PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - PKIN168N
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Kinantropologie (51-400100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty obecného základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)
Hlubší přístup k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Základní archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti. Dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus).
Literatura
Poslední úprava: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.

PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. 201 s. ISBN 80-246-0076-5.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Šárka Vokounová, Ph.D. (24.05.2013)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
  • docházka
  • písemná práce

Sylabus
Poslední úprava: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy.

2. Základní dimenze výchovy: kosmický

3. Základní dimenze výchovy: fylogenetický.

4. Základní dimenze výchovy: ontogenetický.

5. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační).

6. Platonská paideia.

7. Křesťanské educatio.

8. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah.

9. Doba "postedukační".

10. Doba "postedukační" a její problémy.

11. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu .

12. Educans a educandus, nebo educans versus educandus?

13. - 14. Antinomie současné výchovy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK