PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy OSP - PKIN172N
Anglický název: Philosophy of Education of persons with special needs
Zajišťuje: Kinantropologie (51-400100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty obecného základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)
Hlubší přístup k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Základní archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti. Dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy: (místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.

PATOČKA, J. Komeniologické studie I, II a III. Praha : OIKOYMENH, 1997-2003.

PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

Případová studie

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

Témata přenášek:

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy

2. Základní dimenze výchovy: kosmický, fylogenetický a ontogenetický aspekt

3. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační)

4. Platonská paideia

5. Křesťanské educatio

6. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah

7. Interpretace Komenského pampaedie a pansofie

8. Doba "postedukační" a její problémy

9. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu

10. Katarze obecně i v pedagogice

11. Alternativní přístup k edukaci

12. Edukační role dialogu

13. - 14. Antinomie současné výchovy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK