PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika ve sportu - PLSM036TSA
Anglický název: Diagnostics in sport
Zajišťuje: Laboratoř sportovní motoriky (51-300900)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/7, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Vysvětlení: Pouze pro Trenérskou školu!!!
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
prof. Ing. František Zahálka, Ph.D.
Marcela Kloučková
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)
Seznámit posluchače s diagnostickými metodami, které umožňují hodnotit stav jedince vzhledem k aplikovanému pohybovému zatížení a současně i efekt použitého intervenčního pohybového programu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)
Seznámit posluchače s diagnostickými metodami, které umožňují hodnotit stav jedince vzhledem k aplikovanému pohybovému zatížení a současně i efekt použitého intervenčního pohybového programu.

Literatura
Poslední úprava: Marcela Kloučková (29.08.2023)



BUNC, V. Biokybernetický přístup k hodnocení reakce organismu na tělesné zatížení. Praha: UK. 1990

HEYWARD, V.H., WAGNER, D.R. Applied body composition assessment. Champaign, IL: Human Kinetics. 2004

MAUD, M.J., FOSTER, C. Physiological assessment of human fitness. Champaign, IL: Human Kinetics. 995

Astrand, P.O., Rodahl, K. Textbook of Work Physiology. New York: McGraw Hill. 1986

Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu:(příručka funkční antropologie). Hanex.

Malina, R. M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity. Human kinetics.

Kopecký, M., Kikalová, K., Tomanová, J., Charamza, J., & Zemánek, P. (2014). SOMATICKÝ STAV 6-18LETÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK V OLOMOUCKÉM KRAJI. Ceska Antropologie, 64.

Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P., Kobzová, J., Krejčovský, L., Brabec, M., & Hrušková, M. (2006). VI. Celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže České republiky 2001 (souhrnné výsledky).




Sylabus
Poslední úprava: Marcela Kloučková (29.08.2023)

* Obsah výuky:

1.         Diagnostika jako nástroj hodnocení výkonnosti a zpětná vazba tréninkového procesu; základní formy, funkce a možnosti diagnostiky

2.         Teorie testování, motodiagnostika, dělení a konstrukce motorických testů, normování výsledků motorických testů

3.         Funkční zátěžová diagnostika (interpretace výsledků do trenérské praxe)

4.         Srdeční frekvence jako reakce na zátěž a její využití pro řízení tréninku

5.         Laktát a další biochemické parametry jako reakce na zátěž a jejich využití pro řízení tréninku v praxi

6.         Kinematická a dynamická analýza sportovního pohybu

7.         Kinematická a dynamická analýza sportovního pohybu

8.        Analýza techniky pohybu (ukázky softwarových možností analýzy techniky)

9.        Musálek:

          Somatometrie a její role ve sportu– vztahy mezi somatickými strukturami a motorikou

          Somatotyp jeho hodnocení, vztahy mezi endomorfní, mezomorfní a ektomorfní komponentou v kontextu různých sportovních disciplín

          Biologický věk v mládežnickém sportu, jeho role při identifikaci sportovců se sportovním potenciálem

          Metody hodnocení biologického věku, aplikace výsledků biologického věku do tréninkového procesu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK