Poslední úprava: PhDr. Alena Kozáková, Ph.D. (03.04.2023)
Rytmická gymnastika a tanec, jako specifické formy hudebně-pohybové výchovy, jsou zaměřeny na kultivaci
pohybového projevu a osvojování si esteticko-koordinačních dovedností v úzké vazbě pohybu s hudbou. Obsahem
předmětu jsou teoretická východiska oborů Gymnastika a Tanec a praktický nácvik optimálně rytmizovaných
hudebně-pohybových činností, osvojování si vybraných pohybových dovedností pohybového základu cvičení bez
náčiní, zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním, znalosti a provedení vybraných tanečních technik a tanců.
Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat gymnastické a taneční programy cvičení s hudbou.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Krištofič (26.05.2020)
Rhythmic gymnastics and dance, as specific forms of music-movement education, are focused on the cultivation of
movement expression and the acquisition of aesthetic-coordination skills in a close connection between
movement and music. The content of the course is the theoretical basis of the fields of Gymnastics and Dance and
practical training of optimally rhythmic music and movement activities, the acquisition of selected movement skills
of the motor base of exercises without equipment, mastering the basic technique of exercising with equipment,
knowledge and performance of selected dance techniques and dances. The graduate of the course is able to
create and implement gymnastic and dance programs of exercises with music.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Alena Kozáková, Ph.D. (03.04.2023)
Cílem předmětu je získat kompetence ke tvorbě hudebně-pohybových činností a programů rytmické gymnastiky a kompetence k zařazování a vedení těchto hudebně-pohybových aktivit s náčiním i bez náčiní do různých sportovních programů včetně výuky školní TV.
Po absolvování a dokončení předmětu student chápe význam a vliv hudebně-pohybových aktivit (rytmické gymnastiky a tance) a jejich zařazování do pohybového režimu a programů.
Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnocovat programy a výuku s hudebně-pohybovým zaměřením a je schopen reagovat na aktuální podmínky prostředí a požadavky svých žáků, studentů a klientů.
Student umí připravit hudbu, pomůcky a náčiní pro realizaci výuky a programů hudebně-pohybové výchovy.
Student zvládá základní manipulační dovednosti s náčiním, a to jak s tradičním (švihadlo, obruče, míče, stuhy, šátky, tyče), tak s netradičním (PET lahve, chrastící plechovky, čepice, hokejky atd.).
Student se orientuje a zvládá základy vybraných tanečních stylů.
Student umí vytyčit klíčové body techniky daného prvku či pohybu při cvičení s náčiním a u vybraných tanečních stylů, poskytnout zpětnou vazbu a aplikovat odpovídající metodickou řadu pro nácvik daného prvku, pohybu či dovednosti.
Student umí vytvořit hudebně-pohybovou choreografii s hudebním doprovodem, jak bez náčiní, tak s využitím náčiní, a to jak pro jednotlivce, tak i celou skupinu.
Student dokáže poskytnout fundovanou reflexi didaktických výstupů svých kolegů.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
The aim of the course is to acquire competencies for creating music-movement activities and rhythmic gymnastics programs, as well as competencies for incorporating and leading these music-movement activities with and without equipment in various sports programs, including physical education in schools.
Upon completion of the course, the student understands the significance and impact of music-movement activities (rhythmic gymnastics and dance) and their integration into the exercise regime and programs. The student is capable of independently planning, managing, and evaluating programs and teaching with a focus on music and movement, and can respond to the current conditions of the environment and the requirements of their students and clients.
The student can prepare music, props, and equipment for the implementation of music-movement education. The student masters basic manipulation skills with equipment, both traditional (jump ropes, hoops, balls, ribbons, scarves, bars) and non-traditional (PET bottles, rattling cans, hats, hockey sticks, etc.).
The student is familiar with and can perform the basics of selected dance styles. The student can identify key points of technique for a given element or movement when exercising with equipment and for selected dance styles. They can provide feedback and apply an appropriate methodical series for practicing the given element, movement, or skill.
The student can create music-movement choreography with musical accompaniment, both without equipment and using equipment, for individuals as well as the entire group. The student can provide a well-founded reflection on the didactic outputs of their colleagues.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Účast na přímé výuce 80%
Studium literatury.
Praxe
Nácvik a demonstrace sestavy s hudbou a s náčiním (ženy malý gymnastický míč, muži švihadlo).
Muži - předvedení a tvorba hudebně pohybové vazby se švihadlem - 10 taktů povinný obsah + 16 taktů libovolný (tzn. do konce hudební nahrávky)
Ženy - předvedení a tvorba hudebně pohybové vazby s míčem -20 taktů povinný obsah + 20 taktů libovolný (tzn. do konce hudební nahrávky)
Tvorba hudebně-pohybové choreografie ve skupině - praktická prezentace a účast na přehlídce pohybových skladeb UK FTVS.
Kreditní práce - názvoslovný popis vlastní volné tvorby hudebně-pohybové kompozice s náčiním (24 taktů).
Písemný test - ověření znalostí problematiky rytmické gymnastiky, tance a pohybové skladby.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Attendance in direct teaching 80%
Literature study.
Practice
Rehearsal and demonstration of composition with music and equipment (women with a small gymnastic ball, men with a jump rope).
Men - presentation and creation of a music-movement sequence with a jump rope - 10 bars of mandatory content + 16 bars of optional (until the end of the musical recording).
Women - presentation and creation of a music-movement sequence with a ball - 20 bars of mandatory content + 20 bars of optional (until the end of the musical recording).
Creation of music-movement choreography in a group - practical presentation and participation in the showcase of movement compositions at the Faculty of Physical Education and Sport.
Credit work - descriptive description of one's own free creation of a music-movement composition with equipment (24 bars).
Written test - verification of knowledge of rhythmic gymnastics, dance, and movement composition issues.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Povinná:
NOVOTNÁ, V. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha 2020: Karolinum. ISBN 978-80-246-4599-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-87647-00-4.
KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha: FTVS UK, 1973. (učební text)
Doporučená:
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. 222 s. ISBN 382-198-92.
KOLEKTIV AUTORŮ. Gymnastika I. - opory pro bakalářské programy [online]. 2008. Dostupné z: http://www.ftvs.cuni.cz/elstudovna/index.php
KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.
DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. Praha: Olympia, 1983. 220 s.
VELÍNSKÁ, E. Lidové tance. Praha: Ústřední škola ČOS, 1999. 105 s.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Povinná:
NOVOTNÁ, V. a kol. Programy gymnastiky a tance. Praha 2020: Karolinum. ISBN 978-80-246-4599-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-87647-00-4.
KOS, B. Lidové a společenské tance. Praha: FTVS UK, 1973. (učební text)
Doporučená:
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. 222 s. ISBN 382-198-92.
KOLEKTIV AUTORŮ. Gymnastika I. - opory pro bakalářské programy [online]. 2008. Dostupné z: http://www.ftvs.cuni.cz/elstudovna/index.php
KOSTKOVÁ, J. a kol. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.
DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. Praha: Olympia, 1983. 220 s.
Music-movement relationships (e.g., metric structure, tempo of music, dynamics, agogics, tectonics), selection of musical template
Manipulation with equipment (standardized and non-standardized)
Basic principles of creating terminology with equipment (self-study and teaching)
a) Principles of creation
b) Description of images
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.12.2018)
Témata seminářů Rytmická gymnastika:
1. Historická východiska rytmické gymnastiky, významné osobnosti RG. Principy hudebně-pohybového souladu, základy gymnastické gramotnosti, pohybové školení. Tektonika. Bentleyův test hudebnosti. Rozcvičení s hudbou. Rytmická a koordinační cvičení.
2. Technika - způsob provedení pohybu. Pohyby vedené, švihem, vlnou. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky.
3. Hudebně-pohybová výchova. Základní pojmy. Metrum - osvojování si základních vztahů mezi pohybem a hudbou (jednoduché metro rytmické struktury). Tempo a jeho změny, agogika. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní pohybové školení. Rovnováha.
4. Rytmus v hudbě a rytmus v pohybu. Charakteristický rytmus. Rytmizace pohybu. Tečkovaný a osminový rytmus. Rytmické náčiní (tlukátka, tamburíny). Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní poskoky a skoky se svislým a šikmým stoupáním těžiště.
5. Dynamika v pohybu a v hudbě. Dynamické stupně. Dynamické změny (náhlé a postupné; crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: principy rotace, základní obraty.
6. Názvosloví cvičení s náčiním. Rozvoj manipulačních dovedností - malé míčky.
7. Názvosloví cvičení s náčiním - švihadlo. Technika a didaktika cvičení se švihadlem.
8. Hudebně pohybové vazby s využitím švihadla.
9. Názvosloví cvičení s náčiním - míč. Technika a didaktika cvičení s míčem.
10. Názvosloví cvičení s náčiním - obruč. Technika a didaktika cvičení s obručí.
11. Hudebně pohybové vazby s využitím obruče.
12. Názvosloví cvičení s náčiním - stuha. Technika a didaktika cvičení se stuhou.
13. Základy tvůrčí činnosti v RG. Pohybový motiv, etuda, pohybová skladba, tělovýchovné vystoupení. Hudebně-pohybová kompozice a její prezentace na veřejnosti - pohybové skladby v gymnastických sportech, Všesokolské slety, Světové gymnaestrády.
Hudebně pohybové vazby s využitím závoje a stuhy.
14. Hodnocení pohybového projevu v RG. Vlastní tvůrčí činnost, hudebně-pohybová improvizace.
Témata seminářů Tance:
1. Taneční výchova. Základní taneční kroky. Didaktické zákonitosti při výuce tanečního pohybu.
2. České lidové tance, taneční kroky - polka, sousedská, řezanka, poskočný krok, obkročák (Švec, Boleslav, Manická, Jihočeská kolečka, Kalamajka, Šotyš, Polonéza, Mazurka, Rejdovák a Rejdovačka, Hulán, Čtyřpárová).
4. Country tance, taneční kroky - chůze, polka, swing (Zuzana, Nine pine, Virginia reel).
5. Tance jiných národů - Řecké, Moldavské, Makedonské, Španělské.
6. Moderní taneční techniky - kontrakce, relees, brush, triplets, obraty a základní skoky, drobné pohybové vazby
7. Společenské tance - základní kroky a figury pro Standardní a Latinskoamerické tance.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Rhythmic Gymnastics Syllabus:
Theory:
Musical-motor harmony, basics of gymnastic literacy, movement training. Tectonics.
Practice:
Warm-up with music. Rhythmic and coordination exercises. Improvisational exercises without apparatus for individuals, pairs, and groups.
Theory:
2. Musical pulse. Measure, metrical accent, and its use in movement expression.
Practice:
2. Techniques and didactics of exercises without apparatus: walking, running, dance steps. Improvisational exercises with non-standard equipment for individuals and groups.
Theory:
3. Musical-motor education. Basic concepts. Meter - acquiring basic relationships between movement and music.
Practice:
3. Techniques and didactics of exercises without apparatus: basic movement training. Balance. Introduction to practical credit requirements (rope, ball).
Theory:
4. Rhythm in music and movement. Characteristic rhythm. Rhythmization of movement.
Practice:
4. Rhythmic apparatus (claves, tambourines). Techniques and didactics of exercises without apparatus: basic jumps and vertical and slanting shifts of the center of gravity.
Theory:
5. Dynamics in movement and music. Dynamic levels. Dynamic changes (sudden and gradual; crescendo - decrescendo). Dynamic arc.
Practice:
5. Techniques and didactics of exercises without apparatus: principles of rotation, basic turns. Information on preparing didactic outputs in pairs.
Theory:
6. Nomenclature of exercises with apparatus.
Practice:
6. Development of manipulation skills - small balls. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
7. Nomenclature of exercises with apparatus - rope.
Practice:
7. Techniques and didactics of exercises with the rope. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
8. Musical-motor connections using the rope.
Practice:
8. Exercises with the rope. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
9. Nomenclature of exercises with apparatus - ball.
Practice:
9. Techniques and didactics of exercises with the ball. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
10. Nomenclature of exercises with apparatus - hoop.
Practice:
10. Techniques and didactics of exercises with the hoop. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
11. Nomenclature of exercises with apparatus - ribbon.
Practice:
11. Techniques and didactics of exercises with the ribbon. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
12. Basics of creative activities in RG. Movement motive, etude, movement composition, physical performance. Musical-motor composition and its presentation in public.
Practice:
12. Musical-motor connections using a veil and ribbon. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Theory:
13. Evaluation of movement expression in RG.
Practice:
13. Didactic outputs of students with apparatus in pairs. Consultations on creating movement compositions. Answering questions.
Theory:
14. Consultations on practical credit requirements and the creation of movement compositions.
Practice:
14. Didactic outputs of students with apparatus in pairs.
Dance Syllabus:
1-2. Classification, division of dances - basic locomotion in selected dances (walking, hopping, jumping, turns) with and without musical accompaniment. Warm-up with musical accompaniment.
Scenic dance - practice and mastery of the basics of classical dance (basic ballet positions, steps, hops, jumps, turns) and modern dance (Contemporary dance) - Independent creative activity - creation of simple musical-motor connections from classical and modern dance.
Group and solo dances - practical skill training and mastering basic steps of Country and Polka dance. Creating simple dance choreography.
Standard dances - practical skill training and mastering basic steps of Viennese Waltz dance. Creating simple dance choreography.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Studijní opory jsou dostupné:
na webových stránkách katedry gymnastiky a úpolových sportů v záložce Informace pro studenty, sekce Gymnastika. Odkaz: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761.html
v aplikaci MS Teams ve studijní třídě s názvem FTVS_Rytmická gymnastika a tanec PGYM133, PGYM133K v záložce Soubory. Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a83b8be664b2c4f5ea0b5d11deba80c70%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=385fc6ba-43a3-40c8-9aad-5d84fceeb7f8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Případná hybridní výuka probíhá přes MS Teams. Název studijní skupiny FTVS_Rytmická gymnastika a tanec PGYM133, PGYM133K; kód pro připojení: 8khd1s7
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (14.11.2023)
Study materials are available:
On the website of the Department of Gymnastics and Combat Sports in the section "Information for Students," under "Gymnastics." Link: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-2761.html
In the MS Teams application in the study group named "FTVS_Rhythmic Gymnastics and Dance PGYM133, PGYM133K," under the "Files" tab. Link: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a83b8be664b2c4f5ea0b5d11deba80c70%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=385fc6ba-43a3-40c8-9aad-5d84fceeb7f8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Any hybrid teaching takes place via MS Teams. The name of the study group is "FTVS_Rhythmic Gymnastics and Dance PGYM133, PGYM133K"; the code for joining is "8khd1s7."