PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy gymnastiky - PGYM145
Anglický název: Gymnastics for Management
Zajišťuje: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 46 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Malíř
Vyučující: Mgr. Jaroslav Chum
PhDr. Roman Malíř
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Náplní předmětu je porozumění a schopnost aplikovat základní gymnastická cvičení v rámci gymnastických aktivit (zejména pak cvičení z oblasti motoricko-funkční přípravy). Jednotlivé lekce jsou zaměřené na různorodá cvičení ze známých gymnastických druhů a gymnastických sportů (např. sportovní, moderní, rytmická gymnastika) při využívání typického gymnastického náčiní a nářadí. Lekce jsou doplněné také teoretickými poznatky z oblasti problematiky jednotlivých témat v gymnastice (držení těla, rozvoj motorických schopností v gymnastice, odborná terminologie, zásady tréninkových metod apod.) a praxí zaměřenou na práci s hudbou při gymnastických cvičeních.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

Cílem předmětu je naučit studenty rozeznávat základní gymnastická cvičení (a umět některá z nich aplikovat například v jiných sportovních oblastech), v dostatečné míře rozumět gymnastickému názvosloví, rozeznávat základní gymnastické dělení (gymnastické sporty, gymnastické druhy), rozeznávat základní gymnastické náčiní a nářadí (případně disciplíny). Dále je cílem naučit studenty chápat význam jednotlivých složek motoricko-funkční přípravy a zároveň některá cvičení umět v tréninku aplikovat.

Do kompetencí po absolvování předmětu patří:

Student je schopen rozeznat základní gymnastické sporty a druhy, gymnastické nářadí a náčiní, rozumí základní terminologii používané v kontextu gymnastických aktivit.

Student je schopen aplikovat některá základní cvičení z motoricko-funkční přípravy.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

80% účast na přímé výuce

Organizace pohybových skladeb

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

CHRUDIMSKÝ, J., Šimůnková, I., Novotná, V., Panská, Š., Černá, J. Gymnastická terminologie. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2013. ISBN 978-80-87647-00-4.

NOVOTNÁ, V., Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba - programy cvičení s hudbou. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.

JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.

SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4

Doplňující literatura

WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK, 2014.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.

KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.

NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.

COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.

ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232

RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)

1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení.

2. Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou.

3. Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení s náčiním/nářadím a aplikací základních didaktických zásad. Stimulace koordinačních schopností + s náčiním.

4. Názvosloví cvičení prostných v češtině a angličtině. Výstup studentů v rozcvičení. Mobilizační a protahovací cvičení, bez vizuální kontroly pouze za použití názvosloví. Využití náčiní (bosu, expandéry).

5. Držení těla a jeho význam v praxi. Výstup studentů v rozcvičení. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.

6. Motorické schopnosti (úvod), síla a rozvoj silových schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj pohyblivosti a síly horních končetin.

7. Stabilizační systém a jeho funkce. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.

8. Aerobní zdatnost (aerobní zdatnost v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj aerobní zdatnosti. Cvičení s náčiním - švihadla.

9. Flexibilita a mobilita (rozvoj pohyblivosti v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Metody rozvoje flexibility (strečink). Kloubní pohyblivost - zásady a metody rozvoje, strečink. Cvičení s náčiním - činky, plné míče.

10. MFP, zpevňovací subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou.

11. MFP, podporová. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných.

12. MFP, visová subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání.

13. MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí.

14. MFP, rotační subpříprava, mechanismy zatížení v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Kotouly (salta), obraty. Aplikace MFP subpříprav v tréninku - herní formy.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Doležalová, Ph.D. (19.01.2021)

Studijní opory jsou dostupné v následujících odkazech:

https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf

https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf

Gymnastická terminologie v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html

Gymnastika v obrazech - Jan Chrudimský, Jaroslav Krištofič, Jaroslav Marek, Jitka Vorálková v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html

Studenti předmětu mají přístupový klíč pro distanční výuku v Moodle 1, kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9441 kód pro přihlášení PGYM138, nebo přihlašovacími údaji do CAS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK