Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Náplní předmětu je porozumění a schopnost aplikovat základní gymnastická cvičení v rámci gymnastických aktivit
(zejména pak cvičení z oblasti motoricko-funkční přípravy). Jednotlivé lekce jsou zaměřené na různorodá cvičení ze
známých gymnastických druhů a gymnastických sportů (např. sportovní, moderní, rytmická gymnastika) při
využívání typického gymnastického náčiní a nářadí. Lekce jsou doplněné také teoretickými poznatky z oblasti
problematiky jednotlivých témat v gymnastice (držení těla, rozvoj motorických schopností v gymnastice, odborná
terminologie, zásady tréninkových metod apod.) a praxí zaměřenou na práci s hudbou při gymnastických cvičeních.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The subject aims to provide an understanding and the ability to apply basic gymnastic exercises within gymnastic
activities, especially those related to motor-functional preparation. Individual lessons are focused on diverse
exercises from well-known gymnastic disciplines and sports (such as artistic, modern, rhythmic gymnastics)
utilizing typical gymnastic apparatus and equipment. The lessons are complemented by theoretical knowledge in
various gymnastics-related topics (body posture, development of motor skills in gymnastics, specialized
terminology, principles of training methods, etc.) and practical exercises focused on working with music during
gymnastic routines.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Cílem předmětu je naučit studenty rozeznávat základní gymnastická cvičení (a umět některá z nich aplikovat například v jiných sportovních oblastech), v dostatečné míře rozumět gymnastickému názvosloví, rozeznávat základní gymnastické dělení (gymnastické sporty, gymnastické druhy), rozeznávat základní gymnastické náčiní a nářadí (případně disciplíny). Dále je cílem naučit studenty chápat význam jednotlivých složek motoricko-funkční přípravy a zároveň některá cvičení umět v tréninku aplikovat.
Do kompetencí po absolvování předmětu patří:
Student je schopen rozeznat základní gymnastické sporty a druhy, gymnastické nářadí a náčiní, rozumí základní terminologii používané v kontextu gymnastických aktivit.
Student je schopen aplikovat některá základní cvičení z motoricko-funkční přípravy.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The aim of the course is to teach students to recognize basic gymnastic exercises (and be able to apply some of them, for example, in other sports), have a sufficient understanding of gymnastic terminology, distinguish basic divisions within gymnastics (gymnastic sports, gymnastic disciplines), recognize basic gymnastic apparatus and equipment (or disciplines). Furthermore, the goal is to educate students to understand the significance of individual components of motor-functional preparation and to be able to apply some exercises in training.
Upon completing the course, students will have the following competencies:
Students will be able to recognize basic gymnastic sports and disciplines, gymnastic apparatus and equipment, and understand fundamental terminology used in the context of gymnastic activities.
Students will be able to apply some basic exercises from motor-functional preparation in practice.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
80% účast na přímé výuce
Organizace pohybových skladeb
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
80% attendance in direct instruction.
Organization of movement compositions performance day.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
CHRUDIMSKÝ, J., Šimůnková, I., Novotná, V., Panská, Š., Černá, J. Gymnastická terminologie. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2013. ISBN 978-80-87647-00-4.
NOVOTNÁ, V., Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba - programy cvičení s hudbou. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
Doplňující literatura
WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.
ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232
RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
CHRUDIMSKÝ, J., Šimůnková, I., Novotná, V., Panská, Š., Černá, J. Gymnastická terminologie. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2013. ISBN 978-80-87647-00-4.
NOVOTNÁ, V., Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba - programy cvičení s hudbou. Multimediální učební text (DVD). Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0.
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
Doplňující literatura
WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.
ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232
RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení.
2. Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou.
3. Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení s náčiním/nářadím a aplikací základních didaktických zásad. Stimulace koordinačních schopností + s náčiním.
4. Názvosloví cvičení prostných v češtině a angličtině. Výstup studentů v rozcvičení. Mobilizační a protahovací cvičení, bez vizuální kontroly pouze za použití názvosloví. Využití náčiní (bosu, expandéry).
5. Držení těla a jeho význam v praxi. Výstup studentů v rozcvičení. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.
6. Motorické schopnosti (úvod), síla a rozvoj silových schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj pohyblivosti a síly horních končetin.
7. Stabilizační systém a jeho funkce. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.
8. Aerobní zdatnost (aerobní zdatnost v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj aerobní zdatnosti. Cvičení s náčiním - švihadla.
9. Flexibilita a mobilita (rozvoj pohyblivosti v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Metody rozvoje flexibility (strečink). Kloubní pohyblivost - zásady a metody rozvoje, strečink. Cvičení s náčiním - činky, plné míče.
10. MFP, zpevňovací subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou.
11. MFP, podporová. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných.
12. MFP, visová subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání.
13. MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí.
14. MFP, rotační subpříprava, mechanismy zatížení v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Kotouly (salta), obraty. Aplikace MFP subpříprav v tréninku - herní formy.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Development and Current State of Gymnastic Activities, Characteristics of Gymnastic Types and Sports. Leadership and Organization of Gymnastic Warm-Up.
Structure and Importance of Comprehensive Warm-Up - Physiological Justification, Factors Influencing Warm-Up. Leadership and Organization of Gymnastic Warm-Up, Practical Application of Warm-Up with Music.
Didactic Principles Regarding Warm-Up Leadership and Organization. Leadership and Organization of Gymnastic Warm-Up with Equipment, Application of Basic Didactic Principles. Stimulation of Coordination Skills with Equipment.
Terminology for Floor Exercises in Czech and English. Student Outputs in Warm-Up. Mobilization and Stretching Exercises Without Visual Control Using Only Terminology. Utilization of Equipment (Bosu, Resistance Bands).
Body Posture and Its Significance in Practice. Student Outputs in Warm-Up. Lower Limb Strength and Correction of Body Posture in Practice.
Motor Abilities (Introduction), Strength and Development of Strength Abilities in Gymnastics. Student Outputs in Warm-Up. Development of Mobility and Strength of Upper Limbs.
Stabilization System and Its Functions. Student Outputs in Warm-Up. Exercises Targeting the Stabilization System. Development of Mobility and Strength of Trunk Muscles, Partner Exercises.
Aerobic Fitness (Aerobic Fitness in Gymnastics). Student Outputs in Warm-Up. Development of Aerobic Fitness. Exercises with Equipment - Jump Ropes.
Flexibility and Mobility (Development of Mobility in Gymnastics). Student Outputs in Warm-Up. Methods for Developing Flexibility (Stretching). Joint Mobility - Principles and Methods of Development, Stretching. Exercises with Equipment - Dumbbells, Stability Balls.
Motor Function Preparation (MFP), Strengthening Sub-Preparation. Student Outputs in Warm-Up. Possibilities for Using Strengthening Sub-Preparation in Pairs, Handstand Skill.
Motor Function Preparation (MFP), Supportive Sub-Preparation. Student Outputs in Warm-Up. Exercises on Medicine Balls, Rings, and Supportive Exercises on the Floor.
Motor Function Preparation (MFP), Hanging Sub-Preparation. Student Outputs in Warm-Up. Exercises on Rings and Horizontal Bar - Hanging Exercises and Swinging.
Motor Function Preparation (MFP), Rebound and Landing Sub-Preparation. Student Outputs in Warm-Up. Rebound and Landing Exercises on the Floor and on Apparatus.
Motor Function Preparation (MFP), Rotational Sub-Preparation, Mechanisms of Load in Gymnastics. Student Outputs in Warm-Up. Rolls (Somersaults), Turns. Application of MFP Sub-Preparations in Training - Game Forms.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Doležalová, Ph.D. (19.01.2021)
Studijní opory jsou dostupné v následujících odkazech:
Gymnastická terminologie v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html
Gymnastika v obrazech - Jan Chrudimský, Jaroslav Krištofič, Jaroslav Marek, Jitka Vorálková v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html
Studenti předmětu mají přístupový klíč pro distanční výuku v Moodle 1, kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9441 kód pro přihlášení PGYM138, nebo přihlašovacími údaji do CAS.