PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika a etika sportu - PKIN232NK
Anglický název: Ethics, Ethics of Sport
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D.
Záměnnost : PKIN232N
Je neslučitelnost pro: PKIN232N
Je záměnnost pro: PKIN232N
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (20.09.2020)
Předmět vymezuje oblast etiky vzhledem k filosofii a dalším humanitním disciplínám. Ze základních etických teorií je představena etika ctností, deontologie a utilitarismus. Je zdůrazněna etika v oblasti sportu a jsou diskutovány základní problémy této oblasti – pravidla ve sportu, fair-play, podvádění ve sportu, mravní hodnoty ve sportu, etické problémy sportu osob s postižením, etické problémy sportovního tréninku dětí, atd.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (13.09.2023)

Cílem předmětu je představení základních pojmů a teorií v rámci etiky,  diskutovat vybrané problémy v současném sportu, rozvíjet etické myšlení a argumentační dovednosti.

Základními výstupy učení jsou:

- studenti se orientují v základních etických teoriích;

- studenti se orientují v základních etických problémech v současném sportu;

- studenti rozumějí podstatě sportu z hlediska jejího formulování pravidly a jednotlivým funkcím pravidel ve sportu;

- studenti chápou vztah mezi pravidly, spravedlností a férovým chováním sortovců;

- studenti rozumějí pojmu fair-play;

- studenti umějí formulovat vybrané etické problémy ve sportu v jejich komplexnosti a argumentovat pro a proti navrženým řešením;

- studenti mají komplexnější přistup ke sportu z hlediska postavení člověka ve světě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

Povinná literatura:

BREDAHL, A-M. Coaching ethics and Paralympic sports. In A. R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 134-146.

Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. Praha, listopad 2013. Umístěno na: https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf

HOBBES, T. Leviathan. Praha: Oikoymenh, 2009. (vybrané kapitoly)

HOGENOVÁ, A. K filosofii výkonu. Praha Eurolex Bohemia, 2005. (vybrané kapitoly)

MARTÍNKOVÁ, I. Instrumentality and Values in Sport. Praha: Karolinum Press, 2013. 150 p. (vybrané kapitoly)

MARTÍNKOVÁ, I. Olympismus jako nedokončená symfonie. In F. Kolář (Ed.), Pierre de Coubertin a olympijské hnutí. Praha: ČOV, 2016, pp. 97-109.

Martínková, I. Open Categories in Sport: One way to decrease discrimination. Sport, Ethics and Philosophy, vol. 14, no. 4, pp. 461-477.

MARTÍNKOVÁ, I. and PARRY, J. Coaching and the Limits of Performance Enhancement. In A.R. Hardman and C.R. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 165-184.

PEREGRIN, J. Člověk a pravidla. Praha: Dokořán, 2011. (vybrané kapitoly)

RUSSELL, S. The moral ambiguity of coaching youth sport. In A. R. Hardman and C. Jones (Eds.), The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, pp. 87-103.

SANDEL. M. Co si za peníze nekoupíte. Brno: BizBooks, 2013. (vybrané kapitoly)

SARTRE, J-P. Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad , 2004.

SHERIDAN, H. Conceptualizing ‘fair play’: a review of the literature. European Physical Education Review, vol. 9, no. 2, 2003, pp. 163-184.

SOKOL, J. Etika, život a instituce. Praha: Vyšehrad, 2014. (vybrané kapitoly)

VAN DIJK, A., DAĎOVÁ, K. and MARTÍNKOVÁ, I. Intellectual disability sport and Paralympic classification. AUC Kinanthropologica, vol. 53, no. 1, pp. 21-34.

SAILORS, P. R. Mixed Competition and Mixed Messages. Journal of the Philosophy of Sport vol. 41, no. 1, 2014, pp. 65-77.

Další materiály - Moodle.

Doporučená literatura:
BOXILL, J. (Ed.) Sports ethics: an anthology. Malden, MA: Blackwell, 2002.
GARDINER, S., PARRY, J. and ROBINSON, S. Integrity and the corruption debate in sport: Where is the integrity? European Sport Management Quarterly, 2017, vol. 17, no. 1, pp. 6-23.
HARDMAN, A. R. and JONES, C. (Eds.). The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011.
LOLAND, S. Fair play in sport: a moral norm system. London: Routledge, 2002.
MCNAMEE, M. J. Sports, virtues and vices. London: Routledge, 2008.
MORGAN, W. J., MEIER, K. and SCHNEIDER, A. (Eds.). Ethics in Sport. Champaign, IL: Human Kinetics, 2001.
PARRY, J. Aggression and Violence in Sport. In M. McNamee and J. Parry (Eds.), Ethics and Sport. London: Routledge, 1998, pp. 205-224.
PELCOVÁ, N. and SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014.
RYALL, E. Philosophy of Sport: Key Questions. London: Bloomsbury, 2016.
SANDEL. M. Spravedlnost: Co je správné dělat. Praha: Karolinum, 2015.
SKILLEN, A. Sport is for losers. In M. McNamee and J. Parry (Eds.), Ethics and Sport. London: Spon, 1998, pp. 169-181.
SOKOL, J. and PINC, Z. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003.
WOLBRING, G. Paralympians Outperforming Olympians: An Increasing Challenge for Olympism and the Paralympic and Olympic Movement. Sport, Ethics and Philosophy, vol. 6, no. 2, 2012, pp. 251-266.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (16.10.2022)

Test - otázka s otevřenou odpovědí - diskuse vybraného etického problému (Z), test - otázky s otevřenými odpověďmi a případný pohovor nad ním (ZK).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

Přednášky:

1. Etika v systému humanitních oborů. Obecná a aplikovaná etika. Vymezení základních pojmů. Úvod do tří základních teorií etiky: etika ctností, deontologie, utilitarismus. Etické kodexy, aplikace do sportu. Etické myšlení a argumentace.

2. Podvádění ve sportu a doping, korupce (shrnutí). Etické problémy sportovního tréninku dětí (např. ochrana dětí ve sportu).

3. Vymezení sportu. Hodnoty a ctnosti ve sportu (shrnutí). Sport a instrumentálnost. Komercionalizace sportu.

4. Diskriminace ve sportu - otázky ohledně genderové nerovnosti. Etické problémy ve sportu osob se zdravotním postižením.

5. Fair-play (shrnutí) a zasazení do širšího kontextu.

6. Sport jako dohoda. Pravidla ve sportu a jejich funkce. Olympismus a mravní hodnoty ve sportu.

7. Problematika svobody a zodpovědnosti z hlediska existencialismu - aplikace do sportu. Shrnutí.

Cvičení:

1. Základy etiky ve výzkumu.

2. Proč je doping špatný?

3. Hodnoty a ctnosti ve sportu.

4. Diskuse vybraného problému komercializace sportu: např. (finanční) odměny dětí za sportování, diskriminace.

5. Fair-play.

6. Problematika střetu hodnot: sport versus zdraví.

7. Problematika korupce, plagiátorství.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (04.11.2022)

Materiály k přednáškám budou pro studenty uloženy na Moodle 3 (pod: FTVS//Katedra společenskovědního základu v kinantropologii/Název předmětu). Přímý odkaz: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=189. Heslo je přístupné pouze pro přihlášené studenty.

V případě distanční formy výuky budou přednášky realizovány v prostředí MS Teams.

Link pro výuku v MS Teams pro akademický rok 2022/2023:

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK