PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofie, filosofie sportu - PKIN280
Anglický název: Philosophy, philosophy of sport
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se stručným přehledem dějin filosofie s důrazem na antropologickou linii a stěžejní osobnosti (Sókratés, Platón, Aristotelés v antice - Bacon, Descartes, Komenský na počátku novověku – Nietzsche, Heidegger, Patočka pro závěrečnou etapu). Dalšími benefity je ozřejmění základních filosofických i kinantropologických pojmů (čas, pravda, pohyb, jsoucno, hra atd.) s výhledem na pochopení širších souvislostí studijního oboru. Studenti se též seznámí s filosofií sportu a olympismu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (18.10.2023)

Po absolvování tohoto předmětu by student měl být schopen:

1. Objasnit význam pojmů LOGOS a FYSIS pro zrod (antické) filosofie.

2. Porovnat učení tří hlavních představitelů vrcholného období řecké filosofie (Sókratés - Platón - Aristotelés).

3. Objasnit význam pojmů asketismus a hédonismus a jejich roli v učení filosofických směrů stoicismu a epikurejství.

4. Porovnat shody/rozdíly filosofického a křesťanského myšlení.

5. Vysvětlit význam F. Bacona a R. Descarta pro vznik novověké filosofie a vědy.

6. Objasnit filosofický a teologický základ pedagogických implikací u J. A. Komenského.

7. Interpretovat základní pojmy učení F.Nietzscheho: vůle - moc - svoboda "od" a "k" - nadčlověk.

8. Prezentovat základy učení filosofie existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus).

10. Vyjmenovat základní antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“) v dějinném průřezu.

12. Interpretovat základní myšlenky učení M. Heideggera a J.Patočky.

13. Vyjmenovat a interpretovat základní pojmy antické i moderní olympijské filosofie.

14. Interpretovat základní parametry fenoménu hry a prožitku se zaměřením na filosofii sportu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (08.09.2023)


Nejméně 60% účast na výuce;

vědomostní test 


Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Povinná:

SOKOL, J. Malá filosofie člověka: Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 1998-2010 /celkem 6 vydání/.
STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1992-2007 /celkem 8 vydání/.
JIRÁSEK, I. Filosofická kinantropologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.

Doporučená:

BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: Cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Praha: Karolinum, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Přednášky:

  1. Zrod filosofie; základní pojmy. Mythos a logos; pojem fysis.
  2. Vrcholné období řecké filosofie: Sókratés - Platón - Aristotelés.
  3. Stoicismus a epikurejství. Augustinus.
  4. Filosofie středověká. Renesanční filosofie a F. Bacon.
  5. Počátky novověké filosofie. Racionalismus (Descartes) a britský empirismus (Locke - Berkeley - Hume).
  6. Komenský - jeho "Labyrint", "Cesta světla" a "Obecná porada…" jako filosofický a teologický základ jeho pedagogických implikací.
  7. Kant a základní pojmy jeho učení. Hegel a německá klasická filosofie.
  8. Schopenhauer a Nietzsche: vůle - moc - svoboda "od" a "k" - nadčlověk.
  9. Filosofie existence (Kierkegaard - Marcel - Jaspers - Sartre - Camus).
  10. Autentický způsob existence. "Mít" a "být". Filosofie dialogu (Buber). Filosofický rozměr vztahu "Já" a "Ty".
  11. Antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“) - dějinný průřez.
  12. Fenomenologie a hermeneutika (Husserl - Heidegger - Patočka - Gadamer).
  13. Olympijská filosofie.
  14. Filosofie sportu - fenomény hry a prožitku.
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (08.09.2023)
a) prezenční výuka:

klasická přednáška s podporou PP prezentace.

b) distanční výuka:

- on-line přednáška na platformě MSTeams s podporou PP prezentace;

Kurz je prezentován (včetně použitých slajdů) na platformě Moodle 2
link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3435
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK