PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomie, ekonomika a management sportu - PMNG109
Anglický název: Economy, economics and management of sport
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Ing. Mgr. Daniel Opelík
Vyučující: Mgr. Veronika Krause
Ing. Mgr. Daniel Opelík
doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Neslučitelnost : PMNG109K
Záměnnost : PMNG109K
Je záměnnost pro: PMNG109K
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (12.01.2021)
Cílem tohoto předmětu je přiblížit studentům studijního programu Trenér problematiku obecné ekonomie, sportovní ekonomie a managementu. Tento předmět studenty seznámí s teorií mikroekonomie a makroekonomie a naváže na předmět Základy managementu sportu. Studenti tak získají dodatečné informace o sportovním managementu, které rozšíří o základní znalosti ekonomie, ekonomiky sportu či sportovního marketingu, což jim umožní následný větší rozhled. Získané poznatky budou studenti schopni využít v rámci trenérské praxe či při podílení se na chodu sportovních klubů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)

Studenti budou schopni přemýšlet v základních ekonomických relacích aplikovaných na oblast sportu. Dále budou schopni pomáhat v rámci managementu a marketingu v klubech, ve kterých trenérsky působí. Získané dovednosti v oblasti managementu uplatní také při své trenérské praxi, což jim pomůže například lépe řídit a systematizovat tréninkové jednotky či definovat cíle.

Student po absolutoriu předmětu umí, získá tedy vědomosti umožňující:

  • analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy,
  • charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele,
  • rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii,
  • definovat a vysvětlit obsah pojmů prezentujících makroekonomické výstupy, a to v souvislosti se zdroji bohatství;
  • popsat vzájemnou vazbu a význam pojmů spotřeba, úspory a investice a identifikovat jejich stavy optima až do čtyřsektorového modelu ekonomiky;
  • vymezit fenomén peněz a fungování měny v ekonomice;
  • charakterizovat bankovní systém včetně mezinárodního trhu peněz a vysvětlit vliv bank na ekonomiku;
  • vymezit fenomén nezaměstnanosti a důsledky nedostatku pracovníků na ekonomiku, vysvětlit existenci bilaterálního monopolu na trhu práce;
  • vymezit fenomén inflace, její záporné i kladné důsledky a vazbu na nezaměstnanost;
  • analyzovat sport jako podnikání a posoudit ekonomický význam sportu
  • vyhodnotit vliv preferencí fanoušků, příjmů fanoušků, substitutů zábavy, očekávání fanoušků a populace na funkci poptávky
  • pochopit a kriticky hodnotit institucionální a organizační zabezpeční sportu v České republice
  • vysvětlit ekonomická specifika profesionálních ligových soutěží
  • popsat hlavní zdroje příjmů a strukturu výdajů profesionálních sportovních klubů
  • posoudit současný stav nerovnováhy v soutěžích v profesionálním sportu pomocí statistických a teoretických nástrojů
  • pochopit a kriticky hodnotit systém financování sportu v České republice
  • definovat obsah pojmů management, manažer, sportovní management a sportovní manažer;
  • popsat podstatu plánování, vymezit strategické plánování a analyzovat jeho strukturu pro sportovní organizace;
  • analyzovat proces organizování a vymezit rozpětí managementu, graficky znázornit modely organizačních struktur a popsat jejich výhody a nevýhody z hlediska řídícího procesu;
  • popsat proces organizace sportu v ČR
  • vytvořit model organizační struktury sportovního klubu;
  • strukturovat postup výběru pracovníka z externích i interních zdrojů;
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Veronika Krause (19.02.2024)

Požadavky na zápočet:

‣ Zisk celkem 21 bodů z 30 (2x10 bodů za průběžný test, 10 bodů za skupinový projekt)

‣ Docházka (max. 2 absence)

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Literatura
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (27.01.2022)

Základní studijní literatura:

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Praha: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.

KRAFT, J. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. 193 s. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVÁ, J. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016.284 s. ISBN 978-80-210-8346-2.

NOVOTNÝ, J. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer, 2011. 512 s. ISBN 978-80-7357-666-0.

ŠÍMA, J. Ekonomika evropských profesionálních fotbalových klubů a soutěží. Praha: Ekopress., 2019. 145 s.. ISBN 978-80-87865-58-3.

ŠÍMA, J. Kvalita služeb sportovních zařízení a možnosti jejího hodnocení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 113 s. ISBN 978-80-246-3326-8.

VORÁČEK, J. Public Relations ve sportovních organizacích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. 71 s. ISBN 978-80-246-2027-5.

CHELLADURAI, P.. A personal journey in theorizing in sport management. Sport Management Review, 2013, 16.1: 22-28.

Doporučená studijní literatura:

FOTR, J., ŠVECOVÁ, L. a kolektiv. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 3.vyd. Praha: Ekopress, 2016. 474 s. ISBN 978-80-87865-33-0.

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S., Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice.. 15. ed. London: Koganpage, 2020. 394 p. ISBN 978-1-78966-103-3.

BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 224 s. ISBN 978-80-247-4429-2.

HOE, R., SMITH, A.C.T., NICHOLSON, M., STEWART, B . Sport management: principles and applications. 5. ed. London: Routledge, 2018. 394 p. ISBN 978-0-8153-8517-2.

KUNZ, V. Sportovní marketing: CSR a sponzoring. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. 176 s. ISBN 978-80-247-3772-0.

LUSSIER, N. R., KIMBALL, C. D. Applied sport management skills. 2. ed. Champaign: Human Kinetics, 2014. 521 p. ISBN 978-1-4504-3415-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (29.01.2022)

Požadavky na zápočet:

‣ Prezentace projektů (skupinové, individuální)

‣ Absolvování průběžných testů

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (12.02.2022)

Přednášky:

1. Přednáška

  • základní informace
  • poptávka, elasticita poptávky

2. Přednáška

  • nabídka, elasticita nabídky
  • tržní rovnováha, nerovnováhy

3. Přednáška

  • užitek
  • kardinalistická a ordinalistická teorie

4. Přednáška

  • makroekonomické výstupy
  • hrubý domácí produkt

5. Přednáška

  • výdaje a rovnovážný produkt
  • rovnováha ve čtyřsektorové ekonomice

6. Přednáška

  • peníze, měny
  • trh peněz

7. Přednáška

  • nezaměstnanost
  • inflace

8. Přednáška

  • analýza financování sportu, daně ve sportu
  • ekonomická specifika profesionálních sportovních soutěží

9. Přednáška

  • veřejná podpora sportu
  • organizační zajištění sportu, NSA

10. Přednáška

  • státní péče o sport, dotační tituly
  • založení neziskové sportovní organizace

11. Přednáška

  • specifika managementu sportu, sportovní manažeři

12. Přednáška

  • základy marketingu
  • marketingový mix ve sportu

13. Přednáška

  • marketing sportovních služeb, vlastnosti sportovních služeb
  • význam sponzoringu a darování ve sportu

14. Přednáška

  • Public Relations ve sportovních organizacích
  • digitální média v marketingu

Semináře:

1. Poptávka a elasticita poptávky

2. Nabídka, elasticita nabídky, tržní nerovnováhy

3. Užitek, analýza nákladů

4. Makroekonomické výstupy

5. Peníze, trh peněz, inflace

6. Nezaměstnanost, hospodářské cykly

7. Sport jako ekonomický statek, vznik sportovního klubu

8. Prostředí sportovního managementu

9. Leadership

10. HRM a talent management

11. HRM ve sportovních organizacích

12. Specifika sportovních organizací

13. Prezentace projektů

14. Prezentace projektů

Studijní opory
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (10.02.2021)

V případě distanční výuky (např. COVID-19) bude k předávání informací, znalostí a odborností využito on-line komunikační platformy ZOOM (přihlášení pomocí odkazu – distribuce e-mail). Dále pro případnou distribuci materiálů či testování bude využito platformy MOODLE (přihlášení skrze SIS).

Kurz Moodle: Ekonomie, ekonomika a management sportu | prezenční studium

ZOOM přednášky:

https://cesnet.zoom.us/j/91559882468

Meeting ID: 915 5988 2468

ZOOM semináře:

https://cesnet.zoom.us/j/96256167761?pwd=OXRMUys2ZzMvRDZzWmNWcDBSNEtiUT09

Meeting ID: 962 5616 7761

Passcode: EEM

 
Rozpis rozvrhový
Rozvrhový lístek Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka
23bPMNG109p1

Okruhy studentů
B.TRE.2.CJ.PS
St 21.02.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 28.02.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 06.03.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 13.03.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 20.03.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 27.03.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 03.04.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 10.04.2024 9:15 - 10:45 přednáška doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
St 17.04.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
St 24.04.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
St 01.05.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
St 08.05.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
St 15.05.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
St 22.05.2024 9:15 - 10:45 přednáška Ing. Mgr. Daniel Opelík
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK