingový mix.
  4. Marketingové prostředí - analýza trhu, základní orientace ve zkoumání charakteristických znaků trhu. Konkurence.
  5. Nákupní chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces.
  6. Proces marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metody a techniky. Stanovení vzorku. Přínosy a možnosti marketingového výzkumu.
  7. Produkt, sortiment. 
  8. Značka a její řízení.
  9. Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu.
  10. Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby.
  11. Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje.
  12. Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
  13. Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.

Semináře:

1. - 13. Aplikace teorie z přednášek na praktických příkladech. Prezentace individuálních a skupinových projektů

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Studijní materiály - Moodle:
- https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1254
- (Moodle pro výuku 1/Fakulta tělesné výchovy a sportu/Katedra managementu sportu/Management tělesné výchovy a sportu/Marketing)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK