Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Základním pilířem předmětu jsou kompetence vedení a organizace při aplikaci různých gymnastických cvičení,
která jsou různorodě zaměřena. Součástí těchto cvičení je učení se širokého spektra základních gymnastických
dovedností, a metodických zásad rozvoje pohybových schopností v gymnastice. Vše je završeno spojením tohoto
rozvoje motorických schopností a učení se specifických dovedností do gymnastické motoricko-funkční přípravy, kdy
je student schopen aplikovat zpevňovací; podporovou; visovou; rotační; odrazovou a doskokovou subpřípravu z
gymnastické motoricko-funkční přípravy do oblasti trenérství vlastní specializace. Základní gymnastika nabízí také
bohatý zásobník cvičení obsažených ve veškerých gymnastických aktivitách, která lze aplikovat do jiných
pohybových intervencí nesouvisejících přímo s gymnastickými aktivitami. V neposlední řadě předmět obsahuje
také základní teoretické poznatky ohledně držení těla nebo biomechaniky tělesných cvičení přenesených do praxe
právě v gymnastických aktivitách.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)
The fundamental pillars of the subject are the competencies related to the leadership and organization in the
application of various gymnastic exercises, which are diverse in their focus. These exercises encompass learning
a wide range of basic gymnastic skills and methodological principles for the development of physical abilities
within the realm of gymnastics. The culmination of this development of motor skills and the acquisition of specific
skills is integrated into gymnastic motor-functional preparation, allowing students to apply strengthening,
supportive, hanging, rotational, bouncing, and landing sub-preparations from gymnastic motor-functional
preparation to the field of coaching in their specialization. Fundamental gymnastics also offers a rich repertoire of
exercises found within various gymnastic activities, which can be applied to other physical interventions unrelated
directly to gymnastic activities. Finally, the subject also includes basic theoretical knowledge regarding body
posture and the biomechanics of physical exercises, which are applied in practice, especially within gymnastic
activities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Cílem předmětu je naučit studenty vést a organizovat rozcvičení v oblasti gymnastických aktivit, vybavit studenty bohatým zásobníkem cvičení, která jsou různě modifikovatelná pro využití v jiných sportovních oblastech.
Po absolvování předmětu student disponuje těmito kompetencemi:
Student zvládá organizovat a vést rozcvičení ve větší skupině v plném rozsahu s použitím hudby a náčiní v oblasti trenérství (práce s klienty).
Student je plně kompetentní v rámci písemných příprav k intervenčním pohybovým programům, jako je příprava protokolu rozcvičení.
Student ovládá odbornou terminologii v češtině a angličtině v rámci tělesných cvičení bez náčiní a s náčiním a zvládá její aplikaci v praxi.
Student umí základní dovednosti spojené s gymnastickými aktivitami, zejména cvičení prostných a zvládá také základy cvičení na nářadí v rámci gymnastické motoricko-funkční (akrobatické) přípravy.
Student je schopen analyzovat základní držení těla a základní odchylky od korektního držení těla, a zároveň podávat zpětnou vazbu při implementaci jednotlivých cvičení v praxi.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The objective of this course is to teach students how to lead and organize warm-up exercises in the field of gymnastic activities while equipping them with a diverse range of exercises that can be modified for use in various other sports disciplines.
Upon completing the course, students will possess the following competencies:
Leading and Organizing Warm-up Exercises: Students will be adept at organizing and leading warm-up exercises effectively in larger groups, utilizing music and equipment in the context of coaching and working with clients.
Preparation of Intervention Programs: Students will be fully competent in preparing written documentation for intervention exercise programs, including the creation of warm-up protocols.
Mastery of Professional Terminology: Students will have a command of both Czech and English terminology related to exercises, whether with or without equipment. They will be able to apply this terminology effectively in practice.
Fundamental Gymnastic Skills: Students will possess basic gymnastic skills, particularly in floor exercises. They will also have a grasp of fundamental exercises involving gymnastic apparatus within the context of gymnastic motor-functional (acrobatic) preparation.
Analysis of Body Posture: Students will be capable of analyzing correct body posture and identifying deviations from proper body alignment. They will provide constructive feedback when implementing individual exercises in practice.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Roman Malíř (04.03.2024)
80% účast na přímé výuce
Vlastní výstup (vedení rozcvičení)
Vypracování seminární práce dle zadání
Poslední úprava: PhDr. Roman Malíř (04.03.2024)
Attendance: Students are expected to have an 80% attendance rate for direct instruction.
Active Participation: Students should actively engage in the course, including leading warm-up exercises.
Seminar Work: Students must prepare a seminar paper that centers around a chosen exercise.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
Doplňující literatura
BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2
BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005
BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002
FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0
BEN KIBLER, W., PRESS, J. a SCIASCIA, A. The role of core stability in athletic function. Sports Medicine. Northcote: Adis Int Ltd, 2006, roč. 36, č. 3, s. 189-198. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200636030-00001
PANJABI, M. M. The Stabilizing System of the Spine. Part I. Function, Dysfunction, Adaptation, and Enhancement: Journal of Spinal Disorders. 1992, roč. 5, č. 4, s. 383-389. ISSN 0895-0385. DOI: 10.1097/00002517-199212000-00001
WILLARDSON, J. M. Core stability training: applications to sports conditioning programs. Journal of Strength and Conditioning Research. 2007, roč. 21, č. 3, s. 979-985. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/R-20255.1
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
Aditional literature:
BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2
BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005
BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002
FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0
BEN KIBLER, W., PRESS, J. a SCIASCIA, A. The role of core stability in athletic function. Sports Medicine. Northcote: Adis Int Ltd, 2006, roč. 36, č. 3, s. 189-198. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200636030-00001
PANJABI, M. M. The Stabilizing System of the Spine. Part I. Function, Dysfunction, Adaptation, and Enhancement: Journal of Spinal Disorders. 1992, roč. 5, č. 4, s. 383-389. ISSN 0895-0385. DOI: 10.1097/00002517-199212000-00001
WILLARDSON, J. M. Core stability training: applications to sports conditioning programs. Journal of Strength and Conditioning Research. 2007, roč. 21, č. 3, s. 979-985. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/R-20255.1
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)
Témata seminářů:
1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů; Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou, ukázka kontrolních cviků; Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení; Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení (psychologické aspekty práce s žáky a se studenty). Stimulace koordinačních schopností
2. Základy názvosloví cvičení prostných v češtině/angličtině, požadavky k seminární práci. Výstup studentů v rozcvičení; Využití náčiní (bosu, expandéry) ve cvičení; Držení těla a jeho význam v praxi. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.
3. Motorické schopnosti (úvod), aerobní zdatnost, pohyblivost, síla a rozvoj motorických schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení; Stabilizační systém a jeho funkce. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.
4. MFP a její subpřípravy. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou; MFP, podporová; Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných.
5. MFP, visová subpříprava. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání; MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí; MFP, rotační subpříprava,
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (12.10.2023)
Seminar Topics:
1) Development and current state of gymnastic activities, characteristics of gymnastic types and sports; Management and organization of gymnastic warm-up exercises, practical application of warm-up exercises with music, demonstration of control exercises; Structure and importance of overall warm-up - physiological justification, factors influencing warm-up; Didactic principles related to the management and organization of warm-up exercises (psychological aspects of working with students). Stimulation of coordination abilities.
2) Basics of exercise nomenclature in Czech/English, requirements for seminar work. Students' performance in warm-up exercises; Use of equipment (Bosu, expanders) in exercise; Body posture and its significance in practice. Lower limb strength and correction of body posture in practice.
3) Motor abilities (introduction), aerobic fitness, flexibility, strength, and the development of motor abilities in gymnastics. Students' performance in warm-up exercises; Stabilization system and its functions. Exercises focusing on the stabilization system. Development of flexibility and strength of trunk muscles, partner exercises.
4) GMF (Gymnastic Motor Functional) preparation and its sub-preparations. Students' performance in warm-up exercises. Possibilities of using strengthening sub-preparations in pairs, handstand skill; GMF, support; Exercises on medicine balls, rings, and support exercises on the floor.
5) GMF, hanging preparation. Exercises on rings and horizontal bar - hanging exercises and swings; GMF, jumping and landing preparation. Jumping and landing exercises on the floor and on equipment; GMF, rotational preparation.