PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika - PKIN284K
Anglický název: Ethics
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.11.2023)
Předmět představuje základní způsoby etického myšlení a problematiku pomáhajících profesí. Seznamuje s vybranými pojmy fundamentální etiky (dobro, zlo, svědomí, étos aj.), se vztahem etiky a práva a s aplikací deontologie i aretologie do oblasti pomáhajících profesí. Dále se blíže zaměřuje na problematiku etických kodexů obecně a v aplikaci na profesi ortotika a/či protetika, jakož i na řešení některých modelových situací, k nimž v praxi dochází.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.11.2023)

Cílem předmětu je zorientovat studenty v oblasti fundamentální etiky a blíže je seznámit s etickou problematikou pomáhajících profesí. Důraz je kladen na vztah (individuálního) svědomí a (skupinových) étosů,

zejména těch relevantních pro studovanou profesi. Dalším cílem je naučit studenty rozumět roli i struktuře etických kodexů a seznámit je s možnostmi i omezeními při praktické aplikaci. Důležitým cílem předmětu je

poskytnout studentům etický vhled do prostředí ve sféře pomáhajících profesí, a to zejména v jednání s vulnerabilními skupinami, jakými převážně jsou klienti ortotiků a protetiků.

Očekávané výstupy po absolvování předmětu:

1. Student zná hlavní etické pojmy a umí je aplikovat do oblasti pomáhajících profesí.

2. Student chápe centrální roli pojmu SVĚDOMÍ v etice i logoterapii a jeho provázanost s étosy různého typu.

3. Student zná roli i strukturu etických kodexů obecně i na příkladech z oblasti ortotiky a protetiky.

4. Student umí vysvětlit rozpor mezi teorií EMPATIE podle Rogerse a reálnými možnostmi aplikace ve sféře gesce pomáhajících profesí.

5. Student umí vhodně komunikovat s klienty, a to zejména s těmi, kteří se nacházejí se ve stresových situacích.

6. Student zná poptávané personální kvality pro pomáhající profese a získal podněty pro jejich rozvíjení v rámci osobnostního rozvoje.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.11.2023)

ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Karmelitánske nakladatelství, 2001.

BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Karolinum, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. 2015.

HOLEŠOVSKÁ, Alena. Etika péče o seniory. 2009.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Triton, 2018. 

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 

SOKOL, Jan. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)

Zápočet:

  • případová studie

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.11.2023)

1. Etika v systému humanitních oborů. Vymezení základních pojmů. Etika - morálka - mravy.
2. Pojem svědomí, jeho vztah k étosu a jeho reflexe v dějinách i současnosti.
3. Tři základní subsystémy etiky: agatologie - aretologie - deontologie.
4. Ctnosti i jejich opak;; poptávané ctnosti dnešního profesionála ve zdravotnictví.
5. Ortotika a protetika jako pomáhající profese. Problematika empatie, autenticity, kongruence, otázky etických principů v jednání s klientem, aj.
6. Deontologie jako etika povinnosti a její vyústění v etických kodexech současnosti.
7. Komparace etických kodexů se zaměřením na kodexy ze sféry zdravotnictví a ortotiky a protetiky.
8. Negativní jevy v oblasti pomáhajících profesí: etická i pracovněprávní rovina. Psychosomatické konsekvence.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK